Pavisam citādu ainu rāda jaunākie paziņojumi, ka tuvāko gadu laikā vietējā satura apjoms pieaugs par 40%—50% 4. Tas ir ļoti daudz. Tas nozīmē, ka mainīsies viss televīziju satura piedāvājums.
Tāpēc vērts runāt par naudu. Bez tās taču jauno saturu radīt nebūs iespējams. Bez jaunā satura nebūs pārāk lielu izmaiņu arī reklāmas naudas plūsmā, jo reklāmas tirgus pēc recesijas mostas salīdzinoši slinki. Vairākkārtīgs oriģinālsatura pieaugums liks ne vien sasparoties jaunā sabiedriskā medija veidotājiem, bet radikāli mainīs auditorijai adresēto piedāvājumu. Tas jo ātrāk izplatīsies arī tāpēc, ka daļa skatītāju jaunos formātus skatīsies tiešsaistē. Divu lielu, valsts lēmumu atbalstītu mediju projektu attīstība mainīs arī internetā pieejamo ziņu apjomu un saturisko daudzveidību. Labi, būšu piesardzīga — varētu mainīt.
Oriģinālsatura pieaugums liks ne vien sasparoties jaunā sabiedriskā medija veidotājiem, bet radikāli mainīs auditorijai adresēto piedāvājumu.
Pārmaiņas skars ne vien žurnālistiku, bet arī nopietnu producēšanu. Rokrokā ar jaunā sabiedriskā medija veidošanos tas varētu būt kā sprādziens — vismaz kvantitatīvs. Un neapšaubāmi ir iespēja mainīties arī kvalitātei — tematu un formātu daudzveidībā, žurnālistikas pieeju atšķirīgumā. Mainīsies jau stabilās informācijas pasniegšanas tradīcijas, jo nu varētu būt mazāk iemesla gausties par nespēju realizēt lieliskas ieceres — idejas nāksies izvilkt no profesionālo sapņu atvilktnēm un domāt jaunas.
Bet žurnālistikas attīstība bez producēšanas tirgus izaugsmes būs apgrūtināta. Neatkarīgo producentu grupas ļoti ilgi bijušas atkarīgas no LTV vai TV3 pasūtījumiem, tomēr pārsvarā turējušās uz reklāmas vai informatīvo video projektu rēķina, bet pēdējā laikā — uz ES vai valsts institūciju atbalstītiem projektiem. Tagad tās varēs, es ceru, rādīt visu, ko māk. Kurš gan piepildīs tos 50% vietējā satura abos kanālos? Pirms gada TV3 vadītāja Baiba Zūzena aktualizēja problēmu, ka producēšanas biznesu ierobežo mazais tirgus 5. Nu valsts lēmumi to paplašinājuši. Būs vien jārada dokumentālie projekti, filmas un pētnieciskie raidījumi, izglītojoši un humora formāti, diskusijas, interviju raidījumi, seriāli un šovi. Tas varētu būt atbalstošs uzsitiens arī pa sabiedrisko mediju ilgstošās nabadzības dēļ brīžam sagumušo plecu. Skaisti būs, vai ne? Šķiet, mediju tirgus nopietni mainās, tāpēc...