Krievijas uzņēmējs Anatolijs Junickis, kura iecere attīstīt šaubīgu «nākotnes transporta» projektu līdzās stratēģiski svarīgajai Zokņu aviobāzei pērn izraisīja nopietnas bažas Lietuvā, šobrīd tādu pašu biznesa plānu cenšas īstenot Tallinā, raksta «Vz.lt».
Krievu uzņēmējs ar izbrāķētu un šaubīgu «nākotnes transporta» projektu cenšas iekārdināt igauņus
Kā vēsta «Aripaev», Igaunijā par Junicka partneri kļuvis bijušais Tallinas mēra vietnieks Vladimirs Maslovs, kas aktīvi vilina igauņus un arī abu pārējo Baltijas valstu iedzīvotājus investēt projektā, kurš ļoti atgādina finanšu piramīdu.
Savukārt Lietuvā pret Junicki sākta pirmstiesas izmeklēšana, bet Seims pirms gada pieņēmis likumdošanas grozījumus, kas izvirza stingrākas prasības stratēģisko uzņēmumu un ar tiem saistītu objektu investoriem, ko sakarā ar minēto projektu bija ierosinājusi prezidente Daļa Grībauskaite.
Jau ziņots ka līdzās Zokņu aviobāzei, kur bāzēta NATO Baltijas valstu gaisa telpas patrulēšanas misija, Junickis plānoja celt eksperimentālu transporta testēšanas laboratoriju, aktīvi medījot nelielos investorus un solot viņiem pasakainu investīciju atdevi.
Šauļu pilsētas padome jau bija paspējusi parakstīt investīciju un zemes nomas līgumu ar neskaidra kapitāla kompāniju «Rail Skyway Systems», taču Seima opozīcija sacēla trauksmi par šiem Krievijas pilsoņa plāniem un premjers Aļģirds Butkevičs saņēma speciālo dienestu uzziņu par paredzētajām investīcijām, kā arī ieteikumu šo līgumu anulēt.
Tas galu galā arī tika izdarīts, lai gan Šauļu mērs līgumā saskatīja pilsētai lielu izdevīgumu - jaunas darba vietas un nepieredzētas investīcijas, kuras vairākas reizes pārsniegtu pašvaldības gada budžetu.
Projekts bija radījis aizdomas arī Lietuvas Bankas uzraudzības padomei, kas sāka izmeklēšanu par šo biznesa shēmu un secināja, ka šāda akciju izplatīšana pārkāpj likumu, tad vērsās prokuratūrā un brīdināja par Junicka projektu arī citu valstu finanšu uzraudzības institūcijas.
Lietuvas Finansiālo noziegumu izmeklēšanas dienests (FNTT) sāka pirmstiesas izmeklēšanu par iespējamu krāpšanu, nelikumīgu saimniecisko, komerciālo un finansiālo darbību un noziedzīgi iegūtas naudas legalizēšanu. Tiesa gan, nopratināt Junicki neizdevās, jo viņš jau bija devies projām no Lietuvas.
Opozīcijas politiķi aizdomīgā līguma parakstīšanas apstākļos saskatīja līdzību ar pazīstamā krievu hipnozes meistara Anatolija Kašpirovska seansu noskaņu, savukārt mediji norādīja uz līdzību ar Ilfa un Petrova slavenā satīriskā romāna «Divpadsmit krēsli» varoņa Ostapa Bendera «Lielo Vasjuku» projektu.
Igaunijā potenciālajiem investoriem tiek piedāvātas septiņas investīciju pakāpes - sākot no pieciem un beidzot ar 3000 ASV dolāriem.
Maslovs neko aizdomīgu Junicka darbībā nesaskata. «Tas ļaus cilvēkiem papildus nopelnīt un izveidot inovatīvu transporta sistēmu,» izteicies bijušais vicemērs, piebilzdams, ka viņš tikai palīdz Baltijas valstu uzņēmējiem iepazīties ar šo kompāniju.
Kā pērn rakstīja «Vz.lt», internetā atrodamas ziņas, ka Junicka stīgu transporta koncepcija paredz veidot jauna parauga transporta sistēmu, kurā uz balstiem zināmā augstumā virs zemes nospriegotas stīgveida sliedes, pa kurām transportlīdzekļi var pārvietoties ar ātrumu 500 kilometri stundā. Lielbritānijā reģistrētā Junicka kompānija «Rail Skyway Systems Ltd.» savā interneta vietnē dižojusies ar iecerēm veikt apvērsumu aviācijā, dzelzceļa transportā un autotransportā. Pieticīgākais projekts tikai nieka četru miljardu eiro vērtībā paredzot izbūvēt ātrgaitas stīgu transporta trasi Maskava-Minska-Viļņa-Kaļiņingrada, par miljardu dārgāku projektu domāts īstenot Apvienotajos Arābu Emirātos, bet lielākās cerības Junickis saistot ar Eiropu un Austrāliju - šajā sakarā minēta trase Londona-Berlīne-Maskava ar piebildi iekavās «un tālāk līdz Tokijai», kuras vērtība sasniegšot 60 miljardus eiro, savukārt visdārgākais projekts Melburna-Sidneja-Brisbena novērtēts pat par 80 miljardiem eiro.
Kā bija izpētījis Lietuvas Seima nacionālās drošības un aizsardzības komitejas deputāts Arvīds Anušausks, krāšņi reklamētajam «nākotnes transporta» produktam ir arī «neredzamā puse», proti, līdzšinējie projekti Krievijas teritorijā, ar kuriem dižojas kompānija, tā arī nav īstenoti. Pēc viņa teiktā, rodas arī jautājums, kādēļ nekur citur pasaulē neviens nav ieinteresējies par tik grandioziem projektiem.
Saskaņā ar neoficiālām ziņām šobrīd Junickis dzīvo Baltkrievijā un, kā vēstījusi ziņu aģentūra BELTA, «Rail Skyway Systems Ltd» netālu no Minskas jau veidojot kompleksu 50 miljonu dolāru vērtībā, kur tikšot projektētas un ražotas transporta estakāžu sistēmas. Tikmēr kompānijas meituzņēmums «Junibus» Mogiļevas brīvajā ekonomiskajā zonā ražošot stīgu transporta elementus - riteņus, metāla konstrukcijas un citas detaļas, raksta «Tut.by».