Ne tikai Saskaņas centra deputāti ir kāri pēc kompensācijām. Vairāki Saeimas deputāti, kuriem nav ne automašīnas, ne autovadītāja apliecības, arī ir pieprasījuši transporta izdevumu kompensāciju. Pagaidām viņu rīcību solīts izvērtēt tikai Saeimas Ētikas komisijā, piesaistot arī ekspertus no sabiedriskajām organizācijām "Delna" un "Providus".
Deputāti bez autovadītāja tiesībām pieprasa kompensācijas (408)
Brauc ar riteni, bet kompensāciju grib
Kā svētdien vēstīja LNT raidījums "Top 10", Saeimas deputāts Aleksejs Loskutovs ("Vienotība") ir viens no tiem, kurš pieprasījis 46 latus mēnesī, lai gan bijušais Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieks no savām mājām Rīgas centrā darba darīšanās dodas vai nu ar divriteni, vai sabiedrisko transportu.
Loskutovs „Top10” norādīja, ka viņam tā īsti nemaz neizdodas iztērēt visu šo transporta izdevumu kompensācijas naudu un tā „paliek pāri.” Savas rīcības attaisnošanai Loskutovs stāstīja, ka viņš nodokļu maksātājiem izmaksājot lētāk, nekā tie deputāti, kuriem ir auto.
Palīgs ar auto pilda šofera funkciju
Ne vien uz 46 latu transporta kompensāciju, bet arī uz papildus kompensāciju ceļa izdevumiem 133 latu apmērā pieteicies arī Jānis Dombrava („VL-TB/LNNK”) . Viņš raidījumam skaidroja, ka esot noslēdzis līgumu ar savu palīgu, kurš veicot arī šofera funkcijas. Deputāts savu rīcību pamatoja ar argumentu, ka tā ir ierasta prakse Saeimā un tā rīkojas arī citi kolēģi.
„Es saprotu, ka šāda lieta ir akceptējama. Manuprāt, tas, ka man šobrīd nav tiesību un automašīnas, vienkārši izmantojot sava palīga mašīnu nearko būtiski neatšķiras no tā, vai man būtu sava mašīna personīgā, lai brauktu uz pasākumiem,” sacīja Dombrava.
46 latu un arī 133 latu lielas transporta kompensācijas tiek maksātas arī Saeimas deputātei Dzintrai Hiršai ("Vienotība"). Arī viņa ir bez automašīnas un autovadītājas apliecības. Hirša noslēgusi līgumu ar savu palīdzi. Deputāte atzīst, ka nav domājusi, cik pamatoti pretendē uz transporta kompensāciju: „Godīgi sakot, es nebiju aizdomājusies par tādu jautājumu, jo vienkārši es domāju – jā, ka tajā reizē, kad es braucu, kāpēc, lai to neapmaksātu.”
Sola šo lietu izvērtēt Ētikas komisijā
Šādu situāciju par nenormālu uzskata Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijas vadītājs Vitālijs Orlovs: „Nu kā var, ja tev nav ne tiesības, ne mašīnas pretendēt uz transporta kompensāciju? Es vispār nevaru iedomāties. Tas ir līdzīgi, ja man nav mobilā telefona un man piešķirta kompensācija sakariem,” sacīja Orlovs.
Orlovs solījis pieprasīt šo trīs deputātu paskaidrojumus un viņu lietu skatīt Ētikas komisijā, piesaistot ekspertus no Saeimas Juridiskā biroja, kā arī sabiedriskajām organizācijām „Delna” un „Providus”.
Izmaiņas transporta kompensāciju kārtībā
Tikmēr pieņemts lēmums, ka šogad vispār vairs nemaksās 46 latu transporta kompensāciju. Tā tika piešķirta ikvienam deputātam, kas vien to vēlējās, neprasot uzrādīt nekādus attaisnojošus dokumentus. Taču tas nenozīmē, ka ceļa izdevumi turpmāk būs jāsedz no deputāta pamatalgas, kas šogad palielināta.
Joprojām tiek saglabāta transporta kompensācija, kas tiek maksāta, ja deputāti iesniedz degvielas čekus. Jo dzīvesvieta ir tālāk no Saeimas, jo lielāka kompensācija. Tiem, kas dzīvo Rīgā vai tās tuvumā kompensācija ir tikai samazināta – līdzšinējo 133 latu vietā, apmaksās ne vairāk par 71 latu.
Saimnieciskās komisijas vadītājai Ilzei Viņķelei šķiet pareizi, ka ceļa izdevumus atlīdzina arī tiem, kas dzīvo Rīgā un attālums līdz darbam nav liels. „Pie nosacījuma, ja šo transporta kompensāciju viņi izlieto, lai brauktu pie vēlētājiem, lai izmantotu to savu deputāta pilnvaru realizācijai. Tikai pie šāda nosacījuma,” skaidroja Viņķele.
Ievāc ziņas no CSDD
Taču izkontrolēt, kad deputāts devies darba darīšanās vai privātā izbraucienā ir faktiski neiespējami, jo lai atlīdzinātu ceļa izdevumus ir jāuzrāda degvielas čeks un tajā nav ne vārda par brauciena mērķi. Tas tikai vairo deputātu savstarpēju neuzticēšanos.
Par to, kāda gaisotne valda parlamentā liecina fakts, ka tautas kalpi principā izspiegojot viens otru, tā ziņoja "Top10". Acīmredzot deputāti apšauba kolēģu godaprātu, tāpēc nodarbojas ar papildu ziņu ievākšanu. Lai pārbaudītu, ir vai nav deputātam autovadītāja apliecība, informācija ir pieprasīta pat Ceļu satiksmes un drošības direkcijā.
Īres un transporta kompensācijas netiek dalītas
No 2011. gada janvāra stājās spēkā jaunā kompensāciju kārtība Saeimas deputātiem: vairs netiek dalītas kompensācijas par īri un transportu - kompensācija tiek apvienota, un tās apmērs tiek rēķināts atkarībā no attāluma, kāds ir no deputāta deklarētās dzīvesvietas līdz Rīgai.
Atgādināsim, ka pirms tika mainīta Saeimas deputātiem pienākošos kompensāciju sistēma, sev labumu paguvuši "izsist" Saskaņas centra frakcijas deputāti Igors Meļņikovs un Mihails Zemļinskis. Abiem pieder nekustamie īpašumi Rīgā, un savu dzīvesvietu tie deklarējuši Rīgas pievārtē, - vienlaikus kā formāli ārpus galvaspilsētas dzīvojoši abi novembrī un decembrī saņēmuši kompensāciju dzīvokļa īrei Rīgā.