Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Teksta tiešraide: «Costa Concordia» izcelšana rit lēni (56)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AFP/LETA

Pirmdien pie Itālijas krastiem sākusies pērn nogrimušā kruīza kuģa «Costa Concordia» izcelšana, kas izmaksās vairāk nekā 600 miljonus eiro (422 miljonus latu).

07:32 Vērienīgā operācijā inženieriem naktī uz otrdienu izdevies peldus stāvoklī uzstādīt pērn pie Itālijas krastiem avarējušo kruīza kuģi «Costa Concordia».

Kuģis nostādīts «nulle grādos (vertikāli), kas arī bija mūsu mērķis,» norāda inženieru pārstāvis.

22:25 Kuģa leņķis patreiz ir 43 grādi (sākotnēji 73 grādi).

22:00 Tumsa ir iestājusies, taču strādnieki darbu turpinās, jo vēlas pēc iespējas ātrāk pabeigt kuģa izcelšanu.

21:09 Kuģa īpašnieki sarunā ar «Daily Telegraph» pauž gandarījumu par darbu progresu.

«Inženieri ir ļoti piesardzīgi, viņi veic daudz pārbaužu. Taču viņi var turpināt strādāt arī naktī, - cik vien būs nepieciešams.

Nekad iepriekš šāda mēroga operācija nav mēģināta.

Taču mums ir spēcīgākā ekspertu komanda, kāda vien iespējama. Viņi ir labākie savā nozarē,» lepojas Roger Frizzell, «Carnival Corp.» pārstāvis - šī kompānija ir mātesuzņēmums Dženovā bāzētajai «Costa Cruises», kurai tieši pieder «Costa Concordia».

20:41 Lai saprastu, ka kuģa pacelšana nav nieka lieta, pietiek atcerēties, ka Costa Concordia sver vairāk nekā 114 tūkstošus tonnu - tātad aptuveni divas reizes vairāk, nekā Titāniks.

Tuvojas tumsa..
Tuvojas tumsa.. Foto: ANDREAS SOLARO / AFP

20:18 Kuģa izcelšanu sarežģītāku padara tumsas iestāšanās, taču tas nav nekas negaidīts inženieriem - ap kuģa vraku tiek iedegti prožektori, darbu progresu zem ūdens uzmana dažādi sensori un kameras.


20:05 «Darbi rit lēnāk, nekā mēs gaidījām. Taču pat ja tās būs 15-18 stundas, mēs ar to rēķināmies. Esam gandarīti par pašreizējo operācijas gaitu,» žurnālistiem saka inženieris Sergio Giorotto.

Progress Costa Concordia pacelšanā

19:05 Turpina arī kuģa avārijā divu bojāgājušo cilvēku mirstīgo atlieku meklēšanu. Tiek pieļauts, ka kuģa indiešu izcelsmes viesmīlis un 50. gadus vecā pasažiere, ir kuģa iekšpusē, vai viņu ķermeņi iesprūduši starp kuģa korpusu un jūras gultni. Kuģa izcelšanu vēro arī bojāgājušās sievietes vīrs, kurš medijiem atzinis, ka ļoti cer, ka dzīvesbiedres mirstīgās atliekas tiks atrastas un viņš sievu varēs pienācīgi apglabāt.

Kevins Rebello rāda sava brāļa Rasela fotogrāfijas. Rasels uz Costa Concordia strādāja par viesmīli, - viņš ir viens no diviem bojāgājušajiem, kuru mirstīgās atliekas līdz šim atrast nav izdevies

18: 35 Kuģi vertikāli cels vēl četras līdz sešas stundas. Viens no galvenajiem kuģa izcelšanas operācijas inženieriem Sergio Girotto informēja, ka strādāts tiek lēni, lai kuģa izcelšana noritētu veiksmīgi.

17:45 Kuģa «Costa Concordia» izcelšanas darbi rit lēni, tiek prognozēts, ka kuģi varētu izcelt tikai otrdien no rīta.

15:30 Kuģa avārijā bojā gāja 32 cilvēki, bet divu bojāgājušo cilvēku mirstīgās atliekas tā arī netika atrastas. Kuģa izcelšanas komanda iepriekš uzsvērusi, ka kuģa pacelšanas laikā un pēc tā pilnīgas pacelšanas kuģis un tā apkārtne vēlreiz tiks rūpīgi pārmeklēta, lai mirstīgas atliekas atrastu. Viens no līdz šim neatrastajiem bojāgājušajiem ir indiešu izcelsmes kuģa sulainis, kā arī kāda pasažiere no Sicīlijas, kura uz «Costa Concordia» bija ieradusies atzīmēt savu 50. jubileju.

15:15 Operācijas vadītājs Franko Gabrieli aģentūrai «ANSA» apstiprina, ka kameras un mērinstrumenti konstatējuši ievērojamu «Costa Concordia» zem ūdens līmeņa esošās daļas deformāciju, kuras apmēru līdz galam novērtēt tikai kuģi vēl vairāk sasverot peldus stāvoklī.

