Lai arī zviedru autoražotājs Volvo Cars sākotnēji nebija paredzējis Baltijas tirgū piedāvāt pasaulē pirmo plug-in hibrīdu ar dīzeļdzinēju - V60 PHEV, šis auto tomēr ir atradis ceļu līdz mums un uz pāris stundām nonāca arī TVNET rīcībā.
Pirmais brauciens: Volvo V60 plug-in Hybrid (20)
Trīs braukšanas pamatrežīmi
Volvo sola 1,8 litrus, taču neideālajos ikdienas apstākļos šāds patēriņš visticamāk arī paliks tikai cipari uz papīra, taču, ja pacenstos un īpaši piedomātu pie braukšanas manieres, domājams varētu pietuvoties ražotāja solītajām vērtībām. Priekšnosacījums jebkurā gadījumā būs iepriekš kārtīgi un līdz galam uzlādētās litija jonu baterijas, kas baro aizmugurējai asij piejūgto 68 ZS, 200 Nm elektromotoru. Ar to vien V60 plug-in Hybrid teorētiski spēj nobraukt 50 kilometrus. Pēc tam jau pieslēdzas iekšdedzes dzinējs un ekonomiskas braukšanas rekordi ir paša vadītāja ne elektronikas rokās (pareizāk sakot - galvā un kājā).
Man palaimējās saņemt hibrīdmobili ar nakts gaitā uzlādētiem akumulatoriem. Pirmos kilometrus veicu tikai ar tiem un elektromotora nominālajiem 20 un maksimālajiem 50 kilovatiem. Automobilis ir pietiekami dinamisks, brauc bez skaņas un nepiesārņo dabu. Ja bateriju uzlādes līmenis ļauj, tad elektrorežīmu ieslēdz ar pogu Pure, kas līdz ar pārējām divām braukšanas režīmu podziņām atrodas viduskonsolē aiz ātrumpārslēga.
Blakus Pure ir slēdzis ar uzrakstu Hybrid. Būtībā Hybrid režīmā auto darbojas pēc noklusējuma; ar šo slēdzi vadītājam vienkārši tiek dota iespēja atgriezties pie «automātiskās» degvielas taupīšanas, ja bijis izvēlēts, kāds no alternatīvajiem agregātu iestatījumiem. Starp citu, Hybrid režīmā Volvo V60 PHEV diži neatšķiras no pārējiem šīs sugas automobiļiem - patstāvīgi izvēlas, no kā smelties enerģiju, lai brauktu un patstāvīgi atslēdz un piedarbina dīzeļdzinēju. Citiem vārdiem - auto dara, ko prot, lai degvielas izdevumi un kaitējums dabai būtu iespējami mazs.
Trešo pogu par vislabāko, vismīļāko pogu visā Volvo V60 plug-in Hybrid salonā noteikti pasludinātu BBC raidījuma Top Gear vadītājs Džeremijs Klārksons, jo skaidri un gaiši vēsta - Power. Ja tā nospiesta, par ko liecina ne tikai zaļā lampiņa uz pogas, bet arī jūtama un sadzirdama automašīnas sasparošanās, dīzeļdzinējs un elektromotors strādā ar pilnu atdevi un ģimeniskā universāļa sprints līdz 100 kilometriem stundā ilgst tikai 6,1 sekundi. Hybrid versijā tās ir 7,9 sekundes.
Papildus šiem pamatrežīmiem Volvo piedāvā arī elektriskās pilnpiedziņas hibrīdrežīmu AWD. Noderēs braucot pa slidenu ceļu, sākot gaitu pret kalnu, dubļos vai citā situācijā, kad saķeres līmenis ir zem vēlāmā. Dīzeļdzinējs tad strādā nepārtraukti un ģenerators gādā par pietiekamu bateriju uzlādes līmeni, lai elektromotors nodrošinātu, ka strādā arī aizmugurējā ass. Vēl viduskonsolē ir poga SAVE - vadītājs to ieslēgs tad, ja uzskatīs par nepieciešamu pataupīt baterijas resursus vēlākam laikam, piemēram, braukšanai cauri privātmāju rajonam, vecpilsētas centrā vai tamlīdzīgi. Ar šo režīmu dīzeļdzinējs piedzen priekšējos riteņus un lādē baterijas pēc iespējas vairāk. Elektromotors biežāk tiek izmantots, lai nevis piedzītu riteņus, bet gan, lai lādētu akumulatoru bateriju bremzēšanas laikā.
Ekonomija un praktiskums
Lai kurš no braukšanas režīmiem arī būtu ieslēgts, par universāļa efektivitāti tā saimniekam sūdzību nebūs. Ar uzlādētām baterijām, taču epizodiskiem spurtiem Power režīmā, mietpilsonisku braukšanu Hybrid režīmā un ripināšanu bez degvielas tērēšanas, apmēram 20 kilometrus pēc starta borta dators rādīja 2,7 litrus. Nav šaubu - ja negribētos pārbaudīt Volvo solījumus par tām sešām sekundēm un pietaupīt elektrību, patēriņš būtu zemāks. Izmēģinājuma brauciena noslēgumā, kad baterijas resurss jau bija pavisam izsmelts, automobilis bija samenedžējis spēju iztikt ar 4,7 litriem uz 100 kilometriem.
