Jaunākais Jeep Grand Cherokee tika prezentēts jau pagājušajā gadā un kopš tā laika ar panākumiem ir absolvējis dažādus konkursus ne tikai plašajā pasaulē, bet arī mūsu pusē.
Pirmie iespaidi: Jeep Grand Cherokee (40)
Auto, kopš kura pirmizrādes ir pagājis apmēram gads, par jaunu saukt nevar. Tomēr Grand Cherokee pat gada vecumā nezaudē aktualitāti. Jo vairāk tādēļ, ka aizvadītā gada nogalē automobilis pārliecinoši uzvarēja Latvijas Gada auto konkursa papildnominācijā Apvidus auto, pieteiktajiem sāncenšiem neatstājot ne mazākās izredzes saņemt atzinības rakstu. Un tas nav bez pamata.
Grand Cherokee oriģinālo džipu ražotāja piedāvājumā ir kopš 1992.gada. Kopš tā laika ir notikušas jau trīs paaudžu maiņas, tomēr modeļa pamatvērtības un konceptuālās īpatnības ir saglabātas. Tā bez izmaiņām divus gadu desmitus vēlāk Jeep Grand Cherokee aizvien ir spēkrats ar nesošo tērauda virsbūvi, visu riteņu piedziņu un apskaužamām caurgājības īpašībām un veiktspēju kā uz maģistrāles, tā arī pa ceļam no meža gludas šosejas virzienā.
Protams, laikam ejot, viss mainās un Grand Cherokee nav izņēmums. Mūsdienās Grand Cherokee jau ir drīzāk reprezentatīvs auto, kas dubļu stigā varētu nonākt tikai nejaušības pēc, nevis apzināti, lai patiešām pārliecinātos, vai ražotāja solītais atbilst patiesībai un vai auto tik tiešām ir pelnījis tam sadotās balvas par apvidnieka prasmēm. Arī aprīkojuma līmeņi un papildaprīkojuma opciju klāsts liek domāt, ka liela daļa mērķauditorijas pārsvarā pārvietojas starp dažādu platību dzelzsbetona džungļiem, taču īstos džungļus (mežus vai vienkārši nomaļākus lauku apvidus) zina tikai no kartītēm, televīzijas sižetiem un paziņu nostāstiem. Apmēram tādas ir sajūtas, uzlūkojot tīri nomazgātu, pirmajam braucienam sagatavotu Grand Cherokee no ārpuses un sperot pirmo iepazīšanās soli apvidnieka salonā.
Ja salīdzina ar sākotnējo ceturtās paaudzes Grand Cherokee, tā otrā iterācija ir citādāka visās jomās. Ārējais veidols, kas pēc amerikāņu mērogiem automobili ierindo vidējās klases SUV kategorijā, bet mūsu izpratnē ir vistīrākais lielās klases apvidnieks, nav mainījies. Mainījušās ir detaļas un, subjektīvi vērtējot, pārmaiņas ir nākušas par labu. Auto ir ieguvis jaunu priekšējās daļas noformējumu ar citādāku bamperu un izteiksmīgākiem lukturiem (tie ir mazāki, taču, pateicoties LED kontūrām, - izteiksmīgāki un niknāki), kā arī zemāku radiatora režģi, kura iedaļu skaits (septiņas) gan palicis nemainīgs. Tāpat jaunākajam Grand Cherokee ir cits aizmugurējais bampers, lielāki LED lukturi aizmugurē, aerodinamiskāks spoilers uz jumta malas un pārveidots bagāžnieka vāks, kas uzlabo gan funkcionalitāti, gan arī redzamību uz aizmuguri.
Grand Cherokee kopumā ir sagatavotas četras komplektācijas pamata versijas - Laredo, Limited, Overland un Summit. Īpaši augstas veiktspējas cienītājiem tiek piedāvāts arī SRT (Street and Racing Technology) modelis ar dinamiskāku ārējo izskatu un zem motora pārsega iebūvētu V8 spēkstaciju ar 6,4 litru darba tilpumu un 468 zirgspēkiem. Pārējās dzinēju opcijas ir 3 litru V6 dīzeļdzinējs ar 190 vai 250 ZS, 3,6 litru V6 benzīnnieks ar 286 ZS un 5,7 litru V8 ar 352 ZS.
