Iepriekšējo gadu elektromobiļu entuziasms ir samazinājies, un autoražotāji šobrīd lielāku uzmanību velta degvielas patēriņa optimizācijai iekšdedzes dzinējos, investīciju turpināšanai gāzes transporta līdzekļos un elektrotīkla uzlādes (plug-in) hibrīdauto, liecina starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG veiktais ikgadējais autouzņēmumu vadošo darbinieku viedokļu pētījums Global Automotive Executive Survey 2013.
KPMG: samazinās entuziasms par elektromobiļiem
Autoražotāji un pircēji par būtiskāko faktoru uzskata degvielas izmaksu samazināšanu
Armine Movsisjana, SIA KPMG Baltics Transporta un loģistikas sektora vadītāja un uzņēmuma partnere Latvijā: «Auto ražošanas biznesa modelis ir kļuvis sarežģītāks. Ja pagātnē galvenokārt tika ražoti automobiļi ar iekšdedzes dzinējiem, tad šodien autoražotājiem nākas saskarties ar plašu dzinēju tehnoloģiju klāstu. Mainīgie uzskati par hibrīdauto, elektrotīkla uzlādes hibrīdauto, ūdeņraža un ar akumulatoru darbināmiem transportlīdzekļiem norāda uz to, ka joprojām nav skaidrs, kura no šīm tehnoloģijām būs dominējoša. Īstermiņā atsevišķi autovadītāji, visticamāk, dos priekšroku hibrīdtransportlīdzekļiem, savukārt autoparki varētu izvēlēties elektriskos transportlīdzekļus. Tomēr, šķiet, ka tikai ar elektroenerģiju darbināmi transporta līdzekļi negūs virsroku vismaz tuvāko desmit gadu laikā.»
«Atbilstoši Latvijas Vides politikas pamatnostādnēm 2009. - 2015. gadam elektromobiļu skaitam attiecībā pret jaunu reģistrēto transportlīdzekļu skaitu Latvijā ir jāsasniedz 1%. 2012. gadā šis rādītājs netika izpildīts (CSDD dati liecina, ka līdz 2013. gada 1. janvārim Latvijā bija reģistrēti tikai 12 transportlīdzekļi ar elektrības dzinēju un 1 transportlīdzeklis ar elektrības un benzīna dzinēju). Ja Latvija vēlas veicināt elektrisko transportlīdzekļu attīstību, tad tuvākajos gados mums kopā ar daudzām citām valstīm būs jārisina liela skaita elektromobiļu uzlādes infrastruktūras jautājums. Kamēr nebūs atbilstošas infrastruktūras, elektormobiļu tirgus daļas izaugsmes iespējas būs visai ierobežotas,» atzīst A. Movsisjana.
Iekšdedzes dzinēju optimizēšana un investīcijas elektrotīkla uzlādes hibrīdos
92% pētījuma dalībnieku uzsver, ka patērētājiem degvielas izmaksu samazināšana ir kļuvusi par būtiskāko faktoru, pieņemot lēmumu par automobiļa iegādi. Savukārt apkārtējās vides aizsardzības faktori kā, piemēram, CO2 izmešu samazināšana, no otrās vietas KPMG 2012. gada pētījumā noslīdējusi uz ceturto vietu. Arī autoražotāju vidū pieaug pārliecība par to, ka lielākā izmanība jāvelta iekšdedzes dzinēju optimizācijai, jo jaunu tehnoloģiju attīstībai būs nepieciešams ilgāks laiks, nekā sākotnēji plānots. «Tomēr ir jāatzīst, ka Latvijai CO2 izmešu samazināšana joprojām ir ļoti aktuāls jautājums: pasažieru pārvadājumu un vieglā komerctransporta kopējais vidējais CO2 izmešu daudzums pērn bija 145 grami uz kilometru, kas ir ievērojami vairāk nekā ES 2015. gadā paredzētais maksimāli pieļaujamais līmenis – 130 grami uz kilometru,» piebilst A. Movsisjana.
