Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Kāpēc tik nesaudzīgi? Jūrmalā brutāli izzāģē kokus

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: TVNET lasītāja foto

Kāpēc trīs Jūrmalas dzelzceļa staciju – Bulduru, Dzintaru, Majoru - apkaimē «Latvijas Dzelzceļa» darbinieki šonedēļ brutāli izzāģē kokus? Uzņēmumā skaidroja, ka tas notiek saistībā ar staciju un peronu modernizāciju, un šādos gadījumos nav vajadzīga saskaņošana ar pašvaldību. Savukārt Jūrmalas domē atzina, ka no pilsētvides un ainaviskā viedokļa Jūrmalas pašvaldība būtu vēlējusies saudzīgāku risinājumu, īpaši Bulduru dzelzceļa stacijas teritorijā, kurā nozāģētas piecas skaistas liepas.

«Latvijas Dzelzceļš» brutāli Jūrmalā zāģē kokus

Izdevuma «Latvijas Būvniecība» redaktore Agrita Lūse TVNET pavēstīja, ka trīs Jūrmalas dzelzceļa staciju – Bulduru, Dzintaru, Majoru - apkaimē, kuras ietilpst pilsētbūvniecības pieminekļu aizsardzības zonā, kopš nedēļas sākuma «Latvijas Dzelzceļa» darbinieki brutāli izzāģē kokus. Koku izzāģēšana nav saskaņota ar Jūrmalas domi, un šajā gadījumā domes speciālisti ir bezspēcīgi.

«Protams, «Latvijas Dzelzceļš» pamato agresīvo rīcību ar MK noteikumiem 309., kas izdoti 2012.gada 2.maijā, nosakot koku izzāģēšanu ārpus meža un ļaujot drošības apsvērumu dēļ likvidēt kokus, nesaskaņojot ar pašvaldību. Tomēr likums ir likums, bet ētika ir ētika. Jūrmalas domes speciālistiem sazinoties ar «Latvijas Dzelzceļa» darbiniekiem, burtiski un nepārprotami tika rupji atbildēts: «Ja vajadzēs, zāģēs vēl, un atļauja netiks prasīta.»

Tai pašā laikā peronu paaugstināšanas būvniecības (pasūtītājs – «Latvijas Dzelzceļš») ģenerāluzņēmējs, neraugoties uz MK nr. 309. noteikumiem, meklēja ētisku risinājumu un vērsās pie Jūrmalas domes ar lūgumu izvērtēt vienas liepas nociršanu Bulduru stacijas apkaimē, kuras atrašanās traucēja jauno kontakttīklu izbūvei,» viņa norādīja.

«Ja «Latvijas Dzelzceļš» pēc satura un būtības būtu ētiska organizācija, ar Jūrmalas domi tiktu saskaņota koku ciršana. Turklāt jāpiemin, ka projektā par peronu paaugstināšanu netika minēta koku ciršanas nepieciešamība. Jo jumts ir augstākminētie MK noteikumi,» Lūse norādīja.

Raksta foto
Foto: TVNET lasītāja foto

Viņa arī vērsa uzmanību, ka, «pateicoties» «Latvijas Dzelzceļam», Jūrmalā vairs nav:

1. piecu liepu Bulduru liepu alejā, kur koki ir viena vecuma un stādīti ar noteiktu soli;

2. netālu no Dzintaru stacijas zudībā ir gājušas trīs lieliskas sudrabegles;

3. Majoros Lielupes krastā ir zuduši trīs skaisti vītoli.

Noslēgumā viņa jautā: kas notiks vēl tuvākajās dienās? Cik koku vēl pazudīs saskaņā ar «Latvijas Dzelzceļa» vēlmi?

Kā situāciju skaidro pašvaldībā?

Jūrmalas pilsētas domes Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Ieva Aile TVNET skaidroja, ka Ministru kabineta noteikumi par koku ciršanu ārpus meža paredz – lai garantētu dzelzceļa infrastruktūras objektu drošu ekspluatāciju un satiksmes drošību, dzelzceļa zemes nodalījuma joslā augošos kokus var izcirst bez vietējās pašvaldības atļaujas. No normatīvo aktu viedokļa - koku izciršana Jūrmalas dzelzceļa stacijās nav pretlikumīga.

Jūrmalas pilsētas domei šajā gadījumā nav iespēju apturēt vai nepieļaut dzelzceļa aizsargjoslā esošo koku un krūmu izciršanu.

Tomēr no pilsētvides un ainaviskā viedokļa Jūrmalas pašvaldība būtu vēlējusies saudzīgāku risinājumu, īpaši Bulduru dzelzceļa stacijas teritorijā, kurā nozāģētas piecas skaistas liepas.

Majoru stacijā nozāģēti trīs salīdzinoši mazvērtīgi vītoli, tomēr saglabāta 10 liepu rinda. Tāpat Dzintaros izzāģēta meža malā sasējusies bērzu rinda un tagad aizaugusī mežmala iztīrīta.

Par turpmākajiem «Latvijas Dzelzceļa» plāniem pašvaldībai informācijas nav, jo skaņotajos peronu modernizācijas projektos nav atsevišķas atzīmes par koku vai krūmu izciršanu dzelzceļa sliežu un staciju apkārtnē («Latvijas Dzelzceļa» teritorijā).

Uz jautājumu, vai Jūrmalas domi apmierina tas, ka koki tika izcirsti bez pašvaldības atļaujas un saskaņojuma, Aile norādīja, ka tas ir Ministru kabineta regulējums, kas noteikti balstīts racionālos apsvērumos par infrastruktūras un satiksmes drošību. Ir saprotams, ka sliežu ceļi, līdzīgi, piemēram, elektrolīnijām, ir jāattīra, un obligātie saskaņojumi ar pašvaldību būtu lieka birokrātija.

Taču Bulduru stacijā nocirsto liepu gadījumā pašvaldība būtu vēlējusies vismaz ekspertu starpā šo izrunāt un, iespējams, atrast saudzīgāku risinājumu.
Raksta foto
Foto: TVNET lasītāja foto

Koki bija drauds drošībai

Savukārt «Latvijas dzelzceļa» preses sekretārs Māris Ozols TVNET norādīja, ka uzņēmums rūpējas par savā pārziņā esošo dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanu un attīstību. Tāpēc Jūrmalas līnijā tiek modernizētas stacijas un peroni. Peronu modernizācijas projekta ietvaros tiek veikta arī elektrotīkla atjaunošana. Esošie stādījumi daudzviet izveidojušies pārāk tuvu elektrotīkla balstiem, tādējādi apdraudot to drošību. Tāpēc projekta ietvaros tika veikta atsevišķu koku zāģēšana –

tika zāģēti tikai tie koki, kuri nopietni apdraudēja vai neļāva veikt projekta realizēšanu.

Atbilstoši 2005.gada 1.februāra MK noteikumiem Nr. 79 (Dzelzceļa zemes nodalījuma joslas ekspluatācijas noteikumi) uzņēmumam ir pienākums:

  • nodrošināt sliežu ceļu, kā arī signālu pārredzamību un nodalījuma joslā esošo sliežu ceļu, elektropārvades un komunikāciju līniju un citu inženierbūvju drošu ekspluatāciju;
  • veidot un uzturēt kārtībā aizsargstādījumus un speciālās inženierbūves;
  • izcirst kokus un krūmus, kas apdraud sliežu ceļus, elektropārvades un komunikāciju līnijas, citas inženierbūves vai vilcienu satiksmes drošību;

Tā kā šie koki atrodas dzelzceļa nodalījuma joslā, to ciršana nebija jāsaskaņo ar Jūrmalas domi.

Vaicāts par koku ciršanas ētisko pusi, kompānijas pārstāvis atbildēja, ka, veicot staciju apsaimniekošanu, daudzviet īsteno arī teritorijas apzaļumošanu un jaunu koku stādīšanu – izcirsti tiek tikai tie koki, kuri apdraud infrastruktūras drošību.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu