Rīdziniekiem no jau tā plānajiem maciņiem nākamgad būs jāpalīdz izdzīvot vienam no lielākajiem un turīgākajiem pašvaldības uzņēmumiem – Rīgas satiksmei. Kamēr citur cenas krīt, maksa par sabiedrisko transportu galvaspilsētā palielinās par desmit santīmiem.
Rīgas satiksmes valdē jauni darbinieki (6)
Pašvaldības amatpersonas visu vainu cenšas uzgrūst valdībai, kas nav piešķīrusi likumā paredzētos miljonus sabiedriskā transporta uzturēšanai. Un ja naudu nedod ne valsts, ne pašvaldība, tad tā jāņem pa taisno no pakalpojuma patērētājiem.
Sabiedriskā transporta biļešu cenas regulators neskata. Tā ir pašvaldības atbildība. Zaļo gaismu tarifiem dod Rīgas domes komisija, kas pamatā uzticas Rīgas satiksmes aprēķiniem. Formula, pēc kuras aprēķins tiek veikts, ir visvienkāršākā – saskaita plānotos izdevumus un izdala tos ar pasažieru skaitu. Jo kopējie izdevumi lielāki, jo biļete dārgāka.
Jānis Zaržeckis, Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas vadītājs (LPP/LC): “Jāizvēlas vienmēr mazākais ļaunums, ja autobusi kursēs retāk, tad būs jāsalst pieturvietās, ilgāk jāgaida autobuss, kad atnāks, tas būs pilns, un neviens par to laimīgs nebūs. “
Nākamgad Rīgas satiksmes izdevumi plānoti nedaudz vairāk par 97 miljoniem latu. Vislielākās ir personāla izmaksas – aptuveni 37 miljoni. Tās ir šoferu un citu tehnisko darbinieku algas, kas jau tā esot samazināta par 20 procentiem. Lai ieņēmumi sakristu ar izdevumiem pietrūkst 6,7 miljoni. Rīgas satiksme cer, ka šo naudu iedos pašvaldība, bet pašvaldība to gaida no valdības.
Jānis Zaržeckis, Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas vadītājs (LPP/LC): “Rīgas satiksme uzņēmās šo risku, cerībā, ka labāk pildīsies tās budžets, un ka varēs savilkt galus kopā, ja nē, mums būs jāatgriežas varbūt pie tarifiem vēl vienu reizi.”
Tiek apsaimniekotas arī Rīgas autostāvvietas
No malas vērojot, šķiet, ka Rīgas satiksme visu laiku cīnās ar trūkumu. Taču tā nav. Pērn uzņēmums nopelnīja 5,1 miljonu latu. Rīgas satiksme ne tikai pārvadā pasažierus, bet apsaimnieko arī galvaspilsētas autostāvvietas. Arī uzņēmuma vadības algas vēl pērn neliecināja par naudas trūkumu. Valdes priekšsēdētājs saņēma 6 000 latu, bet valdes locekļi ap 5400 latiem. Šogad gan tās sarukušas aptuveni uz pusi. Uzņēmuma vadītājs Leons Bemhens uzskata, ka visi izdevumi ir pamatoti un iespējas tos samazināt niecīgas.
Leons Bemhens, SIA Rīgas satiksme valdes priekšsēdētājs: “Kaut kur, kaut kā , nākošajā gadā jā, bet šo budžeta deficītu Rīgas Satiksme nevar segt viena.”
Opozīcija iesaka Rīgas satiksmei izrevidēt administrācijas izmaksas, kas joprojām ir ļoti lielas. Nākamgad aptuveni trīs miljoni latu.
Ēriks Škapars, Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas loceklis (JL) : “Iekšējās rezerves var atrast arī Rīgas satiksme, ja jau tā spēj divās dienās biļešu cenu samazināt par desmit santīmiem, padomājot varbūt 3-4 dienas var izdevumus samazināt līdz 40 it santīmie.”
Tas būs viens no jaunās valdes pirmajiem darbiem, pie kura tā plāno ķerties klāt jau pirmdien. Ar Rīgas vadības atbalstu, pašvaldības uzņēmuma valdē nonācis viens no Ušakova tuvākajiem partijas biedriem – deputāts Vadims Baraņņiks, kas pirms tam strādāja telekompānijā Pirmais Baltijas kanāls. Bet no LPP/LC – Ervīns Straupe. Viņš atbild par naudas plūsmu partijas kasē un pirms tam strādāja Pasažieru vilciens valdē.