Investīcijas transportlīdzekļu elektrotīkla uzlādes hibrīdtehnoloģijās plāno veikt 24% no autoražotājiem, turpretim tehnoloģijās, kuru pamatā ir tikai akumulatori, plāno investēt 8%. Autoražotāju investīciju plāni ir cieši saistīti ar patērētāju izteikto viedokli par elektrisko transportlīdzekļu tehnoloģijām – 36% respondentu paredz, ka turpmāko piecu gadu laikā būs augstāks pieprasījums pēc elektrotīkla uzlādes hibrīdtransportlīdzekļiem, bet 20% – ka pēc hibrīdtransportlīdzekļiem, kuri 2012. gada aptaujā atradās pirmajā vietā. Autopircēju skatījumā vienīgi ar akumulatoriem darbināmie elektriskie transportlīdzekļi šobrīd ir vairs tikai piektajā vietā (11%).
Tirgus daļas pāriešana uz BRIC valstīm
Viena no 2012.gadā dominējošajām tendencēm bija būtisks autotirdzniecības pieaugums BRIC valstīs (Brazīlija, Krievija Indija, Ķīna) un citos attīstības valstu tirgos. Paredzams, ka līdz 2018. gadam BRIC valstis aizņems gandrīz 50% no visas starptautiskās transporta līdzekļu tirdzniecības. Tomēr autonozarē investīcijas virzās ne vien uz BRIC valstīm, bet arī BRIC valstu autoražotāji nākamo 3-5 gadu laikā plāno eksportēt uz jaunajiem tirgiem, jo īpaši Austrumeiropu un Dienvidaustrumāziju. Tiek prognozēts, ka BRIC valstis būvēs ražošanas centrus tuvu Rietumu tirgiem. Tuvākajos gados tiek plānota arī Austrumeiropas lomas palielināšanās transporta līdzekļu ražošanā.
Autoražotāji prognozē pārdošanas un ražošanas apjomu kritumu Rietumeiropā – Spānijā, Itālijā, Francijā un Lielbritānijā. Savukārt ASV 40% aptaujāto paredz, ka transporta līdzekļu pārdošanas apjomi paliks nemainīgi vai pieaugs. Izsakot prognozes par to, kuriem autoražotājiem tirgū klāsies labi nākamo piecu gadu laikā, tika minēti tikai divi ražotāji no Rietumiem – Volkswagen (VW) un BMW. Tajā skaitā 81% respondentu paredz, ka VW būs tirgus līderis. «Arī Latvijā 2012. gadā VW bija līderis pēc reģistrēto jauno vieglo automobiļu skaita, otrajā vietā aiz sevis atstājot Toyota automašīnas. Tomēr VW automobiļu skaits salīdzinājumā ar 2011. gadu pērn kritās par 33%. Galvenokārt tas notika tāpēc, ka būtiski samazinājās tranzīta darījumi,» atzīst A. Movsisjana.
Autoražotāji prognozē, ka nākotnē būtiskas izmaiņas autolietotāju ieradumos un autouzbūvē ienesīs urbanizācija. Pilsētās pieaugs transporta līdzekļu koplietošana un noma. 83% respondentu uzsver, ka pārapdzīvotības un satiksmes intensitātēs pieauguma dēļ, lai aizsargātu riteņbraucējus un gājējus, daudzās pilsētās tiks pastiprināti braukšanas ierobežojumi, kas ietekmēs arī transportlīdzekļu konstrukciju. Turpinās pieaugt pieprasījums pēc mazākiem transporta līdzekļiem, un to virsbūvēs tiks izmantoti vieglāki materiāli, piemēram, oglekļa šķiedras, titāns un plastmasa.
Pakāpeniski mainīsies arī veids, kā cilvēki iegādājas auto: pieaugs pārdošana tiešsaistē un izmantojot starpniekus (īpaši Ziemeļamerikā un Dienvidamerikā). Savukārt Āzijas valstīs tuvākajā nākotnē joprojām saglabāsies tradicionālais auto dīleru modelis.