Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Itālijā pabeigta kruīzu kuģa «Costa Concordia» izcelšanas operācija (84)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Itālijā otrdienas rītā tika pabeigta avarējušā kruīzu kuģa «Costa Concordia» izcelšana, kas sākās pirmdien un ir lielākā jebkad notikusī šāda veida izcelšanas operācija, paziņoja Itālijas Civilās aizsardzības aģentūras vadītājs Franko Gabrielli.

290 metrus garais kuģis ar 4229 cilvēkiem pērn 13.janvārī uzskrēja uz klints Tirēnu jūrā pie Džiljo salas Toskānas reģionā, un katastrofā gāja bojā 32 cilvēki.

Daļēji nogrimušais kuģis, apgāzies uz viena sāna un balstoties uz klints, līdz izcelšanas operācijai visu laiku atradās katastrofas vietā. Operācijas pirmajās stundās pirmdien izdevās kuģi no klints novilkt.

Kuģa sāns, kas 20 mēnešus bija ūdenī, ir sarūsējis un brūnā krāsā, kas kontrastē ar otra sāna balto krāsu.

Vajadzīgi remontdarbi

Gabrielli, kurš pārraudzīja kuģa izcelšanu, paziņoja, ka no ūdens izceltajā kuģa sānā jāveic «lieli remontdarbi» un kuģa nogādāšana uz sagriešanu tiek plānota ne agrāk par nākamā gada pavasari.

Foto: AFP/LETA

Itālijas Civilās aizsardzības aģentūra svētdien atzina laikapstākļus par piemērotiem un atļāva pirmdien sākt kuģa izcelšanas operāciju. Pirmdienas naktī notikušas vētras aizkavēja tās sākumu par vairākām stundām.

114,5 tūkstošu reģistra tonnu laineri glābēji pacēla ar milzīgiem cementa maisiem un speciāli izgatavotu platformu, lai pēc tam to aizvilktu ar velkoni. Pastāvēja riski, ka kuģis varētu noslīdēt no zemūdens klints dziļākos ūdeņos.

Saistībā ar operāciju bija pārtraukta jūras satiksme apkaimē.

Kaut gan degviela no kuģa jau ir izsūknēta, lai novērstu riskus videi, operācijas laikā ūdenī varēja ieplūst toksiskas vielas.

Džiljo salas ekonomika lielā mērā ir atkarīga no tūrisma un vietējie iedzīvotāji ir sūdzējušies, ka kuģa vraks jau divas vasaras ir aizbaidījis tūristus.

Nogādās sagriešanai

290 metrus garā kuģa virs ūdens esošā puse ir nostiprināta ar metāla stabiem. Plānots, ka pēc kuģa izcelšanas tie kalpos kā peldelements, lai nogādātu kuģi uz sagriešanu, kas varētu notikt nākamā gada sākumā.

Lielāko jebkad plānoto pasažieru kuģa pārvietošanas operāciju finansē kuģa īpašnieka Eiropā lielākā kruīzu kuģu operatora «Costa Crociere» apdrošinātājs. Operācija jau ir izmaksājusi 600 miljonus eiro (420 miljonus latu). Tajā piedalījās ap 500 cilvēku no 26 valstīm.

Desmitiem pasažieru ir iesūdzējuši tiesā kompāniju par ciestajiem zaudējumiem, lai gan lielākā daļa no tiem, kas netika ievainoti un katastrofā nezaudēja tuviniekus, ir pieņēmuši ASV kruīzu kuģu uzņēmumam «Carnival» piederošās kompānijas «Costa Crociere» piedāvāto kompensāciju 11 tūkstošu eiro (7730 latu) apmērā.

Foto: AFP/LETA

Piekrīt samaksāt miljonu

«Costa Crociere» uzņēmās daļēju atbildību par notikušo, piekrītot samaksāt vienu miljonu eiro (700 tūkstošus latu) lielu soda naudu. «Costa Crociere» soda nauda jāmaksā saskaņā ar administratīvajām sankcijām, kas Itālijas tiesību aktos tiek vērstas pret kompānijām, kuru darbinieki ir pastrādājuši noziegumu.

Foto: AFP/LETA

Sods tika piespriests, apsūdzētajai kompānijai vienojoties ar izmeklētājiem par mīkstinātu sodu, ja tā daļēji atzīs savu vainu. Kompānija vēlas, lai par pilnībā vainīgu katastrofā tiktu atzīts kuģa kapteinis Frančesko Sketino, kas kuģi pameta, neparūpējoties par cilvēku glābšanu. Viņš pats skaidro, ka kuģis bija sasvēries nepilnu 90 grādu leņķī un tādēļ viņš iekritis glābšanas laivā.

Skatino pašlaik tiek tiesāts par slepkavību un kuģa pamešanu.

Sodi par netīšu slepkavību tika piespriesti četriem kuģa apkalpes locekļiem un «Costa Crociere» krīžu pārvaldības nodaļas vadītājam. Viņiem piesprieda līdz diviem gadiem un desmit mēnešiem ilgus cietumsodus, kad tiesa apstiprināja viņu vienošanās ar apsūdzības uzturētājiem.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu