Līdz martam vai aprīlim sauszemes transportlīdzekļu brīvprātīgās apdrošināšanas polises cena turpinās palielināties un atsevišķās kompānijās pat kāps par 50%.
Kamēr citas, cenšoties cenu noturēt līdzšinējā līmenī, būs spiestas sašaurināt apdrošināšanas groza piedāvājumu, kas nepatīkami var likt vilties brīdī, kad noticis negadījums un klients cer uz apdrošināšanas atlīdzību," atzīst apdrošināšanas akciju sabiedrības Balta transportlīdzekļu risku parakstīšanas daļas vadītājs Valdis Krols.
Citas sabiedrības prognozēs par KASKO polišu cenu izmaiņām ir izvairīgākas.
Kopš aizvadītā gada apdrošinātāji nav slēpuši, ka KASKO polišu vērtība tiks palielināta un iemesls tam esot objektīvs – servisos, jo īpaši auto marku oficiālo dīleru centros, cenas ir palielinājušās vidēji par 49 procentiem, bet atsevišķos servisos pat par 60 līdz
80 procentiem. Attiecīgi arī apdrošinātājiem, kam auto remonta izmaksas jāsedz, savu pakalpojumu cenas ir jāpalielina. No aptaujātajām apdrošināšanas sabiedrībām uz Neatkarīgās jautājumu par KASKO cenas palielināšanas apmēru tikai Ergo apgalvo, ka apdrošināšanas cenas nav mainītas – tiesa, izmaiņas ir iespējamas.
"2006. gadā strauji pieauga automašīnu rezerves daļu un remontdarbu izmaksas, tomēr KASKO apdrošināšanas cenas neesam mainījuši. Ņemot vērā to, ka pērn gan Ergo Latvija, gan citas apdrošināšanas sabiedrības ir cietušas zaudējumus, šogad jautājums par finanšu stāvokļa uzlabošanu apdrošināšanas sabiedrībām varētu kļūt aktuāls. Tas varētu ietekmēt zaudējumus nesošo apdrošināšanas pakalpojumu cenas," izvairīgs ir Ergo Latvija transportlīdzekļu, CTA un personu apdrošināšanas departamenta direktors Ilmārs Veide. Viņš apstiprina, ka cenas, visticamāk, augs, taču, kad un cik lielā mērā, tā arī nepasaka.
Tikmēr citas sabiedrības KASKO polises cenas jau ir palielinājušas un runā konkrētāk. Lielākais apdrošinātājs Balta atzīst, ka cenas ir kāpušas, tās strauji mainās arī šobrīd un var gadīties klienti, kam līdz pavasarim KASKO polise maksās pat piecas reizes vairāk nekā iepriekš, kaut iespējami arī klienti, kam apdrošināšanas cena paliks līdzšinējā līmenī vai pat pazemināsies.
"Plānojot savu darbību, apdrošinātāji nebija rēķinājusies ar gandrīz 50 procentu lielu inflāciju, kāda reāli tika piedzīvota auto servisu pakalpojumu segmentā. Remontu izmaksas ir fantastiski kāpušas, un apdrošinātājiem, kas bija rēķinājušies ar iepriekš vidējo nepilnu septiņu procentu inflāciju, jaunās cenas nes zaudējumus, ko neviens uzņēmums nepieļaus. Risinājumi ir divi – pakalpojumu cenu kāpums vai piedāvāto pakalpojumu klāsta sašaurināšana par esošo vai nedaudz paaugstinātu cenu. Prognozēju, ka KASKO polišu cena turpinās kāpt līdz martam, aprīlim un atsevišķās kompānijām tā var palielināties pat par 50 procentiem. Apdrošināšanas a/s Balta paredz no zaudējumiem izvairīties, ieviešot jaunu cenošanas principu, kas polises cenu noteiks pēc daudziem faktoriem un katram klientam būs individuāla," skaidro V. Krols. Jaunais cenošanas princips noteic, ka riskantākam klientam – piemēram, 19 gadu vecam jaunietim ar jaudīgu sporta mašīnu un iepriekšējām avārijām – KASKO polise būs pat piecas reizes augstāka nekā iepriekš, kamēr, piemēram, 50 gadu vecam ģimenes tēvam ar lielu autovadītāja stāžu un bez avārijām polises cena paliks līdzšinējā līmenī vai pat nedaudz samazināsies. "Jo riskantāks būs klients, jo dārgāka viņam būs apdrošināšana, un pateikt kādu kopēju vidējo cenu pieaugumu mēs nevaram," tā V. Krols.
If Latvia KASKO riska parakstītājs Kaspars Duburs informē, ka sabiedrība cenas dažādu marku un izlaiduma gadu automašīnu apdrošināšanas polisēm jau paaugstināja aizvadītā gada rudenī un kāpums nebūt nav drastisks. 2006. gada rudenī KASKO cena palielinājās vidēji par 12 līdz 15 procentiem un tāda ir arī pašreiz. Lai arī servisos izmaksas par darbu šogad kļuvušas nesalīdzināmi dārgākas, If Latvia jaunu cenu palielināšanu neesot plānojusi – svārstības un cenas kāpums iespējams vien inflācijas robežās.
BTA KASKO riska parakstītājs Aldis Prokofjevs informē, ka pēdējos trijos gados KASKO tirgū cenu līkne sākotnēji gājusi uz leju un tikai pēdējā gada laikā strauji uz augšu. Kopējais cenu kāpums bijis atšķirīgs pa grupām un automašīnu izlaiduma gadiem, bet vidēji tas bijis 20–40 procentu apmērā. Prognozes par nākamajiem mēnešiem un gaidāmajām KASKO polišu cenu izmaiņām A. Prokofjevs nevēlējās sniegt.
Kamēr apdrošinātāji, konkurējot savā starpā, īsti nevēlas publiski nosaukt gaidāmās izmaiņas pakalpojuma klāstā un cenās, klientiem jārēķinās ar vienu – KASKO polises kļūs tikai dārgākas – jo īpaši autovadītājiem, kas, iepriekš izraisot avārijas, iekļuvuši riskanto kategorijā.