Grāmatnīca «Mr Page» sevi pieteica labu brīdi pirms oficiālās atvēršanas - Miera ielas nama pirmā stāva aizklātos skatlogus jau visu remonta laiku rotāja paziņojums, ka šeit drīzumā tiks atvērts grāmatu veikals. Tobrīd daudzi, tai skaitā arī es, to uztvēra ar zināmu neticības un skepticisma devu - vai tiešām šai pilsētā ir vieta vēl vienai grāmatnīcai, turklāt laikmetā, kad visapkārt tiek runāts, ka drukātajiem izdevumiem nav nākotnes?
Grāmatveikals kā vaļasprieks
Kad skatlogi tika atvērti, skats, kas caur tiem pavērās, drīzāk atgādināja mākslinieciski noskaņota askēta viesistabu, nevis grāmatu veikalu, - baltas sienas, izraibinātas ar melniem citātiem rokrakstā, balta grīda (neapskaužu cilvēku, kam par tās tīrību nākas rūpēties rudenī un ziemā), askētiski plaukti, kuros grāmatas izliktas kā izstādē, liels galds telpas vidū, palodzes, kas pilda kušetes funkciju - tas viss rada eklektisku sterilitātes un mājīguma sajaukumu. Baltie cimdi, kas tiek izsniegti katram pircējam, šķietami balansē uz robežas starp snobismu un stilu, taču patiesībā ir cieņas un uzmanības apliecinājums šā veikala precei.
Vēl jo vairāk interesanti, vai tas ir stilīgs hobijs, vai arī naudu pelnošs bizness?
Draudzeņu projekts
«Mr Page» ir trīs cilvēku draudzības un sadarbības rezultāts.
Alise ar Zani kā labākās draudzenes jau sen bija domājušas par kādu kopīgu projektu. Abas daudz ceļo, un katrā galamērķī obligātajā apskates programmā vienmēr tikušas iekļautas grāmatnīcas.
Zane no saviem ceļojumiem arī vienmēr mājās ir vedusi nevis klasiskos suvenīrus, bet vietējo autoru un ilustratoru bērnu grāmatas. Viņai ir pamatīga kolekcija. Reiz Alise jokojot teikusi: ja viņa tā turpinās, būs jātaisa grāmatnīca.
Abas daudz spriedušas par to, kāpēc pie mums ir tikai «parastie» grāmatu veikali un neviens netaisa kaut ko citādāku jeb, kā viņas pašas saka, - «indie» grāmatnīcu.
Pēc vairāku mēnešu rūpīga darba, pētot visu par grāmatnīcām un grāmatu biznesu, Zane to prezentēja Alisei un aicināja tālāk darīt kopā. Tā sākās «Mr Page» veidošana. Divus gadus meitenes darbojās divatā, bet saprata, ka komandā vajadzīgs vēl trešais, kas būtu zinošāks biznesa vadībā un efektīvā saimniekošanā, kā arī spētu izlīdzsvarot lēmumus. Tā komandai pievienojās Gvido, kuram bija daudz vairāk biznesa vadības zināšanu un pieredzes, padziļinātas zināšanas pavārmākslā, turklāt viņš šķitis vienkārši foršs, gudrs un apsviedīgs cilvēks no draugu loka. Pēc pusgada visi trīs atvēra «Mr Page».
Kopumā no idejas rašanās līdz atvēršanas brīdim pagāja trīs gadi. Lielākā daļa no šā laika veltīta tirgus, auditorijas un piedāvājuma izpētei.
Pārsteigts pircējs
Jautāti, ar ko tad īsti šī grāmatnīca atšķiras no citām, «parastajām», viņi saka, ka galvenokārt ar konceptu. Veikala pamatsortimentu veido radošo nozaru, dzīvesstila, mākslas un populārās zinātnes grāmatas. Lai grāmata nonāktu «Mr Page» plauktā, tai jāatbilst diviem kritērijiem - kvalitatīvs saturs un lielisks dizains, lai tā būtu ne vien lasāmviela, bet arī interjera objekts. Arī preces izvietojums ir atšķirīgs no ierastā - tā, lai katra grāmata būtu uzmanības centrā, nevis blīvi iespiesta starp citām muguriņām. Pamatdoma ir mainīt pieredzi par grāmatu iegādi un attieksmi pret tām. Katru no tām var izšķirstīt un palasīt un tad izlemt - pirkt vai ne.
Protams, šis koncepts prasa gudru un izglītotu pārdevēju. Šajā ziņā «Mr Page» esot paveicies. Gada laikā vairāki pārdevēji nomainījušies, līdz atrasti vislabākie. Šai brīdī es dzirdu, kā fonā pārdevēja atbild kādam pircējam, kurš jautā, vai grāmatas sakārtotas pēc tēmām:
«Nav tēmu, viss sajaukts kopā - ar domu, lai pircējs varētu pārsteigt pats sevi.»