Visas Grand Cherokee versijas cita no citas atšķiras gan eksterjera, gan salona apdares un aprīkojuma detaļās. TVNET rīcībā nonāca visdāsnāk apgādātā Summit (tulkojumā no angļu valodas - virsotne) modifikācija Bright White jeb koši baltā krāsā un ar labumu jūru, ko vienas nedēļas nogales garumā izmēģināt nav iespējams. Gluži nereāli gan tas nav, tikai jāņem talkā lietošanas pamācība, krietna deva pacietības un jāziedo citām potenciāli interesantām izklaidēm paredzētais laiks.
Nianšu patiešām ir daudz. Piemēram, tikai Laredo bāzes modelim ir auduma sēdekļi, pārējiem Grand Cherokee ir ādas salona apdare. Tikai Grand Cherokee Summit izmantota Natura Plus ādas apdare sēdekļiem, kamēr Limited un Overland attiecīgi ir «parasti» ādas un Nappa ādas sēdekļi. Arī diski Summit (un Overland) standartā ir lielāki - 20 collas pret diviem lētākajiem aprīkojuma līmeņiem paredzētajiem 18 collu riteņiem. Vēl dažas tikai Summit pircējam pieejamas «ekstras» ir priekšējais bampers ar tumši pelēku lejasdaļu, divi hromēti kantainas formas izplūdes sistēmas uzgaļi, automātiski un adaptīvi bi-xenon priekšējie lukturi, kā arī ar zamšādai līdzīgu materiālu apšūti priekšējie jumta balsti un griesti. Ja nav speciālās emblēmas Summit uz bagāžnieka vāka, tad pēc šīm eksterjera un interjera detaļām var pateikt, ka pircējs ir izvēlējies labāko no Jeep piedāvājuma. Protams, ja neskaita SRT modeli, bet to jau tāpat varēs pazīt no attāluma pēc sportiskāka ārējā dizaina ar spoileriem, ventilācijas lūkām motora pārsegā, sporta kausveida sēdekļiem salonā, melniem 20 collu riteņu diskiem, melniem izpūtējiem u.c.
Salonā Grand Cherokee atbilst tam auto tēlam, ko var sagaidīt no amerikāņu autobūves. Šeit ir ļoti daudz vietas un ar ādas izstrādājumiem dizaineri nav skopojušies, jo tā klāj ne tikai sēdekļus, bet arī durvju detaļas un priekšējo paneli. Grand Cherokee interjerā nav premium zīmoliem raksturīgās izsmalcinātības un kvalitātes garšas, un šķiet, ka to varētu vēl uzlabot, tomēr, ja runa ir par funkcionalitāti, tad viss ir savās vietās.
Sekojot modes tendencēm, arī Grand Cherokee elektronikas kļūst aizvien vairāk. Un tas attiecas ne tikai uz multimediju un izklaides sistēmām, kas koncentrētas vienā blokā ar 8,4 collas lielu skārienekrānu, vadītāja vajadzībām pielāgojamu instrumentu paneli ar 7 collu ekrānu tā vidū un elektronisku stipri dīvaina izskata ātrumpārslēgu, bet arī uz piedziņas sistēmām. Būdams apvidnieks, kas pamatoti pretendē uz smilšu un dubļu karaļa godu globālajā autobūvē, Grand Cherokee ir apgādāts ar visu ambīciju īstenošanai nepieciešamo.
