Vairāki politiskie spēki un politiķi laiku pirms referenduma izmantojuši savu politisko reklāmu izvietošanai plašsaziņas līdzekļos, un visvairāk to darījusi apvienība "Vienotība" un Ventspils mērs Aivars Lembergs, kurš izvirzīts par Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) premjera amata kandidātu.
Pirms referenduma visvairāk reklamējusies "Vienotība" un Lembergs
Par to liecina politikas centra "Providus" 11.Saeimas priekšvēlēšanu perioda pirmie mediju monitoringa rezultāti.
No politiskajiem spēkiem reklāmu izvietošanā dominēja "Vienotība", kas uz priekšvēlēšanu tēriņiem neattiecināmajā laikā reklamējusies tikai nedaudz mazāk kā 2010.gada vēlēšanu kampaņas laikā kopā jeb aptuveni par 150,8 tūkstošiem latu.
No politiķiem neapstrīdams līderis ir Lembergs, kura individuālās reklāmas televīzijas kanālā LNT izmaksājušas aptuveni 41 tūkstoti latu.
Līdzīgi kā 2010.gadā, arī šogad ir novērojama masīva Ventspils pašreklāmas kampaņa. No 1.jūnija līdz 20.augustam Ventspils dome un Ventspils Attīstības aģentūra ir izvietojušas divu stundu reklāmu kopapmēru nacionālā mēroga televīzijās. Kampaņas kopējās izmaksas varētu būt jau pārsniegušas 100 tūkstošus latu, turklāt uz tām netiek attiecināti īpašie politisko reklāmu izcenojumi.
Līdzīgi kā 2010.gadā, tas liecina, ka pašvaldības institūciju budžets tiek tērēts, lai netieši aģitētu par ZZS, norāda "Providus".
Tālāk seko Nacionālā apvienība, kas no eksprezidenta Valda Zatlera paziņojuma par 10.Saeimas atlaišanas ierosināšanu līdz referendumam reklāmās iztērēja aptuveni 20 tūkstošus latu, "Par prezidentālu republiku" ‒ 7757 latus, ārlietu ministrs un "Vienotības" līderis Ģirts Valdis Kristovskis ‒ 1500 latu, ZZS ‒ 1035 latus.
Portālā "politika.lv" līdz pat vēlēšanām būs pieejama regulāri atjaunota informācija par politiskās reklāmas izvietotājiem, partiju finansēm un centieniem apiet priekšvēlēšanu regulējumu.
Jau vēstīts, ka 23.jūlijā referendumā atlaista 10.Saeima, līdz ar to izsludinātas jaunas parlamenta vēlēšanas, kas notiks 17.septembrī. Saeimas atlaišanas gadījumā partijām noteiktie priekšvēlēšanu izdevumu apmēra ierobežojumi reklāmas izvietošanai, pasta izdevumiem un labdarības pasākumu finansēšanai, sponsorēšanai ir saistoši no 24.jūlija līdz vēlēšanu dienai.