«Revīzijā konstatēts, ka lielāko daļu sadārdzinājuma veido pašvaldības izvēlētais būvdarbu finansēšanas modelis, kas paredz tilta būvniecībai ņemtā aizņēmuma atlikto maksājumu līdz 2010.gadam, tādējādi Dienvidu tilta būvniecības izmaksas palielinot par 264 miljoniem latu jeb 87%,» paskaidroja VK.
Eevīzijā arī bija noskaidrots – pašvaldība, vienojoties ar tilta būvnieku par izmaiņām norēķinu kārtībā, tilta būvniecības laikā ir pretlikumīgi saskaņojusi ekonomiski nepamatotus būvdarbu izmaksu sadārdzinājumus, tādējādi izšķērdējot pašvaldības finanšu līdzekļus 27 miljonu latu apmērā.
Kontrole konstatēja, ka, jau sākot Dienvidu tilta būvniecības projekta izstrādi, nav veikta saprātīga plānošana.
«Pirms lēmuma pieņemšanas par tilta būvniecības sākšanu pašvaldība nav noteikusi ne projekta īstenošanas gaitu, ne termiņus, ne sasniedzamos rezultātus. Tāpat tā nav veikusi atbilstošus un pietiekamus pētījumus par projektam izvirzāmajām prasībām un to ietekmi uz transporta kustības problēmu risināšanu Rīgā, kā arī nav izstrādājusi projekta tehniski ekonomisko pamatojumu, lai varētu pretendēt uz Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansējumu,» atzina kontrole.
Revīzijā arī tika konstatēts, ka iepirkumi Dienvidu tilta projektēšanai un būvniecībai veikti neatbilstoši normatīvo aktu prasībām un pēc konkursa ir noslēgti pašvaldībai neizdevīgi būvniecības līgumi.
«Piemēram, pašvaldība, neievērojot konkursa nolikuma prasību, ka līgumcena būvdarbu apmēra palielināšanās gadījumā var tikt palielināta tikai 10% apmērā, ir noslēgusi līgumu, tajā iekļaujot nosacījumus, kas ļauj neierobežoti palielināt līgumcenas sadārdzinājumu,» iepriekš informēja revīzijas iestādē.
VK norādīja, ka Rīgas pašvaldība, vienojoties ar «Deutsche Bank» AG par aizdevumu 567 miljonu latu apmērā tilta būvniecībai, rīkojusies, apejot normatīvajos aktos noteikto aizņemšanās kārtību.
Normatīvo aktu prasības pašvaldība nav ievērojusi, arī veicot ar tilta būvniecību saistīto darījumu uzskaiti grāmatvedībā.
Valsts kontrole revīzijas rezultātus iesniedza Ģenerālprokuratūrā, kas uzticēja izlemt Valsts policijai, vai ir pamats sākt kriminālprocesu.
Dienvidu tilta celtniecība sākās 2004.gada novembrī, kad pilsētu vadīja Latvijas Sociāldemokrātiskās strādnieku partijas pārstāvis Gundars Bojārs. Viņu šajā amatā 2005.gada martā nomainīja Aivars Aksenoks no «Jaunā laika», bet kopš 2007.gada februāra Rīgas mērs bija Jānis Birks.