Pēc nosēdumiem uz korpusa redzams, ka kuģis pacelts par aptuveni 3 grādiem

14:45 «Daily Telegraph» raksta, ka, notiekot kuģa izvilkšanai no ūdens, daudzi noteikti aizdomājas par bēdīgi slavenā kapteiņa Fransisko Sketino likteni. Mediji vēsta, ka viņš kuģa izvilkšanas laikā visdrīzāk atrodas mājās kopā ar sievu viņu piekrastes mājā Neapoles tuvumā. Jūlijā Toskānā sākās tiesas prāva šajā lietā, un Sketino apsūdzēts cilvēku nāves netīšā izraisīšanā un kuģa pamešanā pirms pasažieriem. Bijušais kapteinis apgalvo, ka rifs, uz kura «Costa Concordia» uzsēdās, nebija atzīmēts jūras kartēs, neskatoties uz to, ka tas redzams pat parastās Džiljo salas tūristiem domātajās kartēs. Pie tam vienā no prāvas noklausīšanās reizēm Sketino advokāts paziņoja, ka viņa klients nevēlējies kuģi pamest pirms pasažieriem, - no klāja viņš esot nejauši nogrūsts. Vēl iepriekš pats Sketino medijiem stāstīja, ka nejauši paklupis un iekritis glābšanas laivā, kura uzreiz pēc tam tikusi nolaista ūdenī un peldējusi uz krastu.

14:20 Operācijas galvenais inženieris uzsvēra, ka kuģis, kurš daļēji zem ūdens bijis 20 mēnešus, ir ievērojami deformēts un bojāts. Bojājumi, pēc visa spriežot, ir lielāki, nekā inženieri iepriekš prognozēja.

14:15 Līdz šim brīdim no vraka nav atdalījušās atlūzas vai izlijis kuģa iekšienē uzkrājies potenciāli videi kaitīgais ūdens.

14:10 Amatpersonas uz Džiljo salas sasauktā preses konferencē apstiprinājušas, ka operācija norit saskaņā ar plānu. Kuģis ticis pacelts sāniski par aptuveni 3 grādiem, - līdz peldus stāvoklim atlikuši vēl 62 grādi. «Lietas norit, kā plānots, tāpēc ir pamats zināmām optimismam. Spēle vēl nav beigusies, bet līdz šim viss norit pēc plāna,» informēja operācijas vadītājs Franko Gabrieli.

Foto: AFP/LETA

13:58 Inženieri ir gandarīti par kuģa atbrīvošanu no klintīm, uzsverot, ka operācijas pirmās stundas bija izšķirošas, tā kā nebija skaidrs, cik dziļi zem ūdens esošajā korpusā klints radzes iespiedušās.

13:50 Izcelšanas komanda ziņo, ka pirmā operācijas fāze bijusi veiksmīga: kuģis nedaudz pacelts virs zemūdens akmeņiem. Video no notikuma vietas redzams, ka kuģa korpuss par vairākiem metriem izcelts virs ūdens, - par to liecina rūsas pēdas uz korpusa daļas, kas ilgstoši atradusies zem ūdens.

10:15 «Costa Concordia» izcelšanas pirmajā fāzē kuģa korpusam tiek piestiprinātas troses ar kuru palīdzību kuģis tiks pacelts.

09:36 Plkst.9 pēc vairāku stundu kavēšanās sākusies kuģa izcelšana.

Bija paredzēts, ka nogrimušā kuģa izcelšana sāksies pirmdien plkst.6 (plkst.7 pēc Latvijas laika), taču nelabvēlīgo laikapstākļu dēļ tā pārcelta par divām stundām.

Kuģi plānots uzstādīt peldus stāvoklī un aizvilkt prom, un nodot metāllūžņos.

2012.gada 13.janvāra vakarā «Costa Concordia» uzskrēja zemūdens klintij pie Džiljo salas Toskānā. Avārijas brīdī uz kuģa atradās 4229 cilvēki. Kuģa avārijā dzīvību zaudēja 32 cilvēki.

«Costa Concordia» šobrīd guļ jūrā sagāzies uz sāniem pie klintīm, uz kurām uzskrēja.

Kuģa kapteinis apsūdzēts par cilvēku slepkavību bez iepriekšēja nodoma, avarējušā kuģa pamešanu pirms visu cilvēku evakuēšanas un kaitējuma nodarīšanu videi.

Operāciju plāno pabeigt dienas laikā

Sarežģīto operāciju plānots pabeigt vienas dienas laikā. Līdz tās beigām visa jūras satiksme šajā apgabalā tiks bloķēta.

Operācija jāveic šomēnes, jo kuģa vraka stāvoklis kļūst arvien sliktāks un tuvojas ziemas vētras, norādīja viens no glābējiem.

Netiek pieļauta iespēja, ka kuģis varētu sadalīties divās daļās.

Visa degviela no kuģa jau izsūknēta, tomēr vides aktīvisti bažījas, ka jūrā no vraka varētu noplūst toksiskas ķimikālijas.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu