Zviedrija ir "nodokļu paradīze" un plaši valdošais uzskats, ka Zviedrijā ir augsti nodokļi, nav patiess, norāda Zviedrijas mēbeļu ražotāja IKEA mātes kompānijas priekšsēdētājs Jērans Groskopfs.
IKEA vadītājs: Zviedrija ir "nodokļu paradīze" (16)
Tieši Groskopfs astoņdesmitajos gados vadīja Zviedrijas uzņēmumu IKEA un "Tetra Pak" pārcelšanu uz citām valstīm, lai izvairītos no augstajiem Zviedrijas nodokļiem, raksta "The Swedish Wire".
Tomēr pēdējos 30 gados daudz kas ir mainījies, skaidroja Groskopfs.
Zviedrijas lielo nodokļu politiku 1976.gadā satricināja slavenā zviedru rakstniece Astrīda Lingrēna, laikrakstā "Expressen" publicējot satīru par faktu, ka viņai nodokļos jāsamaksā 102% no saviem ienākumiem.
Lingrēnas raksts aizsāka kaismīgas debates sabiedrībā un nodeva pie sociāldemokrātu 40 gados pirmās sakāves vispārējās vēlēšanās.
Taču pēdējos gados Zviedrijas nodokļu politika ir mainījusies - korporatīvais nodoklis 26,3% apmērā vairs nav tik liels, salīdzinot ar citām valstīm, kā arī atcelti personīgās bagātības, dāvanu un mantojuma nodoklis.
"Kad es ar to sāku strādāt, mantojuma nodoklis tiešajiem ģimenes locekļiem bija 50%. Tas atņēma naudu kompānijām. Pat tad, kad nodoklis tika samazināts līdz 30%, nominālās summas bija ļoti lielas. Daudziem biznesa īpašniekiem radās grūtības veidot personīgos uzkrājumus ārpus kompānijas un bija grūti iegūt resursus nodokļa summas segšanai," skaidroja Groskopfs, kurš šobrīd ieņem IKEA mātes kompānijas "Ingka Holding BV" un būvniecības korporācijas PEAB priekšsēdētāja amatu.
Lai izvairītos no Zviedrijas lielajiem nodokļiem, mēbeļu ražošanas kompānija IKEA savu galveno mītni 1973.gadā pārcēla uz Dāniju, bet vēlāk uz Nīderlandi. Savukārt "Tetra Pak" savu galveno mītni 1981.gadā pārcēla uz Šveici.
"Ja apstākļi būt līdzīgi tiem, kādi tie ir tagad, [IKEA un "Tetra Pak"] kompānijas būtu palikušas Zviedrijā," norādīja Groskopfs.
Pēc uzņēmēja novērtējuma, Zviedrija tagad ir kļuvusi par "nodokļu paradīzi", izņemot ienākuma nodokli.
Viņš arī ieteica Zviedrijas valdībai noteikt ilgtermiņa nodokļu politiku, lai piesaistītu starptautiskas kompānijas Zviedrijas tirgum.
"Kompānijām tie ir ilgtermiņa lēmumi, bet politiķiem tikai uz viņu pilnvaru termiņu," piebilda Groskopfs.