Karjeras jautājums. Esmu jaunpienācējs kolektīvā, kā vieglāk iekļauties?

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: PantherMedia/Scanpix

Darbā pavadām lielāko dienas daļu, bieži ar kolēģiem un vadību esam kopā vairāk laika nekā ar savu ģimeni. Tādēļ ir būtiski, lai darbā pavadītais laiks būtu ērts, lai attiecības ar kolēģiem jau no pirmās dienas veidotos pozitīvas. Īpaši aktuāli tas kļūst brīžos, kad darbu un jau ierastu kolektīvu mainām pret jaunu. Papildu uztraukumus rada jauna darba vieta, jauna vadība, kolektīvs, iespējams - arī citi pienākumi un atbildība. Katrā uzņēmumā jau ir izveidojies savs mikroklimats un ir savi korporatīvas kultūras noteikumi. Var gadīties arī otrādi: tavā uzņēmumā nāk strādāt jauni cilvēki un tev jāmāk attīstīt ar viņiem pareizas attiecības jau no pirmās dienas. Savukārt sievietes bieži uztrauc jautājums – kad un kā pareizi pateikt par savu grūtniecību. Īpaši sensitīva šī tēma kļūst, kad tu strādā jaunā vietā tikai dažus mēnešus.

 
Raksta foto
Foto: PantherMedia/ScanPix

Pirmā situācija

Labdien! Sāku strādāt jaunā vietā. Pagāja jau mēnesis. Pats darba process ir ok, bet kolektīvs ne īpaši patīk. Bijušajā darbā man bija foršas attiecības ar kolēģiem, varējām lūgt palīdzību vai arī vakarā kopā uz bāru aiziet. Cik daudz laika vajag, lai adaptētos kolektīvā? Varbūt jūsu speciālistiem būtu vēl kādi ieteikumi, kā var ātri sadraudzēties ar kolēģiem?

Labdien!

Pozitīvi ir tas, ka pats darba process Jūs apmierina. Attiecības kolektīvā jāveido visiem tajā esošajiem cilvēkiem. Tā kā Jūs esat jaunpienācēja, tad pavērojiet, kā kolēģi izturas cits pret citu, kādā veidā komunicē – īsāk sakot, Jums ir jāsajūt korporatīvā kultūra un jāmēģina tajā iekļauties. Vislabāk iepazīt citus ir neformālā vidē. Pajautājiet, vai šajā kolektīvā ir pieņemts rīkot neformālus pasākumus, doties kopīgos pārgājienos. Ja pēc savas būtības esat organizatore, piedāvājiet savu līdzdalību pasākuma organizēšanā. Esiet aktīva pati, bet ar mēru, Jums ir jājūt līdzcilvēki, viņu pieņemtā kārtība. Ja spēsiet pieņemt jaunā kolektīva tradīcijas un dzīves ritmu, nenoliegsiet un nekritizēsiet to, tad domāju, ka kolektīvs Jūs pieņems. Vēl ir pāragri spriest par jaunajiem darba biedriem, jo esat tur nostrādājusi tikai mēnesi. Vēlos vērst Jūsu uzmanību uz vienu faktu – Jums ir jāpakārtojas jaunajai kārtībai, nevis jāieved sava kārtība un noteikumi. Ja to spēsiet, tad domāju, ka panākumi iejusties jaunajā kolektīvā Jums ir garantēti.

 
Raksta foto
Foto: PantherMedia/ScanPix

Otrā situācija

Labdien!

Paldies par jaunu rubriku. Man ir savs mazais bizness - nodarbojos ar sociālo tīklu uzturēšanu. Uzsākot biznesu, pirmo laika posmu strādāju viena, bet klientu skaitam pieaugot, sāku meklēt darbiniekus. Vēl neesmu pieņēmusi papildu darbiniekus, jo mani mazliet uztrauc manas personālvadības prasmes. Kā pareizi veidot attiecības ar cilvēkiem, kas ir manā pakļautībā, lai viņi mani cienītu kā vadītāju, bet tajā pašā laikā attiecības būtu draudzīgas? Kā pareizi nostādīt sevi vadītāja lomā? Kā kontrolēt darba izpildi un motivēt darbiniekus strādāt kvalitatīvi (augstas algas uzreiz nevaru piedāvāt)? Ņemot vērā biznesa specifiku, mani kolēģi, visticamāk, būs vienā vecumā ar mani - man ir 25, bet varētu būt arī vecāki par mani.

Anna

Labdien, Anna!

Jūsu uzdotais jautājums ir ļoti visaptverošs un plašs. Vienā īsā atbildē izstāstīt personālvadības pamatus nav iespējams. Es Jums ieteiktu gan pašai palasīt atbilstošu literatūru, gan apmeklēt seminārus un kursus, kur Jūs gūtu vispārēju priekšstatu un ieskatu tālākai sevis izglītošanai.

