Krievija un Ziemeļkoreja atklāja dzelzceļa savienojumu, kurš, kā cer Ziemeļkoreja, veicinās izolētas un starptautisko sankciju nomāktās valsts tirdzniecības uzplaukumu.
Atklāta Krieviju un Ziemeļkoreju savienojoša dzelzceļa līnija (2)
54 kilometrs garā dzelzceļa līnija no Krievijas pierobežas pilsētas Hasanas uz Ziemeļkorejas ostu Radžinu svinīgā ceremonijā tika atklāta svētdien, vēstīja Ziemeļkorejas oficiālais medijs ‒ Korejas Centrālā ziņu aģentūra (KCNA).
Radžina ir 1991.gadā Ziemeļkorejā izveidotās Rasonas īpašās ekonomiskās zonas centrs. Īpaša ekonomiskā zona tika izveidota pēc līdzīgu panākumus guvušu zonu Ķīnā parauga.
Radžina, kas atrodas pie Ziemeļkorejas, Krievijas un Ķīnas robežas, tika izraudzīta, jo to kā izeju uz jūru varētu izmantot abas lielās Ziemeļkorejas kaimiņzemes.
2001.gadā samitā Ziemeļkorejas toreizējais līderis Kims Džongils (Čenirs) un Krievijas prezidenta Vladimirs Putins vienojās par dzelzceļa līnijas atjaunošanu. Līnijas atjaunošana ir daļa no projekta, kas ietver arī konteineru termināļa izveidi Radžinā.
Dzelzceļa līnijas izbūves darbi sākās 2008.gadā.
Kopš īpašās ekonomiskās zonas statusa saņemšanas pirms vairāk nekā 20 gadiem, Rasona nav attaisnojusi gaidas, bet pēdējo dažu gadu laikā tā piedzīvojusi strauju attīstību.
Radžinas potenciāls kā pievilcīgam tirdzniecības centram ir īpaši nozīmīgs Ziemeļkorejai, kuras ekonomiku vājina saistībā ar tās kodolieroču programmu noteiktās starptautiskās sankcijas.
Sākotnēji paredzēts, ka dzelzceļa savienojums transportēs ogles no Krievijas uz Āzijas un Klusā okeāna reģiona tirgiem.
Sākotnējā versija paredzēja, ka dzelzceļa savienojums starp Hasanu un Radžinu kļūs par tā dēvētā «Zīda dzelzceļa», kas savieno Āziju un Eiropu, daļu.
Tomēr ideja paredz visu Korejas pussalu savienojoša dzelzceļa tīkla izveidi, kas saasināto Ziemeļkorejas un Dienvidkorejas attiecību dēļ nešķiet reāli.
Dzelzceļa līnijas rekonstrukciju veica Krievijas valsts dzelzceļa kompānijas «RŽD» un Radžinas ostas kopuzņēmums «RasonKonTrans». Radžinas osta pieder Rasonas pilsētai.
«RasonKonTrans» īstenotais miljardu rubļu (135,3 miljonu latu) vērtais projekts paredz ogļu un konteineri termināļu izbūvi. Jaunās dzelzceļa infrastruktūras jauda ir četri miljoni tonnu gadā.