Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

E-pasta izsekošana: kas tas ir un kā varat sevi pasargāt

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: depositphotos.com

Pastāvēšanas gaitā e-vēstules no vienkārša teksta ir attīstījušās par pievilcīgiem paziņojumiem, kas ietver visu veidu fontus, stilus un iegultos attēlus. Iespēju ziņā e-vēstules tagad līdzinās tīmekļa lapām, un tas nozīmē, ka sūtītāji var ievietot paziņojumos elementus, lai sekotu līdzi tam, kas notiek jūsu pastkastē. Nesen IT drošības incidentu novērošanas institūcija Cert.lv brīdināja, ka, iespējams, Latviju un citas Baltijas valstis varētu sasniegt e-pastu krāpniecības kampaņa, kura pavasarī aizsākās Somijā, tāpēc lietotāji Latvijā tiek aicināti pārliecināties, vai to e-pastu sistēmā nav uzstādīti aizdomīgi pāradresācijas iestatījumi, kā arī vai nav novērojami aizdomīgi pieslēgšanās gadījumi sistēmai.

Prinstonas universitātes pētnieki izanalizēja aptuveni tūkstoš reklāmas sūtījumu. Viņi noskaidroja, ka 70% paziņojumu bija ietverti reklāmas izsekotāji — automātiski lejupielādējošies elementi, piemēram, neredzami attēli, kas ne tikai informē sūtītāju, kad un cik reižu jūs atvērāt e-vēstuli, bet arī vaicājuma virknē nosūta personas datus (piemēram, jūsu e-pasta adresi). Pat vairāk — izsekošanas domēna vaicājums izpauž jūsu IP adresi, kas ļauj noteikt jūsu aptuveno atrašanās vietu.

Šādas tehnoloģijas ļauj reklāmas sūtījumu veidotājiem efektīvāk virzīt savus paziņojumus. Piemēram, izsekošana ir ārkārtīgi noderīga tā dēvētajā A/B testēšanā, kas palīdz noteikt, uz kāda temata un veida (piemēram, ar vai bez emocijzīmēm) paziņojumiem ļaudis pārsvarā noklikšķina. Turklāt reklāmu izsekotāji var ietvert pārlūka sīkdatnes, lai pazītu jūs citās vietnēs, kas pat nav saistītas ar sūtījuma tematu.

Tādā veidā reklāmas tīkls iegūst vairāk informācijas par jūsu interesēm un var pārdot šo informāciju reklāmdevējiem. Piemēram, ja atvērāt e-vēstuli par atlaidēm teniskurpēm, internetā jūs var sākt vajāt sporta apavu reklāmas.

Taču mums ir labas ziņas arī e-pasta pakalpojumu lietotājiem: rīki, kas bloķē tīmekļa izsekotājus, ļoti labi darbojas arī pret e-pasta izsekošanu, un jūs varat izmantot virtuālo privāto tīklu, lai slēptu savu īsto IP adresi.

Lūk, daži padomi no Kaspersky Lab ekspertiem, lai palīdzētu aizsargāties pret izsekošanu caur e-pastu:

  • Pasta klientā izslēdziet attēlu automātisko lejupielādi un lejupielādējiet attēlus tikai no uzticamiem sūtītājiem.

  • Ja paziņojumi bez attēliem šķiet pārāk garlaicīgi, izmantojiet rīku, kas bloķē izsekošanu, piemēram, privāto pārlūkošanu programmatūrā Kaspersky Internet Security.

  • Virtuālā privātā tīkla, piemēram, Kaspersky Secure Connection, lietošana palīdzēs noslēpt no reklāmdevējiem jūsu īsto IP adresi.

Svarīgākais
Uz augšu