Kas vairāk piemērots Latvijas autoceļu ikdienai – Toyota Land Cruiser, Nissan Qashqai vai Fiat Freemont?
Top 3 «džipi» pilsētai. Kuru pirkt? (80)
Bezceļu leģenda - Toyota Land Cruiser
Tomēr gluži
uz vietas mīņāties arī nedrīkst, tāpēc pirms gada Land Cruiser tika atjaunināts.
Jebkurā rakursā, izņemot priekšu, nekas daudz par to neliecina, un arī tiešā pretskatā jāprot atpazīt līdz bamperam nostieptās LED dienas gaismas, lai atskārstu – ei, tas tak ir jaunāks modelis! Nospiežot starta pogu, Toyota apsveicinās ar pazīstamo 3 litru dīzeļa urkšķi, kurā ir un paliek tāda kā lauksaimnieciska nots. Jebkurā citā automašīnā, kas datēta ar 2014. gadu un maksā 50 000 eiro, šāds akustiskais fons būtu aizvainojošs, bet Land Cruiser traktora rūciens modina sentimentālas jūtas un tikai vairo uzticību automašīnas spējām. Kopš citi skrien pakaļ modei, hibrīddzinējiem un milzu televizoriem, kas spēj caur Bluetooth savienoties ar lielveikala kases aparātu, Land Cruiser izskatās vēl patiesāks, taisnprātīgāks un vīrišķīgāks nekā jebkad. Šādas mašīnas īpašnieks riebumā nospļaujas un izslēdz televizoru, kad Eirovīzijā spiedz bārdaina dāma (manuprāt, Latvijai vajadzētu rūpīgi apsvērt dalību tik bezgaumīgā un amorālā pasākumā), vai, visticamāk, to nemaz nav ieslēdzis. Transvestītu un Mīlas viesuļa vietā viņa prātu aizņem hektāri, tonnas, briežu dārzi, lietavās applūduši lauki un labības cenu prognoze. Toyota Land Cruiser viņa dzīvē ir īstajā vietā un laikā.
Dažkārt ar divarpus tonnas smagu visurgājēju pārvietojas arī lauksaimnieku kompanjoni pilsētā,
un to es, piedodiet, nesaprotu. Jā, ceļi Rīgā daudzviet ir slikti, turklāt džips ir prestižs, ietilpīgs un drošs transporta līdzeklis. Tomēr bruņutransportiera riteņu arkas, caur kurām var saskatīt vecmodīgu rāmi, pilsētvidē īsti neiederas. Land Cruiser nav nekādu izteiktu vadāmības vai bremzēšanas trūkumu, tas pagriežas un apstājas, kur un kad iecerēts, tomēr šīs darbības bieži pavada omulīga virsbūves gāzelēšanās. Ik reizi pārkāpjot no Land Cruiser vieglajā automašīnā, es jūtos tā, it kā pirms tam būtu mēģinājis skriet sprintu slaloma zābakos. Smagā «pedalēšana» un virsbūves pastāvīgi klātesošā inerce vestibulārajam aparātam nepaliek nepamanīta, it sevišķi, ja mēģināts braukt daudzmaz dinamiski. Bagātīgi, hromēti aksesuāri «kruzaka» masu palielina vēl vairāk. Nestrīdos – tie padara automašīnu iespaidīgāku un mežos sargā no sadursmēm ar savvaļas dzīvniekiem. Tomēr braukāt pa Rīgu ar pusi Harley-Davidson motocikla pie bampera cerībā kādudien saskrieties ar stirnu nav sevišķi lietderīgi.
Esmu dzirdējis, ka daudziem pilsētniekiem Land Cruiser iegādes arguments ir medības, lauku māja, piekabe ar zirgu vai laivu. Vilkt piekabi spēj arī ērtāki, mazāki un lētāki 4x4 aparāti, taču galveno lomu spēlē pārbaudītā Toyota konstrukcija. Zinu vienu vīru, kurš atgriezās Land Cruiser fanu klēpī pēc tam, kad smalkais vācu SUV bija viņu neglīti pievīlis lietainā novembra vakarā kaut kur Krāslavas apkaimē – bez tuvējām mājām, traktoriem un palīdzības. Šajā ziņā Land Cruiser var salīdzināt ar Volvo kravas mašīnām:
«Nesalūzīs. Un, ja arī salūzīs, līdz mājām atbrauks.»
Citāts, starp citu, pieder vienam autopārvadātājam no Latgales. Un kam tad vēl mūsdienās ir kārtīgi pazeminātie pārnesumi? Jeep Grand Cherokee? Ir gan, tikai salons arī ir šaurāks un uzticamības reitings vismaz pagaidām uz pusi zemāks nekā Toyota. G klase? Jā, «kubikam» šķēršļu nav, tas pats ir citiem šķērslis – par 87 000 eiro. Kas tad paliek?
Land Rover negribi?
Varbūt. Kad būs vairāk par vienu dīleri un apkope uz pusi lētāka.
Ziedonis šajā vietā būtu trāpīgi novilcis savu slaveno «nu ja...»
