Lai cāļi nebūtu jāskaita rudenī, paskaitīsim tos, iekams izšķīlušies. Kādi risinājumi rodami valsts iepirkuma konkursam, kurā konkurences faktors nav saskatāms un kas uzgāžas valstij un ministriem kā sniegs uz galvas vasarā?
Iepirkums, kurā reāla konkurence apšaubāma
Nav saprotams, kāpēc līdz šim nav ticis laikus izsludināts valsts iepirkuma konkurss, kurā saprātīgas izredzes būtu arī RSTA potenciālajiem konkurentiem. Konkursa nolikums pēc būtības jāzina vismaz gadu iepriekš: lai noslēgtu priekšlīgumus, piegādes līgumus, sagatavotu mašīnas, apmācītu personālu.
Lai arī jautājums par to, vai pretendentiem tiešām uzreiz būtu jāiegulda, teiksim, 5 miljoni EUR, jānopērk 65-70 auto, parakstot līgumus ar to vadītājiem, ir izteikti retorisks. Pavisam ideālā variantā nākamā iepirkuma (pēc 5 vai 7 gadiem) pamatnosacījumi būtu jāiestrādā vēl iepriekšējā iepirkuma nolikumā.
Bez tam šajā pašā nolikumā varētu iestrādāt detaļas, kas liecinātu par valstisku domāšanu. Piemēram, prasību mašīnām medicīnisko aprīkojumu (uz subiepirkuma pamata, kā tas ierasts celtniecības un citās nozarēs) uzstādīt Latvijā. Līdz ar to mūsu ekonomikā parādītos vēl viens uzņēmums, nodarbinot ap 20 cilvēku un uzrādot apgrozījumu 1-2 miljonu EUR robežās. Lietuvā tieši tā tas notiek.
Tāpat nolikumā iespējams iestrādāt punktu par savu laiku nokalpojušā un kilometrāžu noskrējušā transporta tālāku nodošanu par zemu cenu, teiksim, mūsu zemniekiem.
Lai arī pašu neatliekamās medicīniskās palīdzības auto nomas outsorsinga principu uzdrošinos apšaubīt. Tiesa, Igaunijā ērti jūtas «G4S» dienests, savukārt labi atceramies, kā Latviju pirms nepilnas gadu dekādes piepludināja «Falck» auto - pēc tam, kad Norvēģijā kompānija tomēr atteicās no līdzdalības šajā nozarē.