Sava Impērijas krišanas versija bija Svētajam Augustīnam. Viņš uzskatīja, ka romiešus pazudināja pārmērīga godkāre: "Tautai, kas iekrīt šajā netikumā, ļoti grūti no tā atbrīvoties. Varaskāre grūž uz jauniem iekarojumiem. Un katrs jauns panākums palielina šo kaisli. Te veidojas kas līdzīgs apburtajam lokam."
Pat Senās pasaules katedras profesoriem Maskavas Valsts Universitātē nav vienota viedokļa. Kāds no vēsturniekiem domā, ka Romu iznīcināja pārmērīgā ekonomikas prečspēja: lauksaimniecības orientēšanās uz tirgu, dzīšanās pēc maksimālas peļņas noplicināja augsni, noveda pie zemkopības lejupslīdes, nabadzības un metropoļu novājināšanās utt. Lūk, patērētāju ekonomikas zvērīgā seja!
Citi pieturas pie tradicionālā uzskata, kas atnācis pie mums vēl no 19. gadsimta.
Pēc tam kad Romas impērija pārgāja uz aizsardzību, izbeidza iekarošanas karus, izsīka vergu plūsma, līdz ar to vergu cena pieauga, padarot vergu lauksaimniecību metropolēm neizdevīgu. No šejienes – arī kritums.
Arī notikuša fakta novērtēšanā speciālistu domas atšķiras. Kāds uzskata, ka impērijas krišana ir tikpat noteikta kā saules rietēšana. Kāds skumst, ka Romas bojāeja aizkavēja civilizācijas attīstību par 2000 gadiem. Kāds teic, ka par šo faktu ir jāpriecājas, jo tie ekonomiskie un kultūras mehānismi, ko radīja Romas impērija, iekrita mežonīgajā Eiropā kā raugs mīklā. Jā, tiešām, pēc šā notikuma Eiropā iestājās tumšie viduslaiki. Taču to tumšais miers bija līdzīgs tam, kas it kā valda mīklā, kurā pievienots raugs. Šķiet, bija karote rauga, bet nu nekā nav – tas izšķīdis mīklā. Taču ne bez atdeves! Pēc kāda miera perioda mīkla uzrūgst un kāpj pāri trauka malām ar milzīgu ātrumu. Tā izkāpa arī Eiropas civilizācija, pārņemot ar savu "mīklu" visu planētu.
Raksts sagatavots pēc ārzemju preses materiāliem