Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba

Viens pilots, