Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Visi IT degunradži grib kāpt kalnā

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: AP/Scanpix

IT nozare, kurai pirms ceturtdaļgadsimta daudzi īpašu uzmanību nepievērsa, tagad gatava raisīt globālus nobrukumus biržās; tā ar savu produktu un pakalpojumu starpniecību ir klātesoša gandrīz it visur. Tā rada visiespaidīgākos zīmolus un miljardu kompānijas, kas te pārsteidz ar izrāvieniem, te gatavas izgaist nepareizi izvēlēta biznesa modeļa vai tirgus sektora sarukšanas dēļ.

Par kārtējo nozares līderu varenības apliecinājumu kļuvis arī konsultāciju firmas Interbrand sastādītais šā gada 100 ievērojamāko zīmolu saraksts.

Dārgāko pasaules zīmolu Top 100

Visdārgākā zīmola statusu atkal ieguva Apple, kuras zīmola kapitalizācija tika novērtēta 170 mljrd. USD (gada pieaugums +43%, pateicoties arī viedpulksteņu un klausules iPhone 6S ienākšanai tirgū) apmērā. 2. vietā - Google (zīmola kapitalizācija - 120,3 mljrd. USD); 4. vietā, apsteidzot IBM, ierindojies Microsoft. Vislielāko pieaugumu gada laikā (+54%) uzrādījis zīmols Facebook (22,0 mljrd.; 23. vieta).

Top 100 sarakstā iekļuvuši 13 IT zīmoli; pirmajā desmitniekā - uzreiz 7 tehnoloģiju kompānijas.

Interbrand metodoloģija aplūko publiskās kompānijas zīmola ietekmi uz patērētāja izvēli, zīmola peļņas daļu kompānijas nemateriālajos aktīvos, zīmola spēku un ar to saistītos riskus. Piemēram, Apple tirgus kapitalizācija 2. oktobrī sastādīja 629,5 mljrd. USD - tātad, ja orientējamies uz Interbrand aprēķiniem, paša zīmola cena veido 27% no visas uzņēmuma tirgus cenas.

Protams, blakus dimantiem ieraugāmi arī pelni: Top 100 atstājušas Nokia un Nintendo.

Mobilo tirgus ietilpība radikālu izrāvienu vietā

2015. gada 3. ceturksnī viedtālruņu piegādes pasaulē, salīdzinājumā ar 2. ceturksni, pieaugušas par 9,1%, sasniedzot 332 milj. vienību. Interesanti, ka gandrīz pusi no šā apjoma nodrošinājuši Ķīnas ražotāji.

Analītiķi prognozē, ka šā gada otrajā pusē viedtālruņu piegāžu pieaugums vairs nebūs tik iespaidīgs globālās ekonomikas palēnināšanās dēļ. 2015. gadā šo klausuļu piegādes, pēc ekspertu prognozēm, palielināsies tikai par 9,3% salīdzinājumā ar 2014. gadu, bet 2016. gadā izaugsmes tempi kritīsies līdz 7,7%.

3. ceturksnī viedtālruņu tirgus pīrāga lielāko daļu sev saglabāja Samsung - 24,6% (2. ceturksnī - 26,7%). Otro vietu reitingā ieņēma Apple ar 13,7% lielu īpatsvaru: sagaidāms, ka ASV kompānija šogad kopumā piegādās par 16% vairāk iPhone nekā pērn. Saraksta trešajā pozīcijā - Huawei, kas 3. ceturksnī piegādāja 8,4% no viedtālruņiem pasaulē; sagaidāms, ka šī kompānija 2015. gadā kopā piegādās par 40% vairāk klausuļu nekā pērn.

Tiesa, mobilo tālruņu tirgū radikālu izrāvienu nav - izšķirošā loma ir tirgu kapacitātei: cik sekmīga vēl ir Ķīnas ekonomika vai arī kāda pirktspēja eksistē augošajā Indijas tirgū. Kārtējo reizi tiek reklamētas klausuļu kameras, kas - kā arvien - lieliski noder sociālajiem tīkliem un visam kam, taču ne profesionāliem fotogrāfiem.

Un, ja jau tiek uzsvērts, cik ļoti labāka kļuvusi šī kamera salīdzinājumā ar iepriekšējo, tas nozīmē, ka mobilo tirgū idejas ir pilnīgi izsīkušas. Tieši to darīja Nokia pirms sava mobilā biznesa pārdošanas. Viedtālruņu tirgus sasniedzis savu briedumu; iepriekšējos gados vērojamā izaugsme nevar ilgt mūžīgi.

«Pirmā lielā reklāma, kas vērsta pret Apple»

Pirms dažām dienām depresīvo PC tirgu nolēma sapurināt Microsoft, Dell, Intel, Lenovo un Hewlett Packard, kuras apvienojās, lai īstenotu reklāmas kampaņu par PC iespējām. Klipus pavada frāze «PC does what?», kas dod mājienu par patērētāju neuzticēšanos PC.

Izdevums Business Insider kampaņu nodēvējis par «pirmo lielo reklāmu, kas vērsta pret Apple», savukārt pēc digitālaģentūras MCD Partners pārstāvja Deivida Īstmena domām PC ražotāju sadarbība liecina par izmisīgo stāvokli, kādā nonākušas kompānijas: «Kampaņas, kurās apvienojas vairāki konkurējoši zīmoli kopējo savtīgo interešu dēļ, reti ir veiksmīgas.»

Kreatīvā butika PNYC vadītājs Teds Florea ir pārliecināts, ka PC ražotājiem vienkārši vajag atzīt savu zaudējumu; blakus tam arī reklāmas slogana izvēle nav bijusi veiksmīga: «Nezināt, ko spēj PC, - tā ir visu spēlētāju izgāšanās.»

Pētniecības firma International Data Corporation (IDC) prognozē, ka 2015. gadā PC noiets salīdzinājumā ar 2014. gadu kritīsies par 8,7%. Pēc kompānijas Gartner aplēsēm, 3. ceturksnī PC pārdošana pasaulē mazināsies par 7,7% attiecībā pret attiecīgo periodu pērn; savukārt IDC nosauc skaitli -10,8%.

Pat tādi milzīgi spēlētāji kā Lenovo, Hewlett Packard, Dell portatīvo datoru ražošanas jaudas samazinājuši caurmērā par 4,5% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Gartner rezumē: «ASV dolāra kursa paaugstināšanās pret vietējām valūtām rezultātā PC cenas pasaulē gada laikā augušas par 10%.»

Windows 10 parādīšanās 3. ceturksnī uz šo tirgu atstāja minimālu iespaidu, jo patērētāji izlēma vienīgi atjaunot OS, bet ne pirkt jaunu datoru. Džejs Čou, IDC analītiķis, skaidrā valodā pasaka acīmredzamo: «Tuvākajā laikā PC noietu bremzēs bezmaksas Windows 10 atjaunošana.»

Glābiņš mākoņos

Pie PC tirgus lejupslīdes kompānijas adaptējās dažādi. Tradicionālais un populārais biznesa modelis, ko izmanto gan software kompānijas, gan kolēģi no «dzelžu» biznesa, - pārorientēšanās uz korporatīvo sektoru.

Microsoft pārsviežas uz tādām mobilajām hibrīdsistēmām kā Surface, tomēr akcents tiek likts uz mākoņu risinājumiem un servisiem. Pēc Synergy Research Group sniegtās informācijas, 2. ceturksnī mākoņu servisam paredzēto iekārtu un programmnodrošinājuma noiets pasaulē veidoja 16 mljrd. USD. Salīdzinājumā ar 2014. gada analoģisku periodu apjoms pieaudzis par ceturtdaļu. Eksperti secina, ka apmēram 90% pieprasījuma attiecas uz OS, serveriem, datu glabāšanas sistēmām un tīkla iekārtām.

Publisko mākoņu risinājumu realizācijas apjomu ziņā līdere joprojām ir Cisco, kamēr Hewlett Packard nav nopietnu konkurentu privāto mākoņu infrastruktūru segmentā. Mākoņu risinājumu noieta apjomu ziņā uz papēžiem min Microsoft, Dell, IBM, EMC, VMware, Lenovo, Oracle.

Microsoft 3. vieta saistāma ar kompānijas spēcīgajām pozīcijām serveru OS un virtualizācijas tirgos. Dell un IBM ierindojami starp līderiem, pateicoties jau gūtiem panākumiem daudzos mākoņu tehnoloģiju segmentos.

Labā ziņa visiem vendoriem ir tā, ka milzīgais mākoņu tirgus turpina augt, plus divi līderi kontrolē tikai ceturtdaļu no tā apjoma - apmēram tikpat, cik gadu iepriekš.

Tiesāšanās seriāli pamazām beidzas

Pēdējo mēnešu jaunums - norimuši vai beigušies daudzi patentu kari. Piemēram, ASV zvērināto žūrija korporācijai Apple uzlikusi pienākumu samaksāt 234 milj. USD par Viskonsinas universitātē patentētās tehnoloģijas nelikumīgu izmantošanu.

Viskonsinas mikročipu arhitektūras tehnoloģiskais risinājums tika izmantots iPhone 6S un iPhone 6S Plus jaunajā procesorā A9, kas ilgstoši var darboties bez temperatūras lēcieniem un efektivitātes pazemināšanās.

Pirms tam - septembrī - Apple izdevās uzvarēt apelāciju patentu jomā pret savu galveno konkurentu Samsung. Izskatās, Dienvidkorejas čebolam nāksies atteikties no virknes strīdīgu funkciju savos viedtālruņos.

Šo patentu vidū ir ekrāna atbloķēšana, slidinot pirkstu pa to; patents uz datu atrašanas sistēmu, piemēram, telefona numura adresāta uziešana adrešu sarakstā pēc attiecīgā telefona numura ievadīšanas; vārdu rakstīšanas tālruņos automātiskā korekcija.

Tiesāšanās starp Apple un Samsung aizsākās vēl 2011. gadā, un tās laikā Dienvidkorejas koncerns guva virknes kompāniju - Google, BTC, LG Electronics, Rackspace Hosting - atbalstu. Pēc šīs koalīcijas domām, Apple uzvara ļauj netaisnīgi izmantot savus patentus konkurences priekšrocību gūšanai. Ieraugām ainu, kas jau kļūst ierasta: viens pret visiem, visi pret Apple!

Savukārt giganti Microsoft un Google, kas viens pret otru bija rosinājuši 18 prāvas par patentiem ASV un Eiropā, paziņoja par visu tiesvedību izbeigšanu. Tomēr, tā kā kompānijas turpina laist klajā produktus, kas viens ar otru konkurē vistiešākajā veidā, nav garantijas, ka Microsoft un Google atkal nekāps pāri tiesu zāļu sliekšņiem.

Patentu karos aizvien biežāk vērojama tendence strīdīgus jautājumus noregulēt savā starpā. Piemēram, pērn tika panākta vienošanās starp Google un Apple - pēc tam, kad abas kompānijas tiesas izdevumos bija notērējušas desmitiem miljonu USD (pavisam 20 savstarpēju prāvu).

Lielākais M&A nozares vēsturē

Pirms nedēļas nozari satricināja lielākais darījums tās vēsturē: Dell parakstīja vienošanos par datu glabāšanas sistēmu ražotāja EMC iegādi par 67 mljrd. USD. Pārrunās par 40 mljrd. USD piesaisti pirkuma finansēšanai piedalījās vairākas bankas, ieskaitot JPMorgan, Bank of America, Credit Suisse, Barclays.

Līdz šim lielākais darījums IT nozarē bija Avago īstenotā Broadcom iegāde par 37 mljrd. USD. EMC janvārī paziņoja par štatu samazināšanu; kompānijas tīrā peļņa 2. ceturksnī kritās par 17%. Ņemot vērā šos apstākļus, darījums ar Dell izskatās piemērots abām pusēm.

Trešais lielākais PC vendors Dell cieš no tirgus sašaurināšanās: planšetes un smartfoni pārvilina lietotājus. Tomēr Dell ģenerāldirektors Maikls Dells uzskata, ka dabiskā atlase PC tirgū ļaus izdzīvot tikai trim kompānijām - un vienai no tām jābūt Dell.

Degunradži kāpj kalnā

Kopumā attiecībā uz nozari pastāv divi lieli jautājumi. Pirmkārt, vai tuvojamies IT burbulim? Otrkārt: ja tas plīsīs - cik slikti būs?

Burbulis akciju tirgū nozīmē neskaitāmu likmju likšanu cerībā uz daudzu kompāniju veiksmi: milzīgs daudzums likmju, kas beigu galā gandrīz visas pilnībā un pēkšņi izkūp gaisā.

Šī brīža degunradžu peļņas ir skaidri redzamas. Tomēr problēma ir tajā apstāklī, ka akciju pircēji arvien cer uz tādu pašu peļņu nākamgad, pie tam par 20%, 30%, 40% lielāku. Tomēr daudzas peļņas vairs nevar turpināt augšupceļu kaut vai tikai tāpēc, ka tās jau kļuvušas milzīgas.

Izsvītrojiet no biržas degunradžu sarakstiem Apple plus vēl dažas (teiksim, 6) kompānijas, un IT jomā uzreiz iegūsiet pilnīgi citu koeficientu akciju cenai pret gaidāmo peļņu. Palūkojieties, vai viedtālruņu tirgū peļņu bez divām kompānijām spēj gūt vēl kāda. Aprēķiniet PC tirgus apjoma saraušanos. Padomājiet, kāpēc pēkšņi IT tirgus giganti veido koalīcijas pret Apple, - tātad jaunus tirgus grūti saredzēt, ja tik saspringti jācīnās par esošajiem.

Šie ir četri iemesli, kas norāda uz burbuļa veidošanos.

Lielākā daļa IT nozares degunradžu - vairāk nekā 100 kompāniju, kuru tirgus vērtība pārsniedz 1 miljardu, - var kurā katrā brīdī sadurties ar izšķirošo problēmu: vai nu tiesiskie pamati izrādās ļodzīgi, vai parādās intensīva konkurence no citu startapu un autoritatīvu kompāniju puses, vai arī vienkārši biznesa modelis izrādījies pārāk dīvains.

Protams, daži no degunradžiem kāps kalnā, kas veido neatņemamu problēmas sastāvdaļu. Tomēr izskatās, ka šā brīža investīcijas paredz - kalnā kāps it visi degunradži. Tirgi, lai cik vaļīgas arī būtu to robežas, nevar bezgalīgi izstiepties. Tāpēc daudzas kompānijas cīnīsies par vienu un to pašu tirgus daļu.

Labā ziņa: ja arī IT burbulis plīsīs, tas diez vai iedragās ekonomiku šā vārda plašākajā nozīmē. Šoreiz, atšķirībā no 2001. vai 2008. gada, iespējamais burbulis neved pie ļoti nozīmīga investīciju pieauguma un tas neuztur lielu daļu patēriņa.

Un tomēr labāk iztikt bez liela burbuļa. Beigu galā - tas ekonomiku uz priekšu nevirzīs.

Svarīgākais
Uz augšu