Šodienas redaktors:
Jānis Tereško
Iesūti ziņu!

Kendo turbo. Lexus RX 200t un IS 200t

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Četri cilindri, viena turbīna, divi dažādi Lexus. Kam litera «200t» piestāv labāk?

 
Raksta foto
Foto: Normunds Avotiņš

Kas tas ir?

Tas ir jaunais Lexus RX, kurš patiešām ir jauns, jo tikai pirms gada debitēja Ņujorkas motoršovā. Izmēri, kā jau pieklājas, ir nedaudz lielāki kā iepriekš, taču ne jau tas ir galvenais. Pirmo reizi mūžā RX neizskatās pēc apzeltīta ziepju trauka ar pakaļējiem lukturiem no E-Bay izsoles. Jaunā krosovera dizainu bez pārspīlēšanas var saukt par drosmīgu un arīdzan izdevušos. Lexus jaunā parauga radiatora reste joprojām ir gaumes lieta, taču kareivīgās šķautnes, robotā sānstiklu līnija un spīvais LED lukturu skatiens piešķir RX ko tādu, kas šim modelim nekad nav bijis raksturīgs, – harismu. Baltā krāsā un ar 20 collu riteņiem Lexus RX200t atstāj tūlītēju iespaidu no Valkas līdz Liepājai, un ir pat neliela cerība, ka šis RX tik ātri neapniks.

Raksta foto
Foto: Lexus

Dzinējs, kā var spriest pēc apzīmējuma, patiešām ir triviāls 2 litru turbo ar dažiem Toyota firmas uzlabojumiem (piem., t.s. Atkinsona cikls), kuru uzdevums ir nevis paaugstināt jaudu, bet gan samazināt patēriņu. Tāpēc relatīvi jaunam dzinējam ir tikai 238 zirgspēki, lai gan «ārzemju analogi» jau gadus divus spēj izspiest 250 ZS un vairāk. Pirmais Lexus modelis, kurā šis motors nonāca, bija krosovers ar spogulīti starp sēdekļiem NX 200t. Absurdā veidā «vienkārši benzīns» tur iznāca dārgāks par NX hibrīdu, tāpēc pie skaistumkopšanas saloniem pārsvarā novērojams pēdējais. Godīgi sakot, arī klasiskās piedziņas valdzinājuma skartajā Lexus IS nav lielas jēgas atteikties no hibrīda, jo IS 300h ir tikai 600 eiro dārgāks par IS 200t. Un atgādinu, ka otrajam vairs nav rindas 6 cilindru motora, kā dēļ vēl būtu vērts padomāt.

Raksta foto
Foto: Lexus
 
Raksta foto
Foto: Normunds Avotiņš

Kā tas brauc?

Tehniskie dati it kā visu pasaka priekšā – 9,5 sekundes līdz simtam mūsdienās nav nekāds velna rāviens, turklāt par tik ellīgu «piķi». Taču Lexus pircēji nemeklē asas izjūtas, viņiem vajag prestižu, drošību un četrus greznus sēdekļus. Tas viss RX200t ir, un atšķirībā no BMW X5 tas ir komfortabls un iecietīgs pret mūsu ceļiem pat ar 20 collu riepām. Patiesībā automašīna ir apbrīnojami līgana spēkratam bez pneimopiekares, un tās vadīšanā pat var uziet blāvas sava rakstura pazīmes. Standarta «automātam» ir tikai seši pārnesumi, kas šajā automašīnu klasē ir pagājušais gadsimts, taču Lexus acīmredzot nav vēlējies speciāli censties tikai RX dēļ. Izplūdes traktam piemīt neparasta skaņa, kas drīzāk piestāvētu 80. gadu karstajiem hečbekiem, bet kurš teicis, ka japāņu krosovers par 80 000 eiro nedrīkst skanēt kā Peugeot 205 GTi? Dobjajā guldzienā ir pat zināma nepakļaušanās nots ierastajiem kanoniem, lai gan visticamāk Lexus vienkārši mēģinājis imitēt V6 skaņu. Velti – tas nav iespējams pat ar BMW Performance detaļām. Četri cilindri ir un paliek četri cilindri.

Raksta foto
Foto: Normunds Avotiņš

Viens no retajiem 200t triumfa mirkļiem laikam ir piedziņa, kas, atkal jau atšķirībā no hibrīda puselektriskās šķietamības, ir normāls, sniegā lietojams AWD ar elektriski sabloķējamu starpasu sajūgu - apmēram tāpat kā RAV4. Temperamenta modulēšanai RX200t aprīkots ar pārslēdzamiem braukšanas režīmiem, taču uzspēlēti dedzīgais Sport ātri apnīk un automašīnai arī necik nepiestāv. Atklāti sakot, visvairāk man patika salons. Iepriekšējos RX es vienmēr jutos kā izsaukts pie priekšnieka, kurš ir ķerts uz antikvariātu un spīdīgām tapetēm. Jaunā RX interjers veidots pēc jaunā Lexus GS (kaut kas līdzīgs 5. sērijai) parauga, tāpēc te ir respektējams plašums, kārtīga viduskonsole, izšķērdīgi krēsli un smuks pulkstenis. Piedevām tas viss ir diezgan eleganti noformēts un savienots harmoniskā ansamblī kā dārgas viesnīcas foajē: mājās jūs neko tādu negribētu, bet kādu laiciņu padzīvoties ir forši.

