Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

TVNET tests: Volkswagen Passat GTE

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Puselektriskais Passat ir reāla dārgo dīzeļu alternatīva, un ir pat ekonomiskāks, ja vien tuvumā atrodama rozete.

 
Foto: Volkswagen

Kas tas ir?

Ar burtiem GTE apzīmē Volkswagen hibrīdautomobiļus. Ielās tādu pagaidām ir tikai divi - Golf GTE (tādu noskatījis arī Pikes Peak un Dakaras iekarotājs Andris Dambis) un Passat GTE. Nākotnē puselektrisku modeļu būs arvien vairāk, - nākamais sarakstā ir Tiguan GTE. Tam solās būt visai neparasta tipa kombinētā pilnpiedziņa, kamēr Passat GTE būvēts pēc pārbaudītas shēmas - starp nelielu (1,4 l TSI) benzīna dzinēju un parastu sešpakāpju DSG kārbu uzstādīts kompakts 85 kW elektromotors, kas palīdz griezt priekšējos riteņus. Summārā jauda ir adekvāti 218 ZS, turpretim griezes moments ir tikpat liels kā 190 zirgspēku dīzelim - 400 Nm!

No ārpuses GTE gandrīz neatšķiras no citiem Passat, ja neskaita eliktrificētajiem VW raksturīgos dienasgaitas lukturus, GTE logotipus un zilas bremžu skavas. Uzbraucot uz svariem, atšķirība būtu jaušamāka. Passat GTE sver vairāk par 1,7 tonnām, un, tā kā degvielas tvertne pārvietota uz aizmuguri, lai atbrīvotu vietu gaitas akumulatoram, sedanam ir mazāks bagāžnieks un citāds izsvarojums. Tieš tas pats attiecas uz GTE universāli - jā, ir arī tāds. Arī salonā nekas skaļi nebazūnē par avangarda uzbūvi.

Cenas īpatnību dēļ Passat GTE Latvijā pārdod tikai Highline komplektācijā ar smalkiem sēdekļiem, virtuālo instrumentu paneli un citām «ekstrām», kas hibrīda cenu graciozi novieto uz viena plaukta ar pašiem dārgākajiem Passat dīzeļiem. Tiesa gan, ne augstāk, un noteikti zemāk par Passat Alltrack.

 
Foto: Volkswagen

Kā tas brauc?

Par spīti masai un standarta komplektācijai klātpieliktajiem 18 collu riteņiem - nepiespiesti, viegli un bez skaņas. Pat ja augstsprieguma akumulators ir gandrīz tukšs, izkustēšanās no vietas un lēngaitas ripināšanās allaž ir elektriska. Atkarībā no uzlādes pakāpes un E-Mode režīma benzīna dzinējs vai nu neieslēdzas nemaz vai dara to tikai spēcīga paātrinājuma brīdī. Traucoties pāri Dienvidu tiltam, tāds nemaz nav nepieciešams, tāpēc ražotāja paredzētā sniedzamība ar vienu uzlādi no 50 kilometriem ātri sarūk līdz 40 - 44. Vadības bloka iedarbināts, 156 zirgspēku benzīna dzinējs ir diezgan dzirdams, sevišķi piespiedu uzlādes jeb Battery Charge režīmā. Tajā skaņa jau attāli atgādina benzīna ģeneratoru. Tas pats atgadās, nospiežot pogu GTE, kuras sūtība ir atmodināt Pasātā snaudošo sportista gēnu. Godīgi sakot, šī ir vienīgā funkcija, bez kuras Passat GTE vēsi varētu iztikt, jo zvērīga dinamika tā īsti nav novērojama, toties automašīnas uzvedība un akustiskais fons kļūst - kā lai to pasaka, maķenīt nekulturāls. Ja Golf GTE gadījumā hibrīdiekārtas «power play» tiešām imitē Golf GTI (jaudas taču ir līdzīgas), tad lielajam brālim rupji spēka paņēmieni nepiestāv. Cēlā tehnoloģiju nesēja temperamentu inteliģenti var ietekmēt ar parastu Drive Mode izvēlni, un ar to jau ir gana.

Trīs dienās ne reizi nepieredzēju situāciju, kad Passat GTE pietrūktu elpas un paātrinājuma, - hibrīdiekārta, kaut primitīvāka par Toyota Sinergy Drive, darbojas plūdeni un atjautīgi. Vienīgais izņēmums bija auksts rīts ar tukšu bateriju. Benzīna Passat tobrīd vēl turētu start/stop sistēmu deaktivizētu, bet GTE, paklausot hibrīda algoritmam, apklusināja sīcošo dzinēju pie katras apstāšanās. Atsākot kustību, mašīna pēc ieraduma ķērās pie elektrības, un, tikai atskārtusi, ka akumulators rāda apaļu nulli, atkal «piešķīla» TSI. Rāviens ātrumkārbā bija neizbēgams.

Taču vairāk par visu aizrāva degvielas patēriņa novērojumi. Kamēr vien baterija bija pilna, pilsētā vispār netika iztērēta ne pile benzīna. Pat, ja jums no malas šķita, ka pa Krasta ielu joņo hibrīds, tobrīd tas bija īsts elektromobilis: nulles izmešu režīms pieļauj diezgan lielu maksimālo ātrumu. Uz šosejas GTE, protams, nevar iztikt bez iekšdedzes dzinēja piedalīšanās. Efektivitātes rādījums panelī pamazām atkāpjas no ideālajiem 100%, bet 0 l/100 km vietā iznirst vispirms 1,6, tad 1,7, un beigās visi 2 litri uz 100 kilometriem. Plug - in hibrīdiem tā ir norma. Kā visi hibrīdauto, Passat GTE cenšas pa ceļam uzlādēt akumulatoru katrā ripināšanās un bremzēšanas brīdī (procesu var intensificēt, turot kārbu nevis D, bet B režīmā). Tomēr tādējādi var iekrāt labi ja pāris kilometru, tāpēc 300 kilometru testa maršruts bija jāiznes benzīna dzinējam. Un ko jūs domājat - maksimālais patēriņš 7,1 l/100 km, manuprāt, ir cienījams rādītājs. Jā, nav dīzeļa 4,5 litri, bet tomēr!

 
Foto: Volkswagen

Kas to pirks?

Ja firmā pēc «činas» pienākas dārgs Passat, tad GTE noteikti ir apsvēršanas vērta alternatīva tikpat dārgam vai pat dārgākam Bi-TDI, - ar noteikumu, ka automašīnas karjerā netiks piedzīvoti tāli braucieni ar vācu autobāņu piedalīšanos. Man tomēr ir aizdomas, ka piecas stundas ilga «kapāšana» ar 180 - 200 km/h sagrautu GTE reputāciju tāpat kā izputināja Lexus sapni par Vācijas iekarošanu. Mūsu šaurajos, bieži līkumotajos ceļos GTE jūtas kā zivs ūdenī, jo iemanās nospert kādu vatstundu ikvienā bremzējienā pirms kārtējās bedres un katrā «atmetienā» pirms nepārredzama līkuma un neapgaismotas pārejas.

Tomēr - un šito lieciet aiz auss - jebkura GTE modeļa iegāde būs pilnīgi bezjēdzīga, ja nebūs, kur to uzlādēt. Gaitas akumulatora pabarošana no sadzīves kontakta prasa vairāk par 4 stundām, t.s. Wallbox ar 3,6 kW jaudu samazina šo laiku divkārt. Tikpat liela jauda ir arī vecā Audi aizstāvētajai stacijai lielveikalu stāvvietās. Wallbox uzstādīšana mājās vai darbavietā ir lietderīga ne tikai paātrinātas uzlādes, bet arī pievienotā kabeļa dēļ, - slapjdraņķī nav jāstaipās ar automašīnas vadiem. Ja auto pa nakti «sēž» pie vada, tas automātiski tiek pie autonomās apsildes. Borta datorā ir pat taimeris Calix analoga ieprogrammēšanai.

Ātrās lādēšanas ligzdas GTE vispār nav, un arī nevajag, - akumulators nav tik liels kā 100% e-mobiļiem. Passat GTE vēlreiz parāda plug-in jeb spraudņa tipa hibrīdu acīmredzamo pārākumu pār parastajiem, turklāt nez kā iznācis, ka Volkswagen piedāvā hibrīdautomašīnu tieši tajā klasē, kur idejiskajam elektrifikācijas līderim tāda nav. Avensis hibrīda nebūšot līdz pat 2020. gadam, tātad faktiski - nekad. Passat GTE bonusā pievienota piecu gadu garantija automašīna un astoņu - gaitas akumulatoram.

Volkswagen Passat GTE sākuma cena ir 40 625 eiro, testa automašīnas cena - 49 289 eiro.

Uz augšu