/nginx/o/2018/07/12/8840953t1ha7ee.jpg)
Apkopoti rudens/ziemas sezonas astotās ikgadējās satiksmes drošības akcijas "Drošs paliek drošs" rezultāti. Tās laikā Statoil degvielas uzpildes stacijās visā Latvijā veikta vairāk nekā 2,5 tūkstošu auto gaismu pārbaude, kā arī sniegti vērtīgi padomi autovadītājiem par drošu un ekonomisku braukšanu. Akcijas rīkotāji atzīst, ka kopīgiem spēkiem izdevies panākt, ka satiksmei drošu auto gaismu īpatsvars uz Latvijas ceļiem ir pieaudzis, tomēr autovadītāju zināšanas drošas braukšanas jautājumos vēl nav pilnīgas.
80% aptaujāto regulāri sastopas ar agresīviem braucējiem
"Šogad akcijas laikā pievērsām uzmanību autovadītāju vērtējumam par kopējo braukšanas kultūru uz ceļiem, kā arī pārbaudījām autovadītāju zināšanas drošas braukšanas jautājumos. Aptaujas rezultāti liek secināt, ka situācija savstarpējās pieklājības un laipnības ziņā ir uzlabojusies, tomēr joprojām līdz pat 80% no aptaujātajiem atzīst, ka ar agresīviem autovadītājiem sastopas regulāri jeb vairākas reizes dienā. Pārsvarā šāds vērtējums tiek dots par Rīgas auto satiksmes dalībniekiem, norādot arī, ka tieši satiksmes organizācija un daudzie sastrēgumi provocē uz agresīvu braukšanas stilu," stāsta Drošas braukšanas skolas mācību direktors Artūrs Priednieks.
"Arī autovadītāju zināšanas par drošas braukšanas pamatprincipiem nav pilnīgas. Lai arī autovadītāji ir dzirdējuši par vadītāja, pasažieru un bagāžas piesprādzēšanas nepieciešamību, tomēr trūkst izpratnes par to, kāpēc un kā tas būtu jādara pareizi. Tāpat trūkst zināšanu, piemēram, par automašīnas bremzēšanas ceļu. Piemēram, auto pilsētas režīmā nobrauc 14 metrus sekundē, tas ir tieši tik liels ceļa posms, kādu mēs nobraucam brīdī, kad pieņemam lēmumu, kā reaģēt ārkārtas situācijā," norāda A. Priednieks. "Vairums autovadītāju arī atzīst, ka mēdz pārsniegt atļauto ātrumu gan apdzīvotās vietās, gan ārpus tām vidēji par 10-15 kilometriem stundā. Svarīgi ir, lai tas nekļūst par vispārēju ieradumu vai autovadītāju standartu."
Vai automašīnas aizmugurējā sēdeklī nepieciešams piesprādzēties? Jā – 91% Nē – 9%
Kur jūs parasti novietojat iepirkumu maisiņus un citus nelielus priekšmetus, ko pārvadājat? Salonā – 47% Bagāžniekā – 53%
Kāds, jūsuprāt, ir nobrauktais ceļš vienā sekundē, braucot ar ātrumu 50 km/h? ~ 14 m/s – 46% 15-20 m/s – 31% 21-25 m/s – 9% 25 – 30 m/s – 5% +31 m/s – 9%
Par cik km/h jūs parasti pārsniedzat atļauto ātrumu apdzīvotā vietā un ārpus tās? pilsētā 0 km/h – 10% 1-10 km/h – 52% 11+ km/h – 38% ārpus pilsētas 0 km/h – 8% 1-10 km/h – 30% 11+ km/h – 61%
Kas, jūsuprāt, liecina par agresīvu braukšanas stilu? Apdzīšana – 42% ātrums – 21% Joslu maiņa – 18% Nerāda pagriezienus – 13% Braukšana pa ietvi – 3% BMW – 3%
Vai ikdienā bieži saskaraties ar agresīviem autobraucējiem? Jā – 81% Reti – 12% Nē – 7%
Kāda, jūsuprāt, ir pieļaujamā alkohola deva, lai sēstos pie stūres? 0 – 78% Alus pudele – 19% Vīna glāze – 3%
Aptuveni 1/5 automašīnu auto gaismas jāregulē servisā
Akcijas mērķis bija arī atgādināt, ka gada tumšajā sezonā biežākos ceļu satiksmes negadījumus papildina braukšana ar nenoregulētām auto gaismām, kas apžilbina pretimbraucošos. Kopumā no akcijas laikā pārbaudītajām 2,5 tūkstošiem automašīnu 61% tika veikta auto gaismu regulēšana, aptuveni 21% regulēšana nebija nepieciešama, bet 18% auto bija jādodas uz servisu, jo regulēšana uz vietas nebija iespējama.
"Šogad īpaši lielu atsaucību izjutām akcijas norises vietās ārpus Rīgas. Piemēram, Kuldīgā un Talsos visas dienas garumā uz akcijas laikā piedāvātajām pārbaudēm rindā stāvēja vismaz 20 automašīnu gara rinda. Tas pierāda, ka ir palielinājusies autovadītāju apziņa par drošas braukšanas piemērotu apstākļu radīšanas nepieciešamību un to, ka akcija nākamajos gados noteikti jāturpina," norāda Juris Zvirbulis, Autokluba LAMB prezidents.
Rīgā pārbaudes tika veiktas 16 stacijās, ārpus Rīgas – 10 pilsētās, aptverot Daugavpili, Jēkabpili, Valmieru, Jelgavu, Ventspili, Tukumu, Talsus, Saldu, Kuldīgu un Liepāju.