Iesūti ziņu!

Ienesīgā blondīne MM

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: L'Officiel Latvia

Pēc Merilinas Monro nāves viņas īpašumi tika novērtēti miljona dolāru vērtībā. Tagad tikpat lielu summu katru gadu ienes viņas leģenda. Precīzāk sakot – tā ir maksa par tiesībām izmantot viņas tēlu reklāmā.

Viss pārdošanai

Visa pasaule zināja, kādas ir viņas iemīļotās smaržas. «Kad esmu gultā, man mugurā nav itin nekā, izņemot Chanel N5 lāses,» šī frāze, ko Merilina izmetusi 1954. gadā, ir kļuvusi par aforismu un pat tika iekļauta Federiko Fellīni filmā «Saldā dzīve». Pats interesantākais tas, ka nekāda reklāmas līguma ar Chanel Merilinai nekad nav bijis. Viņai no visas sirds bija iemīļojusi šīs smaržas un patiesi tās propagandēja. Vēlāk šo aromātu reklamējušas citas slavenas aktrises: Katrīna Denēva, Kerola Bukē, Nikola Kidmena, Odrija Totū. Tomēr nevienai no viņām nav izdevies pārspēt leģendu, ko radījusi Monro. Chanel N5 uz visiem laikiem palikušas viņas smaržas, erotiska aromāta simbols.

Sava neilgā mūža laikā М.М. ir paspējusi reklamēt daudz dažādu preču: no kosmētikas līdz matu krāsai, no peldkostīmiem līdz rotām. Un ne jau par visu viņai maksāts. Pati to nevēlēdamās, ar savu spilgto tēlu М.М. bija kļuvusi par daudzu zīmolu reklamētāju. Viņas foto pirmajā žurnāla Playboy numurā, kas iznāca 1952. gadā, atnesa žurnālam trakotu popularitāti. Par šiem foto, kas uzņemti vēl 40. gadu beigās vīriešu kalendāram un ko vēlāk izpirka Playboy redaktors Hjū Hefners, Monro bija saņēmusi nieka 50 dolāru. Kad kinostudijas vadība pieprasīja, lai aktrise noliegtu šo fotosesiju un paziņotu, ka fotogrāfijas ir viltojums, Monro atteicās to darīt. Tieši pretēji – mierīgu sirdi paziņoja, ka toreiz ļoti vajadzējis naudu,

bet viņas ķermenis ir vienīgais un visdārgākais viņas īpašums.

М.М. kļuva par leģendu jau savas dzīves laikā, bet pēc nāves tapa par absolūtu kulta figūru. Visam, kas saistīts ar viņas piemiņu, momentāni pieaug cena. Salvatores Feragāmo apavu muzejā apskatāmas kurpītes, kas piederējušas daudzām slavenībām. Visilgāk apmeklētāji uzkavējas pie vitrīnas, kurā aplūkojamas Monro kurpes ar nagliņpapēžiem – izrādās, galvenajai XX gadsimta seksa dievietei bijusi liela, zemnieciski plata kāja. Automobilis Ford ar sēdekli, kurā Monro ar cigareti izdedzinājusi caurumu, šodien maksā baltu naudu. Gandrīz vai ik gadu dažādās izsolēs parādās arvien jaunas lietas, kas piederējušas zvaigznei. Pērn tika izpārdoti viņas matu ruļļi, alkohola pirkumu čeki un pat pāris ķieģeļu no mājas, kurā viņa šķīrās no dzīves.

Šogad izsolē tiks piedāvāta kušete, uz kuras М.М. gulējusi seansos pie sava psihoterapeita,

slēpes ar viņas iniciāļiem un pat viņas krūškurvja rentgenuzņēmums...

Neierobežots metiens

Aktīva Monro tēla tiražēšana sākās uzreiz pēc viņas nāves 1962. gadā, kad Endijs Vorhols radīja viņas portretu sēriju, balstoties uz kadru no filmas «Niagāra». Portreti atšķīrās vien ar fona krāsu un nosaukumu: «Zelta Merilina», «Vīnogu», «Ķiršu», «Mētras», «Oranžā»... Krāsaino Merilinu ražošana notika masveidā, un 250 autora komplektu nonāca muzejos un privātajās kolekcijās. Savukārt mantu skaits, kas ekspluatē šo slaveno popārta mākslas darbu, ir milzīgs.

Kļuvusi par galveno masu kulta ikonu, М.М.ar sevi piepildījusi itin visu: sākot ar mākslas galerijām un konceptuālajiem veikaliem līdz pat bulvārpreses izdevumiem un ķīniešu tirgiem. Apdrukas ar Monro attēlu šodien var redzēt gan uz apģērba, gan somām, mēbelēm, velosipēdiem, gultasveļas, konfekšu kārbām, prezervatīviem, pat uz slavenību ķermeņa (aktrisei Meganai Foksai ir uztetovēts М.М. portrets). Kas tik nav centies uzlaikot viņas tēlu: no Gvenas Stefani līdz Madonnai, no Annas Nikolas Smitas līdz Kristīnai Agilerai. Skārleta Johansone jauno smaržu Dolce & Gabbana reklāmā izskatās mats matā pēc Monro.

Stilizētu Merilinu var redzēt automobiļu Mercedes-Benz reklāmā (mūsdienu automobilis pabrauc garām blondīnei, kas ir ārkārtīgi līdzīga М.М., un pasažiere jautā automašīnas vadītājam: «Kas tā bija? Merilina Monro? Nevar būt!» Savukārt blondīne jautā savam vīram: «Kas tas bija – vai Mercedes-Benz? Nevar būt!»). Merilinas Monro tēls izmantots automobiļa Citroën, šampūna Sunsilk un pat līmes Pattex reklāmā (no tūbiņas izspiestā viela pārvērtās apjomīgos slavenību portretos - Muhammeda Alī, Elvisa Preslija un Merilinas Monro).

Zelta mantojums

Pēc gandrīz pusgadsimta, kas pagājis kopš viņas mīklainās nāves, superzvaigznes tēls turpina pelnīt naudu. Kam īsti? Atbilstoši Merilinas testamentam lielākā viņas mantojuma daļa tikusi viņas pedagogam Lī Strasbergam, pie kura mācījušies daudzi izcili amerikāņu aktieri. Pēc Lī nāves ar Merilinas mantojumu izrīkojas viņa sieva Anna. Daļu no zvaigznei piederējušiem priekšmetiem viņa pārdevusi Christies’s izsolē, iegūstot 13,4 miljonus dolāru. Taču daudz lielāku naudas summu –

desmitiem miljonu – viņa nopelnījusi, pārdodama licences, kas dod tiesības izmantot М.М. tēlu.

Faktiski Annai šajā ziņā piederēja monopoltiesības, un daudziem tas nu pavisam nebija pa prātam. Piemēram, savas pretenzijas Annai izteikuši vairāku to amerikāņu fotogrāfu mantinieki, kas iemūžinājuši Merilinu dažādos viņas dzīves gados. Daudzus gadus viņi cīnījušies par savām pārpublicēšanas tiesībām, līdz beidzot 2008. gadā viņu prasības tika apmierinātas. Tiesa gan, spriežot pēc visa, juridiskā kauja ap Merilinas mantojumu turpināsies...

Likums, kas tika pieņemts Kalifornijā 1985. gadā, aizstāv cilvēka tēla tiesības 70 gadu garumā pēc viņa nāves. Gadījumā ar Merilinu X laiks pienāks 2032. gadā. Taču klīst runas, ka vēl līdz šā termiņa beigām leģendārā blondīne būs augšāmcēlusies. Jo tehnoloģijas, kuras ļautu paildzināt zvaigžņu karjeru un augšāmcelt mirušos aktierus, tiek apspriestas jau 20 gadus. Tā ka digitālās Merilinas laikmets vairs nav aiz kalniem. Iespējams, viņa vēl nospēlēs savu labāko kinolomu...

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu