Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Dārgākā kuģa izcelšana pasaules vēsturē - bažas, ka Costa Concordia salūzīs (29)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Pirmdien plānots sākt bēdīgi slavenā «Costa Concordia» vraka izcelšanu: plānots, ka pati izcelšana ilgs 12 stundas, projektā iesaistīti 500 inženieri, avārijas vietā nogādātas 18 000 tonnu cementa. Kuģa izcelšana izmaksās vairāk nekā 600 miljonus eiro (422 miljonus latu), un tas to padara par dārgāko kuģa izcelšanas operāciju pasaules vēsturē. Pie tam ir bažas, ka kuģis izcelšanas laikā varētu salūzt, raksta «Daily Mail».

114 000 tonnu smagais kuģis avarēja Toskānas piekrastē, pie Džiljo salas 2012. gada janvārī. Pēc mēnešiem ilgušas sagatavošanās pirmdien labvēlīgu laika apstākļu gadījumā beidzot plānots sākt kuģa izcelšanu.

Inženieri iecerējuši, ka zemūdens klintīm uzskrējušo kuģi ar virsūdens un zem tā izvietotu trošu un cementa atsvaru palīdzību izdosies uzcelt peldus stāvoklī uz zem ūdens izbūvētas īpašas platformas, ar kuras palīdzību vraku iecerēts aizvilkt.

Avārijas vietā kuģi pacelt palīdzēs 18 000 tonnas cementa

Inženieru komanda atzīst, ka 600 miljonus eiro lielais rēķins par kuģa izcelšanu varētu pat pieaugt, ja kaut kas iecerētajā plānā noies greizi.

Šis ir pēdējais brīdis, lai kuģa izcelšanu īstenotu, jo, tuvojoties ziemas mēnešiem, tas nebūtu iespējams laika apstākļu dēļ.

Īpašās tvertnēs ap vraku iepildītas 18 000 tonnu cementa, lai tādējādi kuģi pacelšanas laikā atbalstītu un novērstu iespēju, ka kuģa korpuss salūst. Ap kuģi nostiepti arī īpaši tīkli, kas pacelšanas laikā savāks vraka atlūzas, ja tās atdalītos.

Pēc kuģa pacelšanas normālā stāvoklī glābēju komanda vēlreiz pārmeklēs visa kuģa telpas, cenšoties atrast divu cilvēku mirstīgās atliekas, kuri līdz šim brīdim nav atrasti. Avārijas brīdī uz kuģa atradās 4229 cilvēki, 32 gāja bojā. Notiekošo fiksēs arī zemūdens kameras, ar kuru palīdzību komanda pārmeklēs arī rifa gultni, ja mirušo ķermeņi izrādītos ārpus kuģa, nevis tā iekšienē.

Kuģa izcelšanas komandā darbojas 500 cilvēki no 24 pasaules valstīm

Vides aktīvisti ir satraukti, ka kuģa vraks pacelšanu varētu neizturēt un sadalīties. Tāpat Itālijas Vides departaments brīdina par iespējamu piesārņojumu, no kuģa izplūstot tūkstošiem tonnu ūdens, kas līdz šim bijuši kuģa iekšienē. No Costa Concordia iepriekš izsūknēta visa tā tvertnēs esošā degviela, tomēr piesārņojumu saskarē ar ūdeni var radīt arī pūstošie ēdienu un dzērienu krājumi kuģa iekšienē, kā arī cita veida ķimikālijas.

Varas iestādes solījušas rūpīgi pārbaudīt piesārņojuma līmeni vraka apkārtnē pirms un pēc kuģa izcelšanas.

Vides speciālisti brīdina, ka no kuģa var izlīt bīstamas ķimikālijas

Costa Concordia izcelšanas komanda atzīst, ka piesārņojuma risks pastāv, taču to novērst nav iespējams. «Tiklīdz sākta izcelšana, jūs esat aiz robežas, no kuras iespējams atgriezties,» teica kuģu izcelšanas kompānijas «Titan Salvage» speciālists Nikolass Sloane.

«Šāda mēroga operāciju neviens nav mēģinājis īstenot. Gluži kā visās lietās, kuras iepriekš nav darītas, pastāv zināmi neskaidrības elementi. Vraka salūšanas teorija ir maz ticama. Ticamāks scenārijs ir piesārņota ūdens izplūšana. Mums ir rīcības plāni, ja tas notiktu,» sola Nacionālās Civilās aizsardzības aģentūras vadītājs Franko Gabriēli.

Izcelšana jau tagad maksā vairāk nekā 600 miljonus eiro, taču sarežģījumu gadījumā rēķins varētu vēl vairāk pieaugt

Galu galā iecerēts kuģi no avārijas vietas aizvilkt un nodot metāllūžņos.

Izcelšanas komandā darbojas 500 cilvēki no 24 pasaules valstīm. Iecerēts, ka kuģis tiks pacelts par aptuveni 3 metriem stundā. Zem ūdens kuģa saturēšanai izvietotas tērauda ķēdes, kuru kopējais svars ir ap 17 000 tonnu.

Jau ziņots, ka kuģa kapteinis apsūdzēts par cilvēku slepkavību bez iepriekšēja nodoma, avarējušā kuģa pamešanu pirms visu cilvēku evakuēšanas un kaitējuma nodarīšanu videi.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu