Taksometru nozares stāvoklis tiešām esot kritisks: ēnu ekonomika nozarē esot 80%. Tā portālam TVNET apgalvoja uzņēmuma «BalticTaxi» nozares konsultants Jānis Naglis, komentējot ekonomikas ministra reakciju uz šobrīd notiekošo taksometru nozarē. Nedēļas laikā nodedzinātas četras «BalticTaxi» automašīnas, un iemesls varētu būt pelēkajā ekonomikā strādājošo nevēlēšanās sakārtot nozari un panākt godīgu konkurenci.
Taksometru nozares stāvoklis tiešām esot kritisks
«BalticTaxi» vadītājs Jānis Naglis TVNET atzina, ka Arvila Ašeradena reakcija uz šobrīd notiekošo taksometru nozarē ir likumsakarīga, bet esot žēl, ka kārtējo reizi ir jāsadeg vai jātiek sašautam taksometram, lai nozares problēmas kāds sāktu risināt.
Uzņēmums atbalsta ekonomikas ministra iniciatīvu un spēju tagad ieklausīties taksometru nozares priekšlikumā par taksometru patentmaksas ieviešanu.
Naglis norādīja, ka par atbalstu taksometru patentmaksas ieviešanai izteikušies arī lielākie nozares spēlētāji, tostarp «Rīgas taksometru parks», «Panda Taxi», «BalticTaxi».
Taksometru patentmaksu pati nozare kā gatavu risinājumu iekļaušanai šā gada budžeta paketē iesniedza jau pagājušā gada nogalē Finanšu ministrijai, Ekonomikas ministrijai, darba grupām, Saeimas Budžeta un finanšu komisijai. Diemžēl atbalstu toreiz neizdevās gūt.
Uzņēmums ar Ašeradena plāniem saista lielas cerības.
Ir ārkārtīgi būtiski izmantot iespēju un sākt sakārtot nozari pašos pamatos,
nevis demonstrēt apņēmību tādēļ, ka tai pievērsta pastiprināta mediju uzmanība.
Patentmaksas būtība
Naglis arī skaidroja patentmaksas darbības mehānismu. Patentmaksa tiek maksāta par pusgadu uz priekšu, par automašīnu–taksometru, kas pārvadā pasažierus ar dzelteno valsts reģistrācijas numura zīmi. Pēc nostrādātā apjoma reizi mēnesī attiecināma uz darbiniekiem, kas automašīnu izmanto, sniedzot taksometru pārvadāšanas pakalpojumu.
Dzelteno numura zīmi CSDD neizsniedz un taksometrs reizi pusgadā obligāto tehnisko apskati neiziet, ja automašīna nevar pierādīt veikto apmaksu vai nesamaksā to pie auto tehniskās apskates. (Tehniskā apskate taksometriem noteikta reizi sešos mēnešos, tādēļ patentmaksas nodevas nomaksu var iekasēt un kontrolēt pietiekami efektīvi, izmantojot jau pilnībā eksistējošu infrastruktūru).
Kāds būtu rezultāts no taksometru patentmaksas ieviešanas?
Pēc Nagļa paustā, no taksometru patentmaksas ieviešanas sagaidāmi šādi labumi:
Vienkārši un faktiski par brīvu ieviešama un administrējama;
Ienākumi pēc pamatotām finanšu aplēsēm no Taksometru patentmaksas pirmajā gadā 4 miljoni € no nozares darbības Rīgā vien;
Patentmaksa ierobežos, samazinās ēnu ekonomiku;
Nodrošinās kvalitatīvāku publisko pakalpojumu – pasažieru taksometru pārvadājumu;
- veicinās godīgu uzņēmējdarbību, veselīgu un godīgu konkurenci un sociālo garantiju palielināšanos nodarbinātajiem.
Viņš norādīja, ka nozares stāvoklis tiešām ir kritisks: ēnu ekonomika nozarē ir 80%.
«BalticTaxi» franšīzes taksometru samaksātie nodokļi uz vienu automašīnu 2014. gadā bija vidēji 3500 eiro, bet tuvākajam sekotājam tie bija četras reizes mazāki (820,79 € gadā) un «pieticīgākajiem» - 70 reižu mazāki (49,82 €).
TVNET aptaujāja arī citus nozarē strādājošos uzņēmumus. «Rīgas Taksometru parks» pārstāvji atturējās izteikt komentārus, bet «Panda Taxi», «Smile Taxi» un «Lady Taxi» pārstāvji solīja sazināties tuvākajā laikā.
TVNET jau ziņoja, ka nedēļas laikā nodedzinātas četras kompānijas «BalticTaxi» automašīnas, un iemesls varētu būt pelēkajā ekonomikā strādājošo nevēlēšanās sakārtot nozari un panākt godīgu konkurenci, iepriekš informēja uzņēmumā.
Policijā par faktu sākts kriminālprocess un nozīmēta ekspertīze, lai noskaidrotu, vai nav notikusi ļaunprātīga dedzināšana.
Ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens (V) atzinis - tas, kas patlaban notiek taksometru nozarē, nav normāli. «Rīgā atgriežas 1990.gadu metodes. Nevar pieņemt, ka tiek dedzinātas uzņēmuma automašīnas,» ļaunprātīgo dedzināšanu komentēja ministrs.