Komponists Hrubešs e-pasta sarakstē atzīst – brīdī, kad viņš sācis taujāt par neizmaksātajiem honorāriem, iesniedzis sūdzību un nosūtījis televīzijas apkopotos datus, daļa summas tomēr saņemta.
«Man vienkārši ir tāds tīri cilvēcisks jautājums un tīri cilvēciskas pārdomas par to, vai AKKA/LAA gadījumā nemaksā mūsu komponistiem Paulam, Kalniņam, Liepiņam. Un pārējie šo naudu saņem tikai tad, kad par to, kāds sāk interesēties. Tad, kad paprasa, tad arī nauda tiek pārskaitīta,» min Vītola.
Likums neuzliek pienākumu meklēt autoru
Advokāti atzīst, ka pēc likuma prasīt, lai autortiesību aizstāvji meklētu mākslinieku ārpus starptautiskajiem reģistriem, tiešām nevar. «Šajā gadījumā, protams, likums neaizliedz arī šai organizācijai darboties aktīvi un pašai autorus meklēt. Bet likums arī neuzliek tādu pienākumu,» norāda «Sorainen» advokāte Ieva Andersone.
Atrast autora kontaktus gan nav nekādu grūtību arī bez jebkādām datu bāzēm. «De facto» pārliecinājās, ka to dažu sekunžu laikā var izdarīt, ierakstot komponista vārdu interneta meklētājā. Tomēr Latvijas autortiesību aizstāvji spītīgi paliek pie sava – šādas darbības neesot viņu pienākums.
«Tas informācijas apjoms ir gigantisks. Iedomājieties, vairāk nekā 40 radiostacijas, viņi visi iesniedz šīs atskaites, tur ir tūkstošiem darbu. Tur var beigās apstrādāt miljonu darbu, ja ir liels sastrēgums. Tāpēc individuāli kādu autoru meklēt, protams, ka nē,» uzsver AKKA/LAA pārstāvis Reinis Briģis.
Interesanti, ka pēc likuma raidorganizācija maksāt tieši autoram, apejot AKKA/LAA, piemēram, šajā gadījumā, kad tiek izmantoti skaņdarbu ieraksti, nemaz nedrīkst. Bet, ja konkrētais darbs tā arī netiek reģistrēts trīs gadu laikā, atlīdzība par to tiek iemesta kopējā katlā un sadalīta starp reģistrētajiem autoriem. Šādiem «neatklātajiem» ārvalstu mūziķiem neizmaksāto honorāru summa, piemēram, 2009.gadā sasniegusi 12 tūkstošus latu. Tā gan esot tikai neliela daļa no kopējās ārvalstu autoriem izmaksātās atlīdzības, kas bijusi vairāk nekā 770 tūkstoši. Tāpat noteikto trīs gadu laikā daļa autoru vēl tiekot noskaidroti, kā tas sanācis arī gadījumā ar Hrubeša darbiem. Tomēr autoratlīdzību komponists joprojām nesaņems par visiem darbiem, kas uzrādīti atskaitēs. Piemēram, skaņdarbs «Orbital Motion» vēl arvien neesot reģistrēts starptautiskajās datu bāzēs, tāpēc autoratlīdzību par to mūziķim joprojām neredzēt kā savas ausis.