/nginx/o/2018/07/15/9064470t1he60d.jpg)
Lai iegūtu vadītāja apliecību, neizbēgami nākas kārtot eksāmenu satiksmes noteikumos un auto vadīšanā. Taču — ja nu neizdodas? Varbūt labāk mēģināt to nopirkt? Cik reāli to šobrīd var izdarīt un vai Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSSD) izveidotā eksāmenu aizsardzības sistēma ir necaursitama?
Kādreiz katrs trešais, ja ne otrais autoskolu audzēknis pie vadītāja apliecības esot ticis, par to samaksājot noteiktu summu, tā Nedēļai apgalvo aptaujātie autoskolu instruktori ar stāžu. Bijuši pat tādi gadījumu, kad cilvēks eksāmenus patiesībā nemaz nekārtoja — ielika instruktoram vai arī citai ietekmīgai personai rokā naudu, un tas pretī — ilgoto apliecību. Biežāki gan bijuši gadījumi, kad cilvēks krietni pūlējies, mācoties vadīt auto, taču bailes no eksāmena bijušas pārāk lielas, lai riskētu bez "drošības pasākumiem" to nokārtot. It īpaši problēmas ar pārbaudījumiem un stindzinošu stresu esot gados vecākiem cilvēkiem. Dažam pēc pāris nesekmīgiem mēģinājumiem tāds glābšanas riņķis tika piedāvāts, atzīst instruktori. Pastāvējusi iespēja iegādāties puskomplektu — tikai par auto vadīšanas pārbaudījuma sekmīgu nokārtošanu (tas izmantots visbiežāk) vai pilnu komplektu — arī par teorētisko daļu — satiksmes noteikumiem (pirms dažiem gadiem par "pilno komplektu" tika minēta summa virs 300 latiem). Šobrīd iespēju veikt šādu darījumu instruktori vērtē kā minimālu, jo CSDD izveidotā pārbaudījumu kārtošanas aizsardzības sistēma ir visai necaursitama. Ja tomēr to izdarīt ir iespējams, tad tikai ar "augstāko spēku" palīdzību.
Pircējs iegāž pārdevēju
Arī CSDD darbinieki ir dzirdējuši baumas par pirkšanas un pārdošanas gadījumiem, kas notiek pat tagad, taču reāli tie visi ir bijuši visparastākā blēdība. Tie, kas piedāvājot "no malas" izgādāt vadītāja apliecību, lielākoties esot mahinatori, kuri reāli solīto izpildīt nevar, tikai paņem naudu.
Visbiežāk dzirdēts par negodīgiem autoskolu instruktoriem. "Instruktori savulaik piedāvāja par samaksu nokārtot šos eksāmenus tiem, kuri jau diezgan labi brauc. Ja pārbaudījums tiek nokārtots, tad instruktors var teikt — re, es palīdzēju tev dabūt tiesības, ja nesanāk, tad tiek teikts — piedod, man te kaut kas nobruka savā galā," stāsta CSDD kvalifikācijas daļas vadītājs Juris Teteris, pieļaujot, ka "noteikti ir tādi varianti, kad cilvēkam ir pieejami kaut kādi "gali", un pagātnē ir bijuši tādi gadījumi, kad viņš faktiski tiesības ir nopircis".
Pēdējo gadu laikā CSDD izdevies atklāt trīs krāpšanas mēģinājumus, kad uz eksāmenu bija ieradies cits cilvēks, nevis tas, kurš pieteicies. Divos gadījumos tas tika atklāts, pārbaudot dokumentus, un nu šiem viltvāržiem draud reāls cietumsods. Trešajā gadījumā ar videonovērošanas sistēmas veiktā ieraksta palīdzību tika atklāta krāpšanās Valmierā, kurai uz pēdām nonāca visai viegli, jo pats eksāmena pircējs bija izlielījies, ka ar CSDD darbinieka palīdzību izdevies nelikumīgi saņemt vadītāja apliecību. "Kad konkrēto gadījumu pārbaudījām, negodīgā rīcība patiešām apstiprinājās. Tika konstatēta mūsu darbinieka vaina, un viņš tika disciplināri sodīts un atlaists no darba," apstiprina Teteris, piebilstot, ka šis gadījums apliecina — blēži darbosies vienmēr, vienalga, kādas aizsardzības tehnoloģijas izmantotu. Diemžēl visu izkontrolēt nevar, jo, lai izskatītu visu videomateriālu, vajadzētu daudz vairāk darbinieku nekā šobrīd. Tāpēc direkcija pārbaudi veic izlases veidā.
