Bojā gājušo skaits ceļu satiksmes negadījumos, kuros iesaistīti smagie kravas transportlīdzekļi, samazinās. Tomēr Volvo Trucks pētījumi liecina, ka šis samazinājums nav novērojams negadījumos, kuros iesaistīti velosipēdisti un gājēji. Kādēļ ir nepieciešami pasākumi, lai mazinātu šo negadījumu skaitu. Jaunākās tehnoloģijas apvienojumā ar likumdošanas izmaiņām, labāku infrastruktūru, dziļāku izpratni par drošību un uzlabotu redzamību var padarīt satiksmi mūsu pilsētās drošāku.
Kā aizsargāt velosipēdistus un gājējus pilsētas satiksmē
Pilsētas attīstās visā pasaulē, un ik nedēļu uz dzīvi tajās pārceļas trīs miljoni cilvēku. “Pilsētas vieno cilvēkus, bet ar tik daudziem cilvēkiem un transportlīdzekļiem vienuviet gājēji un velosipēdisti iekļūst daudzos nopietnos un nāvējošos ceļu satiksmes negadījumos. Šis jautājums ir jārisina plašā mērogā, izmantojot gan tehnoloģijas, gan cilvēku sadarbību,” saka Karls Johans Almkvists (Carl Johan Almqvist), Volvo Trucks satiksmes un produktu drošības direktors.
Volvo Trucks 90 gadus ilgajā vēsturē drošība vienmēr ir bijusi viena no galvenajām prioritātēm, un uzņēmumam ir daudzpusīga pieeja satiksmes drošībai. Tā ietver pētījumus satiksmes drošības jomā, transportlīdzekļu drošības tehnoloģiju izstrādi (piemēram, joslas saglabāšanas sistēmu un frontālas sadursmes brīdinājumu ar ārkārtas bremzēšanu), autovadītāju apmācību un drošāku transportlīdzekļu izstrādi. Vēl viena svarīga darba daļa ir satiksmes drošības informācijas kampaņas, piemēram, “Apstājies, paskaties, pamāj” un “Pamani un tiec pamanīts”, kuru mērķauditorija ir bērni un velosipēdisti.
“Volvo Trucks vienmēr ir pievērsis pastiprinātu uzmanību satiksmes drošībai. 2017. gadā bijām priecīgi uzsākt sociālo kampaņu “Apstājies. Paskaties. Pamāj.”, kas pirmo reizi vairāk kā 5000 bērniem visā Latvijā mācīja uzvedību uz ielas un ceļa smago automašīnu tuvumā. Kampaņu guva atzinību no Ceļu satiksmes drošības direkcijas, kā arī Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas, par ko jūtamies ārkārtīgi pagodināti. Satiksmes drošība ir Volvo Trucks prioritāte un mēs darīsim visu iespējamo, lai padarītu satiksmi mūsu pilsētās drošāku. Ļoti ceram, ka tuvākajā laikā arī kāda no Latvijas pilsētām pievienosies nulles vīzijas konceptam attiecībā uz satiksmes negadījumiem.” informēja uzņēmuma “Volvo Group Trucks Latvija” rīkotājdirektors Emils Junsons (Emil Jonsson).
“Tā kā autovadītāji, velosipēdisti un gājēji lieto vienu un to pašu ceļu, katram no viņiem ir svarīgi izprast pārējo vajadzības un ierobežojumus. Kā transportlīdzekļu ražotājs mēs varam darīt daudz, lai panāktu, ka negadījumos, kuros iesaistīti mūsu transportlīdzekļi, neviens netiktu ievainots, un uzlabot vispārējo izpratni par drošību uz ceļa. Mūsu vīzija ir nulle negadījumu,” saka Karls Johans Almkvists.
Arī daudzas pilsētas izvēlas risināt šo jautājumu plašā mērogā. Desmitiem pilsētu visā pasaulē ir izvēlējušās nulles vīzijas pieeju attiecībā uz ceļu satiksmes negadījumos gūtajiem savainojumiem. Piemēram, Londonas Transporta birojs ir izvirzījis mērķi samazināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu ar nopietni ievainotajiem vai bojā gājušajiem līdz nullei un līdz 2041. gadam panākt, ka 80 procenti Londonas iedzīvotāju dodas savās ikdienas gaitās kājām, ar velosipēdu vai sabiedrisko transportu.
Lai piepildītu šo vīziju, Londonā īsteno daudzus pasākumus ceļu satiksmes drošības uzlabošanai, piemēram, nosaka zemākus ātruma ierobežojumus, pastiprina kontroli, kā arī pārprojektē ielas un bīstamākos krustojumus pilsētā. Londonas transporta biroja pieņemto lēmumu pamats ir ceļu satiksmes drošība, un lai kopīgi rastu risinājumus tas cieši sadarbojas ar neaizsargātajām satiksmes dalībnieku grupām un transportlīdzekļu ražotājiem, tostarp Volvo Trucks.
“Mums ir jāpanāk, lai lielie pārvadātāju uzņēmumi uzlabotu sava autoparka drošību,” saka Vils Normans (Will Norman), Londonas Transporta biroja Gājēju un velosipēdistu komisijas loceklis.
Viena no lielākajām Londonas Transporta biroja īstenotajām iniciatīvām ir pasaulē pirmā tiešās redzamības standarta (DVS) izstrāde smagajiem kravas transportlīdzekļiem pilsētā. Saskaņā ar priekšlikumu visiem smagajiem kravas transportlīdzekļiem ar masu virs 12 tonnām ir jānodrošina augsta līmeņa tiešā redzamība no kabīnes vai līdzvērtīgi drošības pasākumi, lai tiem būtu atļauts pārvietoties Londonā pēc 2020. gada. “Ir pierādīts, ka tiešā redzamība no kravas automašīnas kabīnes būtiski samazina gājēju un velosipēdistu apdraudējumu, jo viens no sadursmju cēloņiem ir aklā zona,” saka Vils Normans.
