Viena no dārgākajiem tiltiem Eiropā - Dienvidu tilta trešajai kārtai nepiesaistīs Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) līdzekļus, šodien raksta laikraksts "Neatkarīgā". Rīgas dome jau iepriekš solīja, ka trūkstošos 17 miljonus atradīs, kaut arī pašreiz tādu līdzekļu tai nav. Vai atkal tiks ņemts kredīts Dienvidu tilta būvniecībai?
Dienvidu tiltam var piesaistīt jaunu kredītu (37)
Pagājušajā nedēļā Rīgas domes Satiksmes departaments (RDSD) iesniedza Satiksmes ministrijai astoņus pieteikumus, lai pretendētu uz ERAF ieplānotajiem 8,2 miljoniem latu satiksmes drošības uzlabošanai galvaspilsētā. Šajā sarakstā atbilstoši nolikumam nav atrodams Dienvidu tilta vārds, un tas nozīmē, ka jautājums par milzu līdzekļiem, kas nepieciešami tilta trešās kārtas jeb Zemgales virziena maģistrālā transporta mezgla būvniecībai, paliek neatbildēts.
Naudas nav, bet RD to sola atrast, ņemot jaunu kredītu?
RD Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētāja vietnieks Jānis Ādamsons laikrakstam "Dienas Bizness" norādījis, ka nepieciešamos 17,5 miljonus latu ir iespējams atrast: "To visu var izdarīt. Protams, pašreiz naudas šim projektam pašvaldības rīcībā nav, taču tā tiks atrasta. Pastāv vairāki veidi, kā iegūt nepieciešamo finansējumu. Piemēram, pašvaldība var izšķirties par jauna kredīta ņemšanu - tā gan ir tikai viena no iespējām. Tuvāko mēnešu laikā Rīgas domē noteikti šis jautājums tiks apspriests, un tad arī tiks atrasts nepieciešamais risinājums," izteicās Ādamsons.
"Agrāk jau informējām, ka Satiksmes ministrija 2009. gadā noraidīja Zemgales maģistrālā transporta mezgla būvniecības projekta pieteikšanu ES līdzfinansējumam. Zemgales virziena maģistrālā transporta mezgla kopējās būvniecības izmaksas ir 23 miljoni latu bez pievienotās vērtības nodokļa," laikrakstam stāstīja RDSD komunikācijas speciāliste Ieva Prauliņa.
Vēl vasarā Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) apgalvoja, ka Dienvidu tilta trešās kārtas būvniecība var gaidīt līdz oktobrim, kad pēc Saeimas vēlēšanām būs skaidrība par iespējām piesaistīt ES līdzfinansējumu.
Lai pabeigtu Dienvidu tilta trešās kārtas jeb Zemgales virziena maģistrālā transporta mezgla būvniecību noteiktajā termiņā, nepieciešami 17,5 miljoni latu. Lai arī būvdarbi ir apturēti, projekta pabeigšanas termiņš nav pagarināts un tilta trešās kārtas būvniecība ir jāpabeidz 2012. gadā, uzsver ģenerāluzņēmēji.
Par tiltu maksās rīdzinieki
TVNET jau rakstīja, ka šogad Rīgas domei jāsāk atmaksāt pirmie Dienvidu tiltam tērētie kredītmiljoni - 8,5 miljoni. Savukārt jau 2013. gadā Rīgai nāksies maksāt nepilnus 38 miljonus latu. Un tā – līdz pat 2024. gadam, kad summa samazināsies. Projektu apturēt nav iespējams un nemaksāt nedrīkst – tāds ir līgums, kas ticis uzspiests rīdziniekiem.
Neprasmīga projekta vadība. Atbildīgos nesoda
Pateicoties Rīgas domes izvēlētajam tilta finansēšanas modelim, pirmā kārta Rīgas pilsētai patiesībā izmaksā 258 miljonus latu. Sākotnējai cenai jeb 85,5 miljoniem latu jāpieskaita 172,5 miljoni latu, ko veido procenti (6,25% gadā) un inflācijas uzcenojums.
Valsts kontrole pēc revīzijas publiskoja skaitļus, kas liecina, ka no 570 miljoniem latu, kas paredzēti pirmo divu tilta būvniecības kārtu finansēšanai, 264 miljoni izlietoti finansējuma iegūšanai. Rīgas domes neprasmīgas projektu vadības un neekonomiskas rīcības dēļ Dienvidu tilta būvniecības izmaksas no plānotajiem 108,84 miljoniem latu (pirmajai kārtai 64,79 miljoni latu, otrajai kārtai 44,05 miljoni latu) kopumā sasniedz 570,14 miljonus latu.