Raksta foto
Foto: Normunds Avotiņš

Paneļa augšmalā lepni vīd lielākais iespējamais navigācijas ekrāns (pieejams ne visiem RX), kurā nepieciešamās izvēlnes medīšana joprojām notiek ar klukstošā sauleszaķīša un manipulatora palīdzību. Par spīti ekrāna izmēram, kas neatpaliek no jaunā 7. sērijas BMW, «softs» ir neglābjami novecojis, turklāt navigācija uzskata, ka šosejas joprojām nav arī tur, kur tā atklāta krietni pirms jaunā RX iznākšanas. Ir arī citi mazi grēciņi, piemēram, sēdekļu apsildes un stāvbremzes pogas paslēptas aiz pārnesumkārbas sviras, bet roku balsts aizmugurējā sēdeklī atvērts sagumst tādā kā noļukušā stāvoklī. Ja gribas iezāģēt vāciešiem, ir lietas, pie kurām Lexus vēl jāpiestrādā. Dažās disciplīnās japāņi paši sev par pārsteigumu ir priekšā. Labs piemērs ir šmaukšanās ar izmēriem. Jaunais Lexus RX ir precīzi tikpat garš kā X5, turpretim riteņu bāze nav garāka kā X3. Šis ģeometriskais diskurss izskaidro gan automašīnas apveidus, gan trūcīgās ērtības aizmugurē, toties RX ir fantastiski mazs apgrieziena rādiuss – pilnpiedziņas automašīnai, protams. Īsajai bāzei ir arī savi trūkumi. Uz ceļa ar asiem «vilnīšiem», bedrēm vai bruģi svārstības pie noteikta ātruma iegūst amplitūdu, pie kuras ka no paroceņa lec ārā priekšmeti, bet bagāžniekā sadalās alumīnija organaizers. Labs iemesls apsvērt 20 collu riteņu noderīgumu.

Raksta foto
Foto: Normunds Avotiņš

IS 200t ir samurajs no cita klana. Kokpits aptver vadītāju ar tādu sparu, ka liekas, - šeit nedrīkst sēdēt bez ķiveres, bet F Sport izpildījumā vispār vajag pilota kombinezonu. Divu standarta rādītāju vietā priekšā vīd pusdigitāla monoskala no supermašīnas LF-A. Jau stāvot uz vietas, ir skaidrs, ka viss tūlīt notiks. Izbraukt ar tādu auto no pagalma ir kā pacelties no bāzes kuģa borta. Tu esi Lūks Skaivokers un kendo meistars Jirokoči Jamada vienā personā. Šis auto ir tavs zobens, kas nekļūdīgi pāršķeļ garlaicību. Un tomēr Lexus IS, tāpat kā citi D segmenta premium automobiļi, Latvijā nebauda sevišķu popularitāti - vismaz kamēr ir jauns un dārgs. Turbodzinēja jauda šeit paaugstināta līdz 245 zirgspēkiem, un to uz pakaļējiem riteņiem pārnes jau astoņu ātrumu Sport Direct Shift pārnesumkārba. Pasaka pasakā? Jā, auto ir iznesīgs, cēls un jaudīgs, starp citu, jaudīgāks par savu hibrīda brāli (RX gadījumā ir otrādi). Taču IS, sevišķi tādā eksistences formā kā žilbinoši balts F Sport, ir automobilis vienam cilvēkam, renegātam, individuālistam un egoistam nejēdzīgi dārgās saulesbrillēs. Turklāt par spīti veseliem 8 pārnesumiem un tikai četriem cilindriem, tas nav ekonomisks. Reālais benzīna patēriņš ir aptuveni 9 l/100 km. Salīdzinot izmērus un apjomus, RX 200t «atvestie» 10,5 l/100 km šķiet tīrā ekobraukšana.

 
Raksta foto
Foto: Normunds Avotiņš

Kas to pirks?

Lexus RX 200t nopirks tikai tāds klients, kas ar automašīnu ir izbraucis, un ne jau divus apļus apkārt mājai. Atvadīšanās no V6 uzslējusi koši sarkanu brīdinājuma zīmi turīgo pircēju prātos, kurpretim hibrīddzinēji kļūst ar katru nākamo modeļu paaudzi labāki. Ko tad tur vēl domāt? Par labu 200t runā cena, skaņa, AWD un, kas paradoksāli, minimālas ārējās atšķirības no 450h. Iztālēm nepateiksi, vai starp dzidrajiem LEDiem slēpjas četri vai seši cilindri.

Lexus Rīga lepojas, ka turbodzinēja dēļ jaunā RX sākuma cenu izdevies nospiest zem 50 tūkstošiem eiro, precīzāk, 48 900. Tajā vēl šis tas trūkst līdz pilnai laimei, taču pasažieriem nav jāčurn auduma sēdekļos un jāblenž melnbaltā ekrānā. Ikviena Lexus pircējs jau sākumā var justies kā sibarīts, tomēr patiesais automašīnas saturs koncentrējas versijā Executive - sākot ar 62 690 eiro. Lai kā arī būtu, Lexus RX 200t nākotne raizes nerada. IS 200t gan. Lai gan tieši šajā virsbūvē turbomotors dienē savā īstajā postenī, jo ir mazs, viegls un paātrina zemei pieplakušo «superdžetu» 7 sekundēs līdz 100 km/h, sedans klasiskais arvien biežāk zaudē nevienlīdzīgā cīņā ar krosoveru un to klonu armiju.

Lexus RX 200t sākuma cena ir 48 900 eiro. Lexus IS 200t sākuma cena ir 33 900 eiro.

Nepalaid garām!
Uz augšu