Tomēr savrupā Toyota ir kaut ko mācījusies no Range Rover, un tas ir Multi Terrain Select kloķis pašā paneļa centrā. Maģiskā, multitalantīgā parikte var kalpot gan bezceļa režīmu izvēlei (to ir pieci), gan automašīnas droseļvārsta vadīšanai. Bez jokiem – Crawl jeb «rāpšanās» režīmā tieši ar apaļo kloķi, nevis gāzes pedāli, vajag kontrolēt Land Cruiser virzīšanās tempu. Visurgājēju gadžetu cienītāji modernizētajā Toyota var izklaidēties no sirds, jo apkārt kloķim ir milzums visādu pogu, kas bloķē dažādus diferenciāļus, piepaceļ mašīnas aizmuguri (tāda kā pneimopiekare «pa pusei») un tā tālāk.
Nepametot baltos ādas sēdekļus, ar Land Cruiser iespējams izkārpīties no pārākajiem cūku rakumiem,
kā arī izpestīt no tiem citus. Amortizatoru cietību un pazeminātos pārnesumus te pārslēdz ar pamatīgiem slēdžiem, kas šķiet izskrūvēti no elektrosadales skapja. Vērā ņemamu atšķirību starp Sport un Comfort režīmu noķert gan neizdevās, varbūt tāpēc, ka testa mašīnai joprojām bija mīkstas ziemas riepas. Piekares gājieni un necaursitams gaitas komforts Land Cruiser joprojām ir lielāka vērtība par precīzu vadāmību lielos ātrumos. Multi Terrain Select bloks tik organiski iekļaujas Land Cruiser daudzstāvu panelī, ka šķiet pat obligāts. Tomēr tā nav – smalkā bezceļu pievārēšanas mašinērija par velti ir tikai 62 000 eiro dārgajam Premium. 9 tūkstošus lētākam Executive par to jau jāpiemaksā 2200 eiro, bet abām bāzes versijām (no 41 600) maģiskā kloķa vietā melnē tukšs plaukts. Ja gribas, lai Land Cruiser būtu no visām pusēm apkarināts ar novērošanas kamerām kā LB naudas glabātava un monitorā vienlaikus varētu redzēt gan abus priekšējos riteņus, gan garāmbraucošo trolejbusu, arī jāizvēlas dārgāks modelis.
Otra opcija - kompaktais krosovers Nissan Qashqai
Rīgu reizi gadā ar apskaužamu regularitāti piemeklē dabas parādība, kas pazīstama kā «ziema». Tā vismaz uz dažām dienām pārvērš Austrumeiropas valsts galvaspilsētu par ko līdzīgu Ankoridžai Aļaskā, kur katrs cīnās par sevi un dzeltens traktors ar lāpstu tiek uzskatīts par mesiju. Taču neesmu īsti drošs, ka izdzīvošanai pat tik neizturamos apstākļos nepieciešams visurgājējs ar 11 litru patēriņu un mīnu laukam pielāgotu konstrukciju. Šim nolūkam tā pati Toyota pirms 20 gadiem izgudroja kompakto SUV, parketa džipu jeb krosoveru RAV4.
Pēdējos gados slavenāks par to bijis Nissan Qashqai, kas nesen piedzīvoja jauna modeļa iznākšanu. Ar Qashqai iespēju pilnu izklāstu TVNET jau dalījās kolēģis Ingars Tenis. Man tikai gribējās zināt, vai par trīsreiz mazāku naudu iespējams imitēt kaut vai attāli līdzīgu sajūtu kā braucot ar Land Cruiser, - jo ar veco Nissan X-Trail tas gandrīz izdevās. New Qashqai gadījumā atbilde ir noteikts «nē». Auto pievilcīgi izskatās, ir labi aprīkots, lepojas ar dažādiem dārgu automašīnu sīkumiem un prot paskatīties sev visapkārt no putna lidojuma 360 grādu leņķī.
Taču pat tad, ja izkniebjat visus F1 simulatorā, tas nebūt nenozīmē, ka protat labi braukt.
Qashqai ir teicama apvidus automašīnas imitācija.
Iesākumam atmetiet ieražu saukāt Qashqai par džipu. Tas ir vienkārši paaugstināts vieglais pasažieru auto - no vieglās stūres līdz gludus ceļus mīlošajai piekarei. 4x4 piedziņa un «automāts» Qashqai nu jau tiek uzskatīts par tādu untumu, ka pieciešams tikai dārgākajās komplektācijās. Turklāt neesot ne mazākās vajadzības abus apvienot. Ir arī savi ieguvumi, piemēram, 1,2 litru benzīna turbomotors. Ja jau tik mazs dzinējs var būt urbānajam Renault Captur un VW Golf, kāpēc gan ar tādu nepietiktu Qashqai, kas būtībā arī ir tāds Anglijā ražots golfs, tikai uz lielākiem riteņiem? Garā ātrumkloķa tramdīts, benzīna Qashqai iet diezgan naski. Atvienošanās no off-road pasaules ļauj ietaupīt lērumu naudas, kā rezultātā Qashqai tiešām var nopirkt par 17 400 eiro. Tāda mašīna stāv Norde autosalonā un nebūt nav trešās pasaules produkts ar zāģu skaidām sēdekļos, bet gan glīts, pelēks auto ar minimālajām «ekstrām» un tērauda diskiem. Ja dzīvojat pilsētā un jums nav zirga, jums nevajag Land Cruiser. Jums vajag Qashqai.
