Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

Elektromobiļi attīstās un kļūs ērti lietojami

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Audi

Uzlabota aerodinamika ar gaisa pretestības koeficientu 0,25 un jaudīga, pilnībā elektriska e‑tron quattro piedziņa ar kopējo jaudu līdz pat 370 kW (503 ZS) – tāds ir Audi e‑tron quattro prototips, ko ingolštatieši demonstrē Starptautiskajā auto izstādē Frankfurtē. Šis automobilis ir uzņēmuma vīzija par nākotnes elektrisko mobilitāti: tas ir sportisks, efektīvs un piemērots ikdienas lietošanai.

Elektriskā jauda

Audi e‑tron quattro prototips balstās uz trīs elektromotoru jaudu. Viens elektromotors griež priekšējos riteņus, bet pārējie divi - aizmugurējos. Elektromotoru nominālā jauda ir 320 kilovati jeb 435 ZS, taču paātrinājuma brīdī tie maksimāli attīsta minētos 370 kW jeb 503 ZS un vairāk nekā 800 Nm griezes momenta. Tādējādi

elektriskais prototips no 0 līdz 100 km/h paātrinās 4,6 sekundēs

un ātri sasniedz elektroniski ierobežoto maksimālo ātrumu - 210 km/h.

Pateicoties trīs elektromotoru koncepcijai, prototips ir pilnpiedziņas auto. Inteliģenta piedziņas vadības sistēma kontrolē motoru mijiedarbību, pielāgojoties konkrētajai situācijai. Uzsvars tiek likts uz vislielāko iespējamo efektivitāti. Autovadītājs izvēlas rekuperācijas pakāpi, braukšanas programmu S vai D un braukšanas režīmu Audi braukšanas režīmu izvēles sistēmā Audi drive select.

Lielais litija jonu akumulators iebūvēts salona grīdā. Tādējādi Audi e‑tron quattro prototips iegūst vienmērīgu izsvarojumu un zemu smaguma centru, kas ir priekšnosacījums dinamiskām vadāmības īpašībām. Akumulatora energoietilpība ir 95 kWh, un tā nodrošina vairāk nekā 500 kilometru lielu nobraukumu. Kombinētā uzlādes sistēma (CCS) ļauj akumulatoru uzlādēt gan ar līdzstrāvu, gan maiņstrāvu.

Akumulatora pilnai uzlādei ar līdzstrāvu pie uzlādes punkta ar strāvas padevi 150 kW, nepieciešamas vien 50 minūtes.

Kā alternatīva prototipam uzstādīta elektromagnētiskās indukcijas bezvadu uzlādes iekārta. Kompānija paredzējusi, ka šī sistēma strādās roku rokā ar bezpilota parkošanās sistēmu, ko šobrīd izstrādā Volkswagen grupas inženieri un jau ir paguvuši nodemonstrēt ar elektriskā e-Golf palīdzību (skat. video). Papildus tam prototipa jumtā ir iebūvēti saules bateriju paneļi, kas ģenerē strāvu dažādu patērētāju darbināšanai.

Aerodinamika: Ārējais dizains

Audi e‑tron quattro prototips harmoniski apvieno aerodinamisko dizainu ar pilnībā elektrisko piedziņas sistēmu. Piecdurvju tehnoloģiskais prototips ir 4,88 metrus garš, 1,93 metrus plats un tikai 1,54 metrus augsts. Kupejas tipa siluets ar izteikti zemo un līdzeno jumtu, kas aizmugures daļā ir sašaurināts, piešķir tam ļoti dinamisku izskatu.

Virsbūves aerodinamiskās pretestības koeficients ir 0,25, un tas ir labākais rādītājs apvidus automobiļu kategorijā;

parasti tas pārsniedz 0,30. Piedevām prototipam ir aktīvie aerodinamiskie virsbūves elementi uz motora pārsega, sānos un aizmugurē, kas regulē gaisa plūsmu ātrumā virs 80 km/h.

Foto: Audi

Efektīvs enerģijas lietojums, zema aerodinamiskā pretestība, ko veicina arī automātiska klīrensa pazemināšana, pieaugot ātrumam, nodrošina vairāk nekā 500 km nobraukumu ar vienu uzlādes reizi.

Visas galvenās apgaismojuma funkcijas automobiļa priekšpusē izmanto lāzera matricas tehnoloģiju. Apakšējā daļa aprīkota ar jaunu, progresīvu apgaismes sistēmu, kas sastāv no pieciem apgaismojuma elementiem. Katrs no tiem apvieno LED gaismekli un izteikti plakanu OLED elementu (organisko diodi). Audi pašlaik izstrādā OLED matricu tehnoloģiju izmantošanai sērijveida automobiļiem un pirmo reizi to demonstrēs ar e-tron quattro prototipu.

Vispusīga izbūve: salons

Audi e‑tron quattro prototipa pakete

piedāvā plašu, ērtu salonu četrām personām un bagāžas nodalījumu ar 615 litru ietilpību.

Automobiļa interjeram piemīt gaisīga un atvērta atmosfēra; tā uzbūve harmoniski sader ar vadības un displeja koncepciju. Visi interjera displeji aprīkoti ar OLED diodēm. Audi digitālais instrumentu panelis ar liekto OLED tehnoloģiju ir 2014. gadā Audi sērijveida mašīnās debitējušā ciparu instrumentu paneļa evolūcija. Virkne OLED ekrānu (instrumentu paneļa malās un viduskonsolē) kalpo arī visu automašīnas sistēmu pārvaldībai, piedevām durvju priekšējā daļā ir divi liekti ekrāni, kas pilda ārējo atpakaļskata spoguļu funkcijas.

Divi aizmugurējie pasažieri bauda komfortu uz atsevišķiem sēdekļiem. Viņiem ir iespēja izmantot viduskonsolē esošos OLED displejus, lai konfigurētu klimata kontroli un informācijas un izklaides sistēmu vai lai apmainītos datiem ar autovadītāju. LTE modulis savieno Audi e‑tron quattro prototipu ar globālo tīmekli.

zFAS: bezpilota braukšanas centrālais punkts

Prototips aprīkots ar visām tehnoloģijām, ko Audi izstrādājis bezpilota braukšanai: radara sensori, videokamera, ultraskaņas sensori un lāzera skeneri. Šo tehnoloģiju piedāvātie dati nonāk centrālajā autovadītāja palīgsistēmu vadības panelī (zFAS), kas atrodas bagāžas nodalījumā. Tas izskaitļo virtuālu apkārtējās vides modeli reālā laikā un padara šo informāciju pieejamu visām palīgsistēmām un bezpilota braukšanas sistēmām. Arī šīs tehnoloģijas ir gandrīz gatavas izmantošanai sērijveida automobiļos.

Foto: Audi
Uz augšu