Šodien Lielbritānijā ir lieli svētki - karaliene Elizabete II svin 90. dzimšanas dienu. Ja par viņu ieminas, tad asociācijās parasti izveidojas kundzes tēls ar atturīgi elegantu (dažkārt arī izteikti košu) tērpu, tam pieskaņotu cepurīti galvā un somiņu uz rokas. Tieši tādu viņu redzam izejam sabiedrībā un svinīgos pasākumos. Bet izrādās, ka kundzei tīri labi pie sirds iet arī neoficiālāka izturēšanās, piemēram, mašīnā ieņemot šofera vietu un pašai braucot pie sava karaliskā auto stūres, pie tam - bez derīgas autovadītāja apliecības. Tāpēc nolēmām palūkot, kādas karalienei ir attiecības ar auto, un apkopojām piecus interesantus faktus.
5 interesanti fakti par karalienes Elizabetes II attiecībām ar auto
1. Karaliene Elizabete II ir vienīgais cilvēks Lielbritānijā, kam oficiāli var nebūt un arī nav autovadītāja apliecības. Tas tādēļ, ka, tāpat kā pilsoņa pase, arī vadītāja apliecība tiek izsniegta karalienes vārdā un attiecīgi šāda papīru kārtošana būtu bezjēdzīga. Arī pases karalienei nav.
2. Lai arī karalienei nav autovadītāja apliecības, viņa brauc jau kopš 2. pasaules kara, kad vadīja neatliekamās palīdzības kravas mašīnu. Kā vēsta izdevums Time, karaliene apmācību rezultātā ir ieguvusi zināšanas arī par auto uzbūvi un pat protot nomainīt aizdedzes sveces. Nav tikai teikts, par cik jauniem/veciem auto ir runa.
3. 1998.gadā Elizabete II Balmoralas pilī Skotijā (tas ir karaliskās ģimenes īpašums kopš 1852.gada) uz vakariņām bija uzaicinājusi Saūda Arābijas karali Abdullu, kurš tobrīd vēl bija princis. Bez vakariņām karaliene parūpējās arī par pamatīgu pārsteigumu, dižciltīgo viesi izvizinot savā Land Rover. Kā atminas un thesundaytimes.co.uk stāsta kādreizējais Lielbritānijas vēstnieks Saūda Arābijā Šerards Kaupers Koulss, Abdulla atbilstoši norādēm esot iekāpis viņam nodrošinātā Land Rover priekšējā sēdeklī, kamēr tulks ierausies aizmugurē. Par pamatīgu pārsteigumu viesim no Saūda Arābijas viņam līdzās nosēdies nevis glītā uzvalkā ģērbies šoferis, bet gan Elizabete II. Īpaši neparastu šo situāciju padarījis fakts, ka Saūda Arābijā pat šodien sievietēm nav oficiāli ļauts sēsties pie auto stūres. Tādēļ saprotams, ka topošais karalis bija satraukts par brauciena iznākumu.
4. Elizabetei II pie stūres patīk nepiesprādzēties, un to apliecina vairāki fotogrāfijās dokumentēti gadījumi, kad karaliene pie Land Rover vai Jaguar stūres ir sēdusies, neparūpējoties par savu drošību. Jāpiezīmē gan, ka, tāpat kā braukšana bez tiesībām, arī braukšana bez aizsprādzētas drošības jostas karalienes gadījumā nav sodāms pārkāpums.
5. Karalienes galvenā transporta līdzekļa lomā gadu gaitā ir bijuši dažādi auto, bet nu jau kopš 2002.gada šo lomu pilda īpašs Bentley, ko britu ražotāja speciālo modeļu nodaļa Mulliner izstrādāja un uzbūvēja, godinot karalienes tronī kāpšanas 50. gadadienu. Auto ir veidots, par bāzi ņemot tā laika Bentley flagmani Arnage, taču no «donora» būtiski atšķiras. Pirmkārt, automobilim ir krietni garāka riteņu bāze, lai aizmugurē sēdošajiem būtu vairāk vietas. Otrkārt, karalienes Bentley ir platāks par standarta Arnage. Treškārt, mašīnas jumts ir krietni augstāks, lai nerastos neveiklas situācijas, Elizabetei II iekāpjot vai izkāpjot no auto. Citiem vārdiem sakot, lai karalienes iekāpšana un izkāpšana no auto būtu viņas majestātes cienīga. Būvējot auto, Mulliner izmantoja dažādas inovatīvas metodes, lai auto būtu perfekts. Piemēram, nosakot aizmugurējā sēdekļa augstumu un formu, Mulliner izmantoja manekenu, kurš pēc izmēriem atbilst karalienei, savukārt aizmugurējām durvīm ir eņģu mehānisms, kas tās ļauj pretējā virzienā atvērt 90 grādu leņķī. Tādējādi no auto var faktiski iziet. Tāpat Mulliner speciālisti īpaši piedomāja, lai salons būtu ļoti gaišs un karaliene no ārpuses labi redzama, bet tai pašā laikā arī labi pasargāta no potenciāliem uzbrukumiem. Kādi ir ballistiskās aizsardzības parametri, gan ir noslēpums. Kopumā Mulliner britu karaļnamam uzbūvēja divus šādus auto.