Lieliska redzamība no kabīnes ir svarīga Volvo Trucks drošības filozofijas sastāvdaļa. Tā ir īpaši svarīga, izstrādājot pilsētas videi paredzētus transportlīdzekļus. Piemērs ir atjauninātais Volvo FE ar zemas iekāpšanas kabīni, kam ir īpaši zema šasija un iespēja izvēlēties lielākus logus, kas padara lielu daļu no kabīnes durvīm caurredzamu. Papildu logi nodrošina vadītājam tiešo redzamību transportlīdzekļa sānos. „Šis ir izcils piemērs redzamības uzlabošanai, jo vadītājs atrodas gandrīz vienā līmenī ar apkārt esošajiem velosipēdistiem un gājējiem,” saka Klāss Avedāls, Volvo Trucks drošības vadītājs.
Pilsētās izmantotās kravas automašīnas kļūs drošākas, arī pateicoties labākām tehnoloģijām, kas spēs atpazīt transportlīdzekļa tuvumā esošos neaizsargātos satiksmes dalībniekus. ES finansētā Xcycle projekta ietvaros Volvo Trucks sadarbojas ar tehnoloģiju uzņēmumiem un pētniecības institūtiem, un viena no izstrādājamajām tehnoloģijām ir saistīta ar velosipēdistu atpazīšanas sistēmu. „Gandrīz 40 procenti negadījumu, kuros iesaistītas kravas automašīnās un velosipēdisti, notiek transportlīdzekļa pasažiera pusē. Tā ir kritiskā zonā, veicot pagriezienu uz pasažiera pusi. Xcycle projektā vēlamies noskaidrot, kā varam mazināt šādu negadījumu skaitu, ar bezvadu tīkla palīdzību apvienojot transportlīdzekļa iebūvētās atpazīšanas sistēmas un inteliģentās satiksmes sistēmas pilsētā. Gan kravas automašīnas vadītājs, gan velosipēdists saņems brīdinājumus par bīstamām situācijām,” stāsta Volvo Trucks Xcycle projekta vadītājs Žeroms Viņerons (Jerome Vigneron). Projekta rezultāti tiks prezentēti šī gada novembrī.
“Šis projekts ir lieliska iespēja sniegt savu ieguldījumu ceļā uz mērķi samazināt negadījumu skaitu līdz nullei,” saka Žeroms Viņerons.
Drīz stāsies spēkā jaunas drošības prasības. Līdz 2023. gadam Eiropas Komisija ieviesīs tehnoloģiju standartus neaizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku atpazīšanai. Stāsies spēkā arī redzamības standarti smagajiem kravas transportlīdzekļiem.
“Ir labi, ka tiek ieviestas stingrākas prasības ceļu satiksmes drošībai. Mēs visi tajā piedalāmies – visiem ceļu satiksmes dalībniekiem ir jāiesaistās pilsētu satiksmes drošības uzlabošanā,” saka Karls Johans Almkvists.
Terminoloģija
Neaizsargāti ceļu satiksmes dalībnieki ir satiksmes dalībnieku grupa ar augstu ievainoto vai bojā gājušo skaitu, galvenokārt gājēji, velosipēdisti un motociklisti.
Četri veidi, kā pasargāt neaizsargātos satiksmes dalībniekus pilsētās
1. Labāk projektētas ielas
Samazinot transportlīdzekļu ātrumu un atdalot motorizētos transportlīdzekļus no neaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem ar paaugstinātām ietvēm un norobežotām velosipēdistu joslām, ir iespējami ievērojami drošības uzlabojumi. Projektējot krustojumus, ir jāpievērš īpaša uzmanība, lai velosipēdisti un transportlīdzekļi, kas nogriežas, netraucētu cits citam.
2. Izpratne par drošību uz ceļa
Dziļāka izpratne par apdraudējumu visiem ceļu satiksmes dalībniekiem, pateicoties kvalitatīvākai autovadītāju apmācībai un neaizsargāto satiksmes dalībnieku izglītošanai par riskiem. Volvo Trucks ceļu satiksmes drošības programmas Apstājies, paskaties, pamāj un Pamani un tiec pamanīts ir izstrādātas, lai novērstu negadījumus, uzlabojot izpratni par drošību, un tiek īstenotas vairāk nekā 20 pasaules valstīs.
3. Jaunas tehnoloģijas
Jau tiek izstrādātas tehnoloģijas, kas atpazīst neaizsargātos satiksmes dalībniekus, piemēram, situācijās, kad transportlīdzeklis no sāniem izbrauc priekšā velosipēdistam. Savukārt ar sānu aizsargiem aprīkoti transportlīdzekļi var mazināt neaizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku gūtās traumas sadursmes gadījumā.
4. Labāka redzamība
Uzlabota tiešā un netiešā redzamība caur logiem, spoguļiem un kamerām. Tāpat arī zemākas šasijas, kas ierīkotas pilsētā izmantotajiem transportlīdzekļiem var radīt būtiskas atšķirības drošībai pilsētā. Loģistikas uzņēmumi var veicināt drošību, izvēloties veicamajam darbam atbilstošu transportlīdzekli, lai pilsētu centri netiktu noslogoti ar lieliem vai pārāk daudziem kravas transportlīdzekļiem.