Nedzirdīgiem bērniem valsts pilnībā apmaksā kohleāros implantus, kuru izmaksas ir virs 16 000 latu.
Konstatējot vājdzirdību, vecāku pirmais jautājums parasti ir - «vai bērns varēs runāt?».
Lai runātu, ir jābūt ne tikai labai dzirdei, ko var nodrošināt implants vai dzirdes aparāts, bet arī intelektam. Piedzimstot nedzirdīgam vai vājdzirdīgam bērnam ģimenē, kurā arī vecākiem ir paliekoši dzirdes traucējumi, diagnoze vājdzirdība visbiežāk netiek uzņemta kā traģēdija, jo bērna vecāki paši sadzīvo ar šo traucējumu, un pat tajos gadījumos, kad bērna vecāki atsakās lietot dzirdes aparātus savam vājdzirdīgajam bērnam, viņi spēj nodrošināt sazināšanos ar savu bērniņu zīmju valodā, kas ir nedzirdīgu cilvēku valoda. Bērna vājdzirdība parasti tiek uztverta kā traģēdija tieši dzirdīgu vecāku ģimenēs. «Lai gan dzirdi uzskata par vissmagāko funkciju traucējumu, tomēr, savlaicīgi atklājot dzirdes problēmas, vecāku darbs un mērķtiecība, lai iemācītu savu bērnu runāt, savienojumā ar dzirdes aparātiem un/vai implantu var sniegt brīnišķīgus rezultātus. Vecākiem jāapzinās, ka neviens cilvēks nav perfekts - daudziem ir redzes problēmas, mugurkaula deformācijas, plakanā pēda, bet citiem dzirdes traucējumi. Dzirdes aparātu vajadzētu uztvert tāpat kā brilles,» norāda S.Kušķe.
Ja bērns ar dzirdes problēmām mācās vispārizglītojošā skolā, ļoti svarīgi, lai pedagogu un citu skolas biedru attieksme pret vājdzirdīgu bērnu nebūtu savādāka kā pret pārējiem. Skolotājiem galvenais ir saprast, kas var palīdzēt bērniem ar dzirdes problēmām iekļauties klasē un apgūt mācību vielu. Būtiski ir maksimāli labi klausīšanās apstākļi - bez fona trokšņiem un lielas akustikas (skaņas atstarošanās vai t.s. atbalss), tāpat arī svarīgi, lai bērni var redzēt runātāja seju, jo lasīšana no lūpām viņiem palīdz labāk saprast, ko ir dzirdējuši. Tieši šo iemeslu dēļ bērniem ar dzirdes problēmām ieteicams sēdēt klases pirmajās rindās, tuvāk skolotājam. Pedagogiem vienmēr vajadzētu atcerēties pārjautāt, vai skolēns ir visu dzirdējis un tiek līdzi. Novērojot bērna darbošanos ap dzirdes aparātu - ņemšanu nost un uzlikšanu, skolotājam uz to vajadzētu reaģēt, piemēram, uz brīdi pārtraucot uzdevuma diktēšanu. Attīstītāko valstu izglītības iestādēs un no 2009. gada arī Latvijā, pateicoties Latvijas Mobilā Telefona akcijai, ir pieejamas speciālas skaņas sistēmas, kas palīdz skolēniem ar dzirdes problēmām labāk saklausīt un saprast skolotāja teikto. Īpašā sistēma būtībā darbojas pēc rācijas principa - skolotājam ir piestiprināts speciāls raidītājs, no kura skolēns vēstījumu saņem savā dzirdes aparātā vai implantā caur speciālu uztverošo iekārtu.
Ieteicams klasesbiedrus informēt, ka bērnam ir dzirdes aparāts, nevis slēpt šo faktu. Ja izskaidro, bērni saprot. Protams, ļoti būtisks ir informācijas pasniegšanas veids. «Nesen dzirdēju lielisku piemēru par kādu vājdzirdīgu meiteni, kura klasesbiedriem pirms stundas sākuma paziņoja, ka viņai uz auss tagad būs dators. Starpbrīdī visi gribēja uzzināt vairāk par ierīci, un meitenīte skolā kļuva ļoti populāra,» stāsta S.Kušķe.