Lai darbinieki Jūs cienītu kā vadītāju, būtu Jums lojāli un uzticami un kolektīvā veidotos draudzīga atmosfēra, Jums ar savu rīcību un piemēru ir «jānovelk robeža», lai nerastos pārpratumi subordinācijā un Jums nebūtu problemātiski darbiniekiem aizrādīt vai izteikt nepopulārus lēmumus.

Par darbinieku vecuma atšķirībām nav jābaidās – galvenais, lai darbiniekos Jūs saskatītu tās pašas vērtības, kuras vēlaties iedzīvināt savā uzņēmumā. Neatkarīgi no vecuma starpības darbinieki vērtēs Jūsu profesionalitāti un cilvēciskumu.

Atalgojumam ir jāatbilst tām kompetencēm un profesionalitātes līmenim, ko Jūs vēlaties sagaidīt no darbiniekiem, un, ideālā variantā - daļu atalgojuma būtu jānosaka atbilstoši darba izpildes kvantitatīvajiem un kvalitatīvajiem rezultātiem (tā būtu atalgojuma mainīgā daļa). Adekvāts atalgojums ir stimulējošs faktors, bet ne pārāk ilgam periodam, jo pie algas apmēra ātri pierod un, palielinoties tēriņiem, būs sajūta, ka alga netiek maksāta atbilstošā līmenī. Darba izpildes motivatoriem ir jāstrādā ilgtermiņā un jābūt balstītiem uz tādām vērtībām kā vadītāja atzinība un novērtējums, mikroklimats, uzņēmuma reputācija, profesionālās karjeras attīstības iespējas, līdzatbildība par rezultātu sasniegšanu u.tml.

 
Raksta foto
Foto: PantherMedia/ScanPix

Trešā situācija

Labdien,

Man radusies sarežģīta situācija, kurai risinājumu ceru rast ar Jūsu eksperta palīdzību.

Lieta tāda, ka esmu tikai pirms diviem mēnešiem sākusi strādāt. Jaunajā darba vietā mani viss apmierina un būtu priecīga cītīgi strādāt vēl krietnu laiku, taču burtiski tikko uzzināju, ka esmu stāvoklī. Tas nebija plānots notikums manā dzīvē, tomēr – ir gadījies. Nesaprotu, kā man rīkoties. Nevēlos, lai darba devējs uzskata, ka esmu speciāli iekārtojusies darbā, lai saņemtu pabalstus un izmaksas no darbavietas, jo patiesībā jau sen plānoju grūtniecību un strādāt nemaz negribu. Tā nav. Grūtniecība iestājās neplānota, taču pārtraukt to arī nevēlos. Vai pastāv iespēja, ka pēc mazuļa piedzimšanas un dekrēta atvaļinājuma darbā varēšu turpināt strādāt? Vai ir pieļaujams saņemt pabalstu, vienlaikus arī strādājot? Kā man runāt ar priekšnieku un ko viņam sacīt? Lūdzu palīdziet, šis jautājums mani ļoti nodarbina un satrauc.

Ļoti ceru uz Jūsu palīdzību, paldies

Zane

Labdien, Zane!

Es ieteiktu pēc iespējas ātrāk pateikt savam vadītājam, ka esat mazuļa gaidībās. Svarīgi ir zināt laiku, kad sāksies Jūsu grūtniecības atvaļinājums (pirmsdzemdību darba nespējas lapa). Vadītājam ir jāzina termiņi, kas saistīti ar Jūsu grūtniecību, un, jo ātrāk Jūs vadītāju informēsiet, jo viņam būs vairāk laika, lai sagatavotos Jūsu aizstāšanai. Jāatrod darbinieks, kas būs pienākumu izpildītājs Jūsu prombūtnes laikā. Ja Jūs vēlēsieties pēc bērna kopšanas atvaļinājuma atgriezties šajā pašā darba vietā – Darba likums Jums šādas tiesības paredz -, par to savlaicīgi vajadzētu informēt savu vadītāju. Par to, kādas ir Jūsu tiesības saņemt pabalstu, interesējieties VSAA.

Zane, vadītājs arī ir cilvēks, kāpēc lai viņš nesaprastu Jūsu situāciju? Protams, tas rada papildu darbu, jo jāmeklē Jūsu vietā aizstājējs, bet tā nav neatrisināma problēma. Esiet atklāta un patiesa pret savu vadītāju, tam vajadzētu nodrošināt vadītāja sapratni par radušos situāciju.

Lai Jums, Zane, jauks mazuļa gaidīšanas laiks!

Tēmas

Svarīgākais
Uz augšu