Tas apliecina, ka V60 plug-in Hybrid spēj būt gan ekonomisks, gan ļoti, ļoti ekonomisks. Cits jautājums, vai šī ekonomija automobiļa lietošanas laikā, tas ir, ilgtermiņā, atmaksāsies, jo lēts šis Volvo noteikti nav, un arī praktiskuma jomā atpaliek no tradicionālā Volvo V60.
Tā kā litija jonu bateriju paka ir iebūvēta bagāžnieka grīdā, tas ir krietni mazāks. Standarta modelim kravas novietni aiz sēdekļa atzveltnēm var izmērīt 430 litros; hibrīdmodelim tie ir tikai 305 litri. Pat mazāk nekā kompaktklases Volkswagen Golf hečbekam (380 litri). Vietas salonā turpretim ir pietiekami daudz. Nevar gan teikt, ka Volvo V60 hibrīda īpašnieks brauc kā ķēniņš, taču no vadītāja pozīcijas sūdzību nebūs, bet aizmugurē vietas ir pietiekami un ar rezervi. Vismaz autoram, sēžot aiz paša mērogiem pieregulēta priekšējā sēdekļa.
Dinamika un braukšana
Par Volvo V60 plug-in Hybrid veiktspēju, tāpat kā par ekonomiskumu šķendēsies tikai tas, kuram nekad nekas nav labi. Auto ir apgādāts ar 2,4 litru piecu cilindru dīzeļdzinēju un elektromotoru. Hibrīdistēmas kopējā jauda sasniedz 215+68 ZS, bet griezes moments ir 440+200 Nm. Citiem vārdiem - netrūkst ne jaudas, ne vilkmes elastībai. Lielu lomu šeit spēlē arī elektromotors, kas savu griezes momentu kopējā artavā dod jau no pirmā apgrieziena un pateicoties tam šis vidējās klases universālis 100 km/h no vietas sasniedz 6,1 sekundē. Patīkams rādītājs, ko V60 hibrīds pasniedz ļoti vienmērīgi jebkuros apstākļos - vai tā būtu paātrināšanās pēc zaļās gaismas iedegšanās luksoforā vai arī nepieciešamība tik garām šosejas vilcēju kolonnai. Atliek vien nospiest pedāli un tā jau būs aiz muguras. Pie tam tā notiks jebkurā no braukšanas režīmiem. Protams, visātrāk ar nopsiestu Power pogu, bet nebūt ne niespējami arī Pure režīmā, jo tad, ja auto sapratīs, ka normālos pilsētas braukšanas apstākļos pietiekami spēcīgais elektromotors netiks galā ar tam uzlikto uzdevumu, automātiski pieslēgs dīzeļdzinēju un tam raksturīgās tarkšķēšanas pavadījumā uzdotā misija tiks izpildīta dažos acumirkļos.
Ko vēl var piebilst par šo zviedru auto? To, ka braukšanas laikā nejūt hibrīdmašīnas svaru. Auto ir par 223 kilogramiem smagāks nekā radinieks ar D5 dīzeļdzinēju un pilnpiedziņu (1821 kg pret 2044 kg), taču auto ir ļoti viegli kontrolējams un atsaucīgs. Tā kā no gaitas īpašību viedokļa nav nekā, kas runātu par sliktu hibrīdam. Potenciālajam pircējam vien atliek izdomāt, vai viņš grib, piemēram, parastu D5 Volvo vai arī no rozetes lādējamu D6 AWD modeli, kurš, lai arī ir smagāks, ar mazāku degvielas tverni un bagāžnieku, un maksā daudz vairāk, ir līdz augšai aprīkots ar Volvo izdomātajiem drošības un komforta labumiem un piedevām valkā zaļa vides drauga zīmi.
Volvo V60 plug-in Hybrid tehniskie dati
Dīzeļdzinējs | 2400 cm3, I5 |
Jauda | 215 ZS @ 4000 rpm |
Griezes moments | 440 Nm @ 1500 – 3000 rpm |
Elektromotors | 50 kW (68 ZS), 200 Nm |
Litija jonu baterija | 11,2 kWh (izmantojamā enerģija – 8 kWh) |
0-100 km/h | 6,1 (Power) – 7,9 (Hybrid) sekundes |
Vmax | 125 km/h (Pure), 150 km/h (E-AWD), 230 km/h (Power) |
Vidējais patēriņš | 1,8 l/100 km |
CO2 | 48 g/km |
Degvielas tvertne | 45 litri |
Nobraucamais attālums | 900 + 50 km (Pure režīmā) |
Garums/platums/augstums | 4635/1899/1484 mm |
Riteņu bāze | 2776 mm |
Klīrenss | 137 mm |
Pašmasa (ar pilnu standarta aprīkojumu) | 2044 kg |
Cena | Vācijas tirgū - 58 710 eiro (Latvijas tirgum cena nav noteikta) |