Valdība uzdeva salīdzināt, cik izmaksās tautas skaitīšanas organizēšana, aptaujājot iedzīvotājus, un cik - izmantojot reģistru informāciju.
Ziņojumā norādīts, ka Igaunija šādu mērķi jau ir izvirzījusi un sākusi nepieciešamos sagatavošanās darbus tā sasniegšanai.
«Ar jaunām tehnoloģijām var ne tikai ievērojami samazināt izmaksas, bet arī uzlabot skaitīšanās iegūto datu kvalitāti. Taču ir rūpīgi jāpārbauda, lai pārliecinātos, ka visi datu vākšanas aspekti un rezultātu izplatīšana atbilst visaugstākajiem nozīmības, kvalitātes, konfidencialitātes, privātuma un ētikas standartiem,» secina ministrija.
Reģistru dati ir precīzāki
Kā liecina vairāku Eiropas Savienības valstu pieredze, iedzīvotāju skaitījumi šajā pieejā, pateicoties iedzīvotāju reģistros uzkrātajai iepriekšējai informācijai, kas daudzos gadījumos ļauj izvairīties no atbildes nesniegšanas problēmas, var būt precīzāki nekā tradicionālajā skaitīšanā.
Uz administratīvo reģistru un citu valsts informācijas sistēmu pamata būtu attīstāma arī demogrāfiskā un iedzīvotāju migrācijas statistika, kā to nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes regula par kopienas statistiku attiecībā uz migrāciju un starptautisko aizsardzību un regula par Eiropas demogrāfisko statistiku.
Lai šos Latvijas statistikas sistēmai stratēģiski svarīgos uzdevumus, ieskaitot 2021.gada tautas skaitīšanu, varētu veikt, visu nepieciešamo informāciju iegūstot no administratīvajiem reģistriem, tādējādi ietaupot ievērojamus valsts budžeta resursus un lieki neapgrūtinot iedzīvotājus, CSP uzskata, ka būtu realizējams vesels pasākumu komplekss, to skaitā - organizāciju un komercsabiedrību Valsts ieņēmumu dienestā (VID) iesniedzamajos pārskatos būtu vēlams iekļaut katra darbinieka profesijas kodu; būtu lietderīgi nodrošināt informāciju VID datubāzē par saimnieciskās darbības veidu pēc NACE klasifikatora visām pašnodarbinātajām personām; būtu vēlams nodrošināt informācijas sakārtošanu un sistemātisku atjaunošanu Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā utt.