Ja laikapstākļi būs labvēlīgi, glābšanas dienesta darbinieki pirmdien mēģinās izcelt pie Itālijas krastiem avarējušo kruīzu kuģi «Costa Concordia».
Plāno sākt pie Itālijas avarējušā Costa Concordia izcelšanu (1)
Ja laikapstākli būs labvēlīgi, 16.septembrī sāksies līdz šim vēl nepieredzēta vairāk nekā pusmiljardu latu vērta operācija, ceturtdien paziņoja par to atbildīgās Itālijas civilās aizsardzības aģentūras vadītājs Franko Gabrielli.
«Costa Concordia « ar 4229 cilvēkiem pērn 13.janvārī uzskrēja uz klints Tirēnu jūrā pie Džiljo salas Toskānas reģionā, un katastrofā gāja bojā 32 cilvēki. Daļēji nogrimušais kuģis, sasvēries uz viena sāna, vēl arvien atrodas katastrofas vietā.
114,5 tūkstošu reģistra tonnu laineri glābēji mēģinās pacelt ar milzīgiem cementa maisiem un speciāli izgatavotu platformu. Kuģis jau ir sācis rūsēt un pastāv riski, ka tas noslīdēs no zemūdens klints dziļākos ūdeņos.
Atļauja operācijas veikšanai tiks saņemta vien svētdienas pēcpusdienā, pamatojoties uz visjaunākajām laika prognozēm. Saistībā ar operāciju tiks bloķēta jūras satiksme apkaimē.
Kaut gan degviela no kuģa jau ir izsūknēta, lai novērstu riskus videi, tomēr aktīvistu norāda, ka operācijas laikā, kad kuģis tiks apgāzts, ūdenī var ieplūst toksiskas vielas.
Džiljo salas ekonomika lielā mērā ir atkarīga no tūrisma un vietējie iedzīvotāji ir sūdzējušies, ka kuģa vraks jau divas vasaras ir aizbaidījis tūristus.
290 metrus garā kuģa virs ūdens esošā puse ir nostiprināta ar metāla stabiem. Plānots, ka pēc kuģa izcelšanas tie kalpos kā peldelements, lai nogādātu kuģi uz sagriešanu, kas varētu notikt nākamā gada sākumā.
Lielāko jebkad plānoto pasažieru kuģa pārvietošanas operāciju finansē kuģa īpašnieka Eiropā lielākā kruīzu kuģu operatora «Costa Crociere» apdrošinātājs.
Desmitiem pasažieru ir iesūdzējuši tiesā kompāniju par ciestajiem zaudējumiem, lai gan lielākā daļa no tiem, kas netika ievainoti un katastrofā nezaudēja tuviniekus, ir pieņēmuši ASV kruīzu kuģu uzņēmumam «Carnival» piederošās kompānijas «Costa Crociere» piedāvāto kompensāciju 11 tūkstošu eiro (7730 latu) apmērā.
«Costa Crociere» uzņēmās daļēju atbildību par notikušo, piekrītot samaksāt vienu miljonu eiro (700 tūkstošus latu) lielu soda naudu. «Costa Crociere» soda nauda jāmaksā saskaņā ar administratīvajām sankcijām, kas Itālijas tiesību aktos tiek vērstas pret kompānijām, kuru darbinieki ir pastrādājuši noziegumu. Sods tika piespriests, apsūdzētajai kompānijai vienojoties ar izmeklētājiem par mīkstinātu sodu, ja tā daļēji atzīs savu vainu. Kompānija vēlas, lai par pilnībā vainīgu katastrofā tiktu atzīts kuģa kapteinis Frančesko Sketino, kas kuģi pameta, neparūpējoties par cilvēku glābšanu. Viņš pats skaidro, ka kuģis bija sasvēries nepilnu 90 grādu leņķī un tādēļ viņš iekritis glābšanas laivā.
Skatino pašlaik tiek tiesāts par slepkavību un kuģa pamešanu.
Sodi par netīšu slepkavību tika piespriesti četriem kuģa apkalpes locekļiem un «Costa Crociere» krīžu pārvaldības nodaļas vadītājam. Viņiem piesprieda līdz diviem gadiem un desmit mēnešiem ilgus cietumsodus, kad tiesa apstiprināja viņu vienošanās ar apsūdzības uzturētājiem.