/nginx/o/2018/07/17/10875489t1hecc0.jpg)
Lai cik tas būtu jocīgi, lielāko daļu vidējā posma vadītāju, sevišķi reklāmas aģentūrās, vispār neuztver kā vadītājus — viņi vienkārši ir vecākie speciālisti. Šie cilvēki risina šauru profesionālo jautājumu loku, tajā pašā laikā viņiem jāpilda dažādas administratīvas funkcijas: pārskatu rakstīšana, finanšu plāna veidošana, revīzijas un kontroles uzdevumi. Bet tā nav vadība, jo vidējā posma vadītājam jāvada savs kolektīvs. Ja starplaikos viņam atliek mirklis darboties šaura speciālista jomā, kāpēc gan ne — lūdzu. Ja šīm darbībām laika neatliek, tās nav viņa tiešais pienākums.
Tālāk uzskaitītās funkcijas būtu jāveic īstam vadītājam.
Dodiet padotajiem interesantus uzdevumus. Ja uzdevums nešķiet īpaši interesants, padomājiet, lai tas par tādu taptu. Jums jāatceras, ka padotie nav jūsu vergi. Viņi drīzāk ir jūsu bērni. Ja viņus mēģina piespiest ar varu veikt kādu uzdevumu, viņi var kļūt kaprīzi vai veikt piespiedu darbu ķeksīša pēc. Patiesībā darbi lielākoties tiek veikti ķeksīša dēļ, vienkārši vadītājs to bieži vien nemana vai dažkārt nevēlas to manīt. Kad padotie kļūst kaprīzi, tas ir signāls, ka darbs jāpadara interesantāks, tātad arī darba rezultāts būs daudz vērtīgāks.
Viens variants, kā darbu padarīt interesantāku, ir izstāstīt padotajiem visu, kas ar to saistīts, kā arī norādīt, cik šis darbs ir svarīgs, tad cilvēki sapratīs, kāda ir viņu loma un cik tā ir svarīga. Domāju, piekritīsiet, ka, redzot visu procesu, nevis tikai nelielu tā posmu, strādāt ir daudz interesantāk. Augstākā vadītāja prasme ir, kad viņš padotajiem izklāsta visu problēmas būtību un vēl piebilst, ka nespēj viens atrisināt šo jautājumu. Apspriedē padotais pats piedāvā problēmas risinājuma variantus. Vadītājs nav pat norādījis, kas būtu padotajiem jāveic, viņi darbojas pēc savas iniciatīvas. Ar šādu taktiku padotais darbu veiks daudz godprātīgāk un ar lielāku sparu, nekā tad, ja to pašu darbu būtu licis veikt vadītājs.
Daliet prioritātes. Bieži vien darbiniekam vienlaikus rodas vairāki uzdevumi. Šādā situācijā vadītājam būtu jāiejaucas un jāsakārto uzdevumi pēc prioritātēm. Turklāt katrs uzdevums jāveic konkrētos laika periodos. Nekad nevajag aprobežoties ar vienkāršu frāzi: «Izdari, lūdzu, šo.» Padotais to var saprast dažādi:
- «Atliec visas savas darīšanas un veic šo darbu»
- «Kolīdz pabeigsi savu darbu, ķeries klāt šim»
- «Ja tev nav grūti, lūdzu, paveic šo»
- «Izdari to, kad būs brīvs brīdis»
- «Šis darbs jāpagūst līdz mēneša beigām» utt.
Dodot padotajam jaunu darbu, noformulējiet arī tā mērķus un uzdevumus, kā arī norādiet konkrētu izpildes termiņu.
Novērtējiet padotos. Vai atceraties, kā skolā tika liktas atzīmes un kā centāties saņemt pēc iespējas labāku vērtējumu? Bailes saņemt divnieku motivēja iespējami labāk sagatavot uzdoto. Arī padotajiem ir vajadzīgs vērtējums. Protams, tas nav kā skolas laikā pēc piecu ballu sistēmas, bet gan kā uzslava vai nopēlums. Vadītāja vērtējums padotos stimulē veikt savu darbu iespējami labāk, dažreiz tas ir pat daudz efektīvāks risinājums nekā naudas prēmija vai soda nauda. Nekad nepiemirstiet uzslavēt savus darbiniekus, ja viņi to ir pelnījuši.
Rādiet piemēru. Organizācijas kultūra tiek formēta no «augšas». Domājams, esat ievērojuši, ka atsevišķās kompānijās darbinieki uz darbu nāk tikai uzvalkā vai kostīmā, bet citur — ģērbušies sportiskā stilā. Tas lielā mērā atkarīgs no vadītāja ģērbšanās stila. Dažās kompānijās pieņemta un netiek uztverta kā kas ārkārtējs lamāšanās, bet citās kompānijās darbinieki cits citu uzrunā tikai uz «jūs». Viss atkarīgs no vadītāja uzvedības. Ir grūti pieradināt padotos nekavēt darbu, ja to dara pats vadītājs, kā arī sakopt savu darba vietu, ja to nedara vadītājs. Sarežģīti panākt, lai kolektīvs lepotos ar savu kompāniju, ja vadītājs ik dienu atkārto, ka viņam apnicis šis «purvs».
Stimulējiet attīstību. Pasaule nestāv uz vietas. Konkurenti neguļ. Tie attīstās paši un attīsta savas preces un pakalpojumus, servisu un pārdošanas sistēmu. Kompānijas, kuras neattīstās, agri vai vēlu tiek izspiestas no tirgus, un tās nomaina vairāk attīstītas kompānijas, kuras izmanto progresīvākas tehnoloģijas. Piemēram, būtu vērts konsultēties ar padotajiem, kādus izdevumus nepieciešams abonēt, piedāvājiet kompensāciju par iegādāto literatūru profesionālām vajadzībām, kā arī izveidojiet kompānijā bibliotēku. Prēmējiet savus darbiniekus par izstrādātām oriģinālām idejām, sniedziet iespēju izmantot internetu mācībām. Tas ir pats mazākais, ko varat veikt lietas labā. Ja uz šo lietu skatās plašāk, neaizmirstiet kompānijas budžetā atvēlēt līdzekļus personāla mācībām, semināriem un dažādām stažēšanās iespējām.
Formējiet komandu. Daudzkārt pierādīts, ka kolektīvā, kurā ir komandas gars, darbs ris raitāk un produktīvāk. Cilvēki, strādājot komandā, netērēs lieki laiku attiecību skaidrošanai, jo komandā cilvēki skaidri zina, kas kuram jādara, kā arī, ja vajadzēs, palīdzēs otram.
Turpmāk vēl.