Kāds ir viņu tipiskais pircējs? «Cilvēki ar interesēm,» nu jau pārdevēja iesaistās arī mūsu sarunā. Pircēji esot dažādi un ar dažādām interesēm un mērķiem, visu vecumu. Tā kā «Mr Page» darbojas arī jauno lasītāju grāmatu klubs, tad grāmatnīcas regulāro viesu vidū ir arī bērni.
Mani, protams, interesē šā biznesa svarīgākais jautājums - pircēju daudzums. Gvido ir piesardzīgs - viss esot atkarīgs no sezonalitātes. Brīžiem pircēju ir vairāk nekā jelkad cerēts, taču ir arī klusais laiks. Cerības neesot attaisnojis agrais pavasaris.
Alise ir atklātāka: «Lai gan diezgan maz kas notiek tieši tā, kā bijām iedomājušies, un vēl joprojām ir daudz pārsteigumu, esam priecīgi, ka projekts ir veiksmīgs, par spīti tam, ka sākumā daudzi mūsu ideju apšaubīja un sauca mūs par galīgi trakiem. Redzam, ka galvenos riskus bijām paredzējuši pareizi un laikus ar tiem vismaz daļēji tikām galā. Pārējos, kas rodas laika gaitā, risinām prioritārā secībā. Ļoti svarīgi ir pastāvīgi turēt roku uz pulsa visam notiekošajam, tas ļauj iet uz priekšu ar skaidrāku skatu.»
Bizness vai hobijs?
Katram no īpašniekiem ir savs pamatdarbs - tā kā viņi ir trīs un katram ir savi pienākumi, tad nav bijusi nepieciešamība veltīt jaunajam projektam visu laiku. Gvido, atzīst, ka, no vienas puses, tas esot labi, bet tajā pašā laikā tas ir arī sava veida izaicinājums ikdienā. Alise nedaudz precizē: «Ja vien paši grāmatnīcā nestrādājam arī ikdienā, bet algojam darbiniekus, Latvijā nopelnīt iztiku ar to īsti nav iespējams. Taču, tā kā tas nebija mūsu mērķis, par to nesatraucamies un skatāmies uz papildu iespējām, kā attīstīt šo biznesu.»
Gvido īsti nepiekrīt tam, ka ar šo nodarbi nevar nopelnīt, viņš saka - kaut arī šis bizness drīzāk ir hobijs un sirdslieta, pamatideja ir pēc 3-5 gadiem spēt pašiem sevi uzturēt. «Mēs būsim iepazinuši biznesu, novērojuši daudz vairāk sakarību nekā šobrīd un būsim atklājuši veidus, kā šis vaļasprieks - bizness mums nes ne tikai prieku, bet arī naudu.»
Beigās es tomēr nenoturos nepajautājis, vai grāmatām uz papīra ir nākotne.
«Viennozīmīgi,» saka Gvido, «jo grāmata jau nav tikai lasāmviela, bet arī skaists priekšmets, pieredze un vērtīga dāvana. Tam visam noteikti ir nākotne.»
«Mr Page» jautājumi un atbildes
Kad sākta darbība?
2.7.2018.
Uzņēmējdarbības forma
SIA
Īpašnieku skaits
3
Īpašnieku pamatizglītība
Filoloģe ar mārketinga pieredzi, žurnāliste, biznesa vadītājs.
Algotu darbinieku skaits
3
Noieta tirgus/klientu loks
Rīga un tās viesi.
Aktivitātes sava biznesa popularizēšanai
Komunikācija sociālajos medijos, PR un mutvārdu komunikācijas veicināšana. Sadarbība ar citiem uzņēmumiem vietas popularizēšanā.
Kas traucē biznesam?
Laikapstākļi!
Lielākie panākumi
Esam radījuši vietu, kas skaisti un jēgpilni papildina mūsu pilsētu un ko cilvēki ir iemīlējuši.
Lielākā neveiksme
Absolūti neparedzēta marta nesezona.
Ko nācies upurēt biznesa vārdā?
Ļoti daudz brīvā laika. Taču tas lielākoties notiek ļoti labprātīgi.
Kur redzat sevi pēc trim gadiem?
Mēs būsim iepazinuši biznesu, novērojuši daudz vairāk sakarību nekā šobrīd un būsim atklājuši veidus, kā šis vaļasprieks - bizness mums nes ne tikai prieku, bet arī naudu.
Gūtās atziņas
Ne mirkli nešaubāmies, ka izdarījām pareizi, atverot grāmatnīcu. Pārliecinājāmies, cik ļoti svarīgi, lai lietai, ko dari, ir vīzija, skats uz priekšu; kāds lielāks virsmērķis, kas svarīgs ne tikai tev pašam, bet vēl kādam.