Ik mēnesi vidēji trīs sūdzības
Lai maksimāli novērstu šādus krāpšanās gadījumus, ir veikti vairāki aizsardzības pasākumi — piemēram, datorizēta izloze pirms vadīšanas eksāmena. Kad cilvēks ierodas CSDD un izsaka vēlmi kārtot eksāmenu, tiek izveidota pretendentu grupa. Viņiem pretī tiek "likti" CSDD darbinieki, kas pieņem šo eksāmenu, un īpaši šim nolūkam izveidota datorprogramma izvēlas "pāri" — eksaminētāju un eksaminējamo. Līdz ar to ir ļoti maza iespēja, ka cilvēks tiks pie konkrētā inspektora, ar kuru it kā varētu būt sarunāts "nokārtot" eksāmenu. Tāpat, CSDD ir iegādājusies ar videoiekārtu aprīkotus automobiļus, kurus izmanto, kārtojot vadīšanas eksāmenu. Videoieraksts ar visu skaņu tiek izmantots domstarpību gadījumā, lai varētu pārbaudīt, kā šis eksāmens ir noticis. Tā kā eksāmena kārtotājs pats bez autoskolas instruktora (kurš eksāmenā vairs nepiedalās) starpniecības nāk pieteikties uz eksāmenu, viņš vairs nav atkarīgs no autoskolas mācībspēka.
"Kas attiecas uz teorētisko eksāmenu, tas kopš 2000. gada ir datorizēts, un būtībā ne mūsu darbinieks, ne kāds cits cilvēks no malas eksāmena kārtotājam nevar palīdzēt. Turklāt, lai izslēgtu arī gadījumus, kad paziņas sasēžas kopā un cits citam palīdz, datorprogrammā ir ieviesta izlozes sistēma, kura pati atlasa, pie kura no datoriem katrs no eksaminējamiem sēdēs. Telpā ir arī videonovērošanas sistēma, lai varētu konstatēt, vai uz eksāmenu ieradies tas cilvēks, kurš ir pieteicies. Bez tam, pirms cilvēks ieiet pārbaudījuma telpā, tiek pārbaudīta personu identitāte," visus drošības pasākumus uzskaita Teteris. Šādi pasākumi veikti, lai samazinātu krāpšanas iespēju līdz minimumam un "lai risks iekrist būtu tik liels, ka cilvēki baidītos to darīt". Viņaprāt, jo riskantāks šis pasākums būs, jo iesaistītie cilvēki prasīs daudz lielāku summu, līdz ar to pircējam šāds darījums būs finansiāli neizdevīgs.
Kopš teorētiskā eksāmena datorizācijas par tā rezultātiem nav bijis nevienas sūdzības (pārsūdzēšanas iespēja gan arī nav paredzēta, jo eksāmena norise un vērtējums ir pilnīgi objektīvs). Taču par vadīšanas eksāmenu pārsūdzēšana ir paredzēta un tās sistēma paredz, ka eksaminējamais, kurš nav apmierināts ar rezultātiem, var vērsties ar iesniegumu speciālā Satiksmes ministrijā izveidotā komisijā. No mēnesī aptuveni 2000 eksaminētajiem vidēji tiek saņemtas trīs sūdzības. Teteris, kurš pats darbojas šajā komisijā, atzīst, ka ļoti reti ir nācies mainīt eksāmena rezultātus no slikta uz labu tāpēc, ka kāds no CSDD darbiniekiem nav bijis objektīvs. Ja situācija bijusi strīdīga, cilvēkam tiek piedāvāta iespēja vēlreiz kārtot pārbaudījumu. Taču lielākoties šādi sūdzību rakstītāji tikai izmēģina iespēju — varbūt izdodas ko mainīt?
Autoskolu rezultāti atšķiras
CSDD saņem arī sūdzības par autoskolu darba kvalitāti, un tās nonāk Satiksmes ministrijas licencēšanas komisijā, kur šīs pretenzijas tiek izskatītas. Savukārt ar autoskolu darba sakārtošanu nodarbojas Autoskolu asociācija. "Autoskolu darbam sekojam līdzi, taču neveicam aptaujas par to, vai cilvēki ir apmierināti ar pakalpojumiem un eksāmenu rezultātiem. Jāsaprot ir viens, ka pieprasījums rada arī piedāvājumu. Tikmēr, kamēr sabiedrībā ir daudz tādu, kas uz autoskolu nāk nevis pēc zināšanām, bet tikai pēc apliecības, attiecīgi būs autoskolas, kas to arī piedāvās — par minimāli maziem līdzekļiem nokārtot eksāmenu. Bet, ja cilvēks tiešām vēlas iegūt labas auto vadīšanas prasmes, viņš ies uz skolu varbūt ne ar spožu reklāmu, bet labu reputāciju gan. Un, lai arī tas būs nedaudz dārgāk, taču garantēs labu kvalitāti."
Dažādu autoskolu audzēkņu teorētiskā eksāmena rezultāti ir atšķirīgi, par to katrs var pārliecināties CSDD mājas lapā, kurā šis vērtējums ir apkopots. Savukārt praktiskā pārbaudījuma rezultāti šobrīd tiek apkopoti, bet vēl nav publicēti. Kvalifikācijas daļas vadītājs norāda, ka tiem instruktoriem, kuru audzēkņiem būs vāji rezultāti, draudēs apliecības atņemšana. "Ja instruktors ir apmācījis desmit cilvēkus un no viņiem tikai četri ir nokārtojuši pārbaudījumus, tad sekmību nevar uzskatīt par apmierinošu. Mēs šo cilvēku aicinām uz komisiju un lūdzam sniegt paskaidrojumus, kāpēc viņa audzēkņi neiztur pārbaudījumus. Lielākoties kā galveno iemeslu min audzēkņu finansiālās problēmas, kas liedz paņemt pietiekami daudz auto vadīšanas stundu. Lūk, cilvēks lūdzis, vai jau nevar kārtot eksāmenu. Un instruktors, labs būdams, parakstījis viņam beigšanas apliecību. Diemžēl cilvēks eksāmenā izkrita. Tad nu šim instruktoram tiek dots pusgads, kura laikā jāuzlabo rādītāji.
**
Viedoklis
Tiesībībsargājošās struktūras: aina nav tik rožaina
Valsts policija ir izmeklējusi gadījumus par darbībām ar viltotiem dokumentiem, apliecībām, arī par to pārdošanu, taču policijā nav saņemti iesniegumi par autovadītāju apliecību pirkšanu, tā Nedēļai saka Valsts policijas preses dienesta sekretāre Kristīne Mežaraupe. Viņa pieļauj, ka citas institūcijas varētu būt nodarbojušās ar šādu gadījumu izmeklēšanu. Ja šāda informācija tiktu saņemta, iespējams, tā būtu ne tikai policijas, bet arī KNAB kompetence, jo — ja darījumā iesaistītas valsts amatpersonas (kas ir arī CSDD darbinieki), tad tas pieskaitāms pie korupcijas gadījumiem.
KNAB redzeslokā šādas lietas ir nonākušas, to apstiprina sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājs Andris Vitenburgs. Pērn maijā KNAB lūdza uzsākt kriminālvajāšanu pret sešām personām (trim CSDD darbiniekiem un divām autoskolu vadītājām) par koruptīvām darbībām saistībā ar autovadītāju apliecību pretlikumīgu izsniegšanu. Vienā gadījumā autoskolas vadītāja piedāvāja bez eksāmenu kārtošanas iegādāties autovadītāja apliecību par 885 latiem. Savukārt CSDD kvalifikācijas daļas darbinieks vienojies ar CSDD Jelgavas nodaļas vadītāju, kad un kur personai jāierodas saņemt apliecību, saņemot par to daļu no kukuļa. Analoģiskā veidā par 600 latu lielu kukuli tiesības ieguva vēl kāda persona, kura tika aizturēta par kukuļdošanu. Tā paša gada decembrī tika ierosināta kriminālvajāšana pret Rīgas autoskolas instruktoru, kas vairākkārt vadīšanas eksāmenā "izkritušai" personai piedāvājis to par 150 latiem "nokārtot", atdodot naudu tālāk amatpersonai, kas palīdzēs tiesības dabūt. Faktiski instruktors piesavinājās it kā CSDD amatpersonai domāto kukuli.