«Mazcenas italoamerikānis» Fiat Freemont
Angļu valodā ir brīnišķīgs vārds ar daudzām nozīmēm - «substance». Tas vienlaikus nozīmē kā saturu, tā būtību. Ar visu jauko cenu un formīgo salonu tieši «substance» ir tas, kā pietrūkst jaunajā Qashqai. Ir skaista čaula, bet nav garda, atmiņā paliekoša satura, kaut kā, kas liktu braukt mājup pa garāko ceļu. Nav jau nekā vienkāršāka kā pagriezt Nissan muguru un iekāpt RAV4 vai Tiguan, taču tā iznāk dārgāk un diez vai aizraujošāk. Kā jau tādos apjukuma brīžos mēdz gadīties, saturs iemiesojās čaulā, no kuras to vismazāk varēja gaidīt – Fiat Freemont. Nācis pasaulē kā Dodge Journey, tas ir drīzāk minivens nekā SUV. Kad Fiat nopirka Chrysler, itāļu boss melnajā džemperī Markione saskatīja iespēju lēti papildināt Fiat trūcīgo modeļu gammu. Neaptēstais Journey tika pie pieklājīgāka salona, elastīgāka dīzeļdzinēja un jaunas grafikas borta datorā. Naivi patriotiskā stilā tā ieturēta Itālijas karoga krāsās, tāpēc kilometru nonullēšana ir kā atkalredzēšanās ar PacMan datorspēli. Fiat impērijā Freemont ir kaut kas līdzīgs Piedņestras republikai. Tam nav nedz dižas pagātnes, nedz perspektīvas nākotnes. Par jaunu Freemont/Journey modeli neviens ij neieminas, tāpēc Fiat piekopj superkāru ražotāja Pagani politiku, ik pa laikam izlaižot «pēdējo» Zonda specmodeli. Un pēc pusgada vēl vienu, šoreiz gan «pilnīgi pēdējo».
Pagaidām «pilnīgi pēdējais» Freemont saucas Black Code, kas nozīmē tumšinātus lukturus, melnus 19 collu diskus un bagātīgu standartaprīkojumu. Šādu aparātu var iepazīt pie Fiat dīlera Autobrava, un, godīgi sakot, sākumā nezināju, kā ar Freemont apieties. Tajā teorētiski ir 7 sēdvietas, taču salons ir šaurāks nekā Grand Cherokee. Tam ir 20 cm klīrenss, kas ir tikpat, cik Qashqai, un par 2 cm mazāk nekā Land Cruiser. Vēl tam ir pastāvīga visu riteņu piedziņa un pārlieku domīgs sešpakāpju «automāts». Garmin taisītā navigācija neatrod pusi ielu, toties zina, kur atrodas tādi svarīgi objekti kā «Cūku kūts» vai «Pirts». Un tad vēl tie milzu rati – kā gan var braukt Fiat ar 19 collu riepām? Īsā atbilde: labi.
Ja man jāizvēlas, ar ko braukt pa trīsdimensiju grants ceļu Embūte – Priekule, es dodu priekšroku Freemont,
nevis Land Cruiser, - tāpēc, ka Meksikā ražotais italoamerikānis stāv uz ceļa kā gludeklis, kamēr LC viegli gāzelējas un «staigā» pa irdeno granti uz saviem Bridgestone «baloniem». Man nav ne jausmas, ar kādu aprēķinu izgatavota Journey piekare, - tā noteikti ir piecreiz prastāka par Toyota gudrajiem stiepņiem. Taču rādās, ka metode «jo vienkāršāk, jo labāk» šoreiz nostrādājusi. Neviens pats Fiat nekad nav atstājis tik uzticamu iespaidu kā Freemont. Atsevišķās detaļās tas ir atpalicis un morāli novecojis, un ksenona lukturus jums arī nāktos likt pašiem. Toties cena 29 298 eiro ir tikpat patiesa un taisna kā Land Cruiser nesalaužamais rāmis, jo šajā skaitlī ietilpst viss, kas Freemont ir. Tādējādi 7 vietu Fiat vienīgie konkurenti ir Kia Sorento, Chevrolet Captiva, Mitsubishi Outlander un – kāda likteņa ironija, jaunais Nissan X-Trail, kas drīzāk ir nākamais Qashqai + 2. Tāpēc universālā pilsētas - apvidus automobiļa meklējumu tops šonedēļ sarindojas tā: Toyota Land Cruiser, Fiat Freemont un tikai tad Qashqai. Kad Nissan ieliks savā mašīnā 4x4 un «automātu», es varbūt pārdomāšu.