Pirmkārt tam ir pieejama pneimopiekare (standartā Overland un Summit modeļiem). Ja tā uzstādīta, automobilis atkarībā no apstākļiem manuāli vai piespiedu kārtā pēc vadītāja pavēles spēj mainīt klīrensu līdz pat 28 centimetriem. Normālos apstākļos tas ir 22 cm, Offroad režīma pirmajā pakāpē - 25,4 centimetri, bet otrajā pakāpē - 28 cm. Aero režīmā atkarībā no ātruma klīrenss var pazemināties par 1,3 centimetriem, lai samazinātu «būdas» augstumu un gaisa pretestību, bet, kad auto noparkots, tas automātiski nosēžas par 4 centimetriem (līdz 18 cm), lai ērtāk iekāpt un izkāpt.
Otrkārt Grand Cherokee pircējam tiek piedāvātas trīs dažādas pilnpiedziņas sistēmas. SRT modelim ir sava, vairāk uz dinamisku braukšanu tendēts Quadra-Trac visu riteņu piedziņas mezgls. Pārējiem Grand Cherokee pieejamas pilnveidotas Quadra-Trac II un Quadra-Drive II sistēmas (atkarīgs no izvēlētā dzinēja), kas ar elektroniski vadāmu ierobežotas berzes diferenciāli uz aizmugurējās ass un pazeminātajiem pārnesumiem gādā, lai vadītājam kritiskā brīdī nenāktos brist pēc traktora vai saukt palīgus un gulēt mašīnā, kamēr tie ierodas.
Treškārt, neatkarīgi no izvēlētā aprīkojuma līmeņa Grand Cherokee būs apgādāts ar Selec-Terrain vilkmes kontroles sistēmu. Tai ir piecas pamata programmas (Smiltis, Dubļi, Sniegs, Klintis, Automātiskais), kas patstāvīgi regulē pneimopiekares augstumu (ja tā uzstādīta), vilkmes kontroles sistēmas iestatījumus, transmisijas un dzinēja parametrus, lai mazinātu nelietderīgas riteņu izbuksēšanas iespējamību un palīdzētu braucējam tuvoties nospraustajam mērķim.
Atklāti sakot, autora pirmā iepazīšanās ar Grad Cherokee notika jau pagājušā gada nogalē Latvijas Gada auto konkursa ietvaros. Toreiz Jeep pārstāvis žūrijas rīcībā bija nodevis Grand Cherokee ar 3 litru dīzeļdzinēju, un identiska motorizācija bija arī jaunākajam demonstrācijas eksponātam, turklāt to tagad bija iespēja apgūt mazliet pamatīgāk. 3 litru darba tilpums, seši cilindri un vēl dīzelis ar izcelsmi no Itālijas neizklausās daudzsološi. Šāda auto gadījumā pat nenopietni. Tomēr mūsdienās daudz kas nav tā, kā pirmajā brīdī šķiet, un Grand Cherokee 3.0 CRD ir viens no tiem auto, kas pārspēj visas uz to liktās cerības. Katrā ziņā labākus gaitas komforta, dinamikas un ekonomiskuma (7-7,5 litri uz šosejas un ~11-12 pilsētā) rādītājus var iedomāties, taču nav lielas vajadzības. Gribētos cerēt, ka ražotājs nemānās un auto labi tiek galā arī ar tuksnesi, pūdersniega kupenām, ūdens šķēršļiem, dubļu plančkām un stāvām klints sienām. Par laimi, pa ceļam uz Jūrmalu šādu pārbaudījumu vēl nav.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Summit tehniskie dati
Dzinējs | 2987 cm3, V6 |
Jauda | 250 ZS @ 4000 rpm |
Griezes moments | 570 Nm @ 2000 rpm |
0-100 km/h | 8,2 sekundes |
Vmax | 202 km/h |
Vidējais patēriņš | 7,5 l/100 km |
Transmisija | 8 pakāpju automāts |
Garums/platums/augstums | 4875/1943/1792 mm |
Riteņu bāze | 2915 mm |
Pašmasa | 2403 – 2522 kg |
Standarta riepas | 265/50 R20 |
Bagāžnieks (līdz jumtam) | 782 – 1554 litri |
Degvielas bāka | 93,5 litri |
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD TDSL V6 8 Aut Summit bāzes cena - 56 216 eiro.