Rīgas domē pagaidām nedaudz piebremzēts galvaspilsētas "centrālās pazemes stāvvietas" projekts, kuru paredzēts veidot zem Marijas ielas, tieši iepretim Centrālajai stacijai. Satiksmes un transporta lietu komiteja prasa potenciālajam būvniekam SIA "Regals nami" vispirms izplānot satiksmes organizāciju, jo šajā sarežģītajā krustojumu sistēmā jāparedz vieta iebraukšanai pazemē un izbraukšanai no tās.
«Centrālās pazemes stāvvietas» projektu piebremzē
Vissarežģītākais krustojums
Satiksmes organizācijas projektā uzņēmējiem jāizplāno arī gājēju kustība, kas arī iecerēta pazemē, kā arī sabiedriskā transporta pieturu izvietojums un plāni. Bez tam jānovērtē objektam piegulošo ielu krustojumu caurlaides spējas un jāsagatavo ieteikumi to rekonstrukcijai. Jāpiebilst, ka šobrīd šajā vietā satiksmi regulē vissarežgītākā un modernākā luksoforu sistēma Rīgā. Satiksmes departamenta speciālisti pagaidām nekomentē to, vai nobrauktuves pazemē tur vispār būs iespējams izveidot. Departamenta pārstāve I. Prauliņa RB paskaidroja, ka tieši tāpēc uzņēmumam uzdots sagatavot transporta organizācijas shēmu.
SIA "Regals nami" par nepilniem trim miljoniem latu iegādājusies ap 5000 kvadrātmetru lielu zemes gabalu starp Marijas, Satekles un Elizabetes ielu, kur atrodas maršruta taksometru galapunkti. Arhitektu projekts "Kubs" ir izstrādājis projektu septiņu stāvu darījumu centram ar veikalu un biroju telpām, kā arī pazemes autostāvvietām un pazemes mikroautobusu pieturām, kas atradīsies zem šī kompleksa. Sākotnēji iecerētā stiklotā celtne izpelnījās kritiku, taču pēc dažiem uzlabojumiem projektā pilsētas tēvi akceptēja arhitektonisko risinājumu pašā Rīgas centrā.
Zem ēkas vietas pietrūkst
Tomēr stāvvietas zem ēkas ir salīdzinoši nelielas – tur paredzētas vietas 35 vieglajām automašīnām un 17 mikroautobusiem. Tāpēc uzņēmums vēlas nomāt no Rīgas domes Marijas ielas posmu starp krustojumiem ar Raiņa bulvāri un Satekles ielu, lai tur pazemē varētu novietot vēl apmēram 200 automašīnu. Par precīzu skaitu domes dokumentos nav skaidrības – Pilsētas attīstības komiteja skatījusi jautājumu par 207 automašīnām, bet dokumentā, kas nonācis līdz Satiksmes un transporta lietu komitejai, runa ir tikai par 185 vietām. Šobrīd skaidrs, ka nomas līgums netiks noslēgts, kamēr SIA "Regals nami" neizstrādās transporta organizācijas shēmu. Paredzēts arī, ka stāvvietu nedrīkstēs nostiprināt zemesgrāmatā un pēc nomas līguma beigām tai jāpaliek Rīgas pašvaldības īpašumā.
Raksies arvien tuvāk Daugavai
Ja visas formalitātes tiks izpildītas, SIA "Regals nami" aizsāks rakšanos pazemē no Marijas ielas, kas atbilstoši pērn pieņemtajam pilsētas attīstības plānam 2006.–2018. gadam tālāk paredzēta zem 13. janvāra ielas līdz pat Daugavas krastmalai un zem Aspazijas bulvāra līdz pat operas skvēram. Visās šajās vietās ieplānotas pazemes autostāvvietas, un nākamais potenciālais būvnieks ir "Stockmann" centrs. Lielveikals iecerējis veidot stāvvietu pazemē starp pilsētas kanālu un Aspazijas bulvāri, taču pagaidām nav saņēmis domes atļauju. RB jau rakstīja, ka veikals neizpildīja solījumu uzcelt divlīmeņu pāreju uz Centrālo staciju blakus Gogoļa ielas tunelim, un cilvēkiem joprojām jāšķērso šī iela, izmantojot bīstamu un neērtu pāreju. Pilsētas attīstības departamenta vadība RB vairākkārt paziņojusi, ka akceptēs paplašināšanās projektu pazemē tikai tad, ja vecais "Stockmann" solījums tikts izpildīts.