Krievijas ekonomiskā šantāža vienmēr ir veiksmīgi iedarbojusies uz Latvijas politiķu prātiem, liekot viņiem bažīties par Latvijas valsts gribu un spējām pretoties. Arī Kremļa TV dezorientējošā propaganda ir nesusi augļus, sējot nedrošību Latvijas mazākumtautību, galvenokārt krievu kopienā.
Tomēr minētie Putina varas instrumenti vairāk kalpo esošās situācijas saglabāšanai, nevis Latvijas politiskās orientācijas izmaiņām, - arī kiberuzbrukumi Latvijas valsts iestādēm, enerģētikas un finanšu sektoram drīzāk ir sporādiski, nevis sistemātiski un koordinēti. Protams, Krievijas specdienestu aģenti Baltijā nav nekādi sniega tīrītāju automašīnu šoferi***.
Būtu tuvredzīgi Krievijas ietekmei Baltijas valstīs piešķirt lielāku nozīmi, nekā tā ir. Ārējais apdraudējums Latvijas drošībai ir tik liels, cik maza ir iekšpolitiskā nestabilitāte. Paust publisku nosodījumu Krievijai par iebrukumu Ukrainā spēj jebkurš ar veselo saprātu apveltīts vietējais politiķis. To spēj arī tūkstošiem krievu Latvijā un Igaunijā, bet nespēj Putina draugi un partneri. Politisko radniecību Latvijā nekad nav slēpusi partija «Saskaņa», tādēļ, kā mēdz notikt vienas ģimenes ietvaros, partija negrib objektīvi vērtēt partnera rīcību. Bet it sevišķi, ja ģimenes galva ir teroristu grupējumus atbalstošas valsts - Krievijas prezidents.
Uzziņai: Privātās militārās komercstruktūras, kas formāli var būt līdzīgas, bet praksē var ļoti fundamentāli atšķirties, piemēram, ASV un Putina Krievijā.
Privātas militārās komercstruktūras legāli eksistē ASV, Lielbritānijā, Francijā un dažās citās valstīs. To darbības spektrs ir ļoti plašs – drošības risku analīze; militāra rakstura palīdzība; konsultatīva rakstura informācijas sniegšana; privātstruktūras sniedz arī organizatoriska rakstura palīdzību, piemēram, tualetes papīra, apģērba, pārtikas piegādes savas valsts armijas daļām ārvalstīs.
Tiek lēsts, ka privātās militārās organizācijas gadā apgroza vismaz $ 100 miljardus. Nav precīzi zināms, vai patiesā summa ir lielāka, jo privātās militārās struktūras tradicionāli ir noslēgtas, ar stingru armijas disciplīnu un drakoniskām konfidencialitātes saistībām. Neskatoties uz pusslepeno darbību, demokrātiskās valstīs eksistē regulējoši un uzraudzības mehānismi, kā novērst pārlieku varas koncentrāciju šādu privātu militāru organizāciju rokās. Krievijas vārds nav atrodams šo valstu sarakstā.
* Krievijas Federācijas Federālais drošības dienests, saīsinājumā FDD (krievu: Федеральная служба безопасности Российской Федерации, ФСБ России),
** Krievijas Federācijas ārējās izlūkošanas dienests (GRU) - Главное разведывательное управление Генерального штаба Вооружённых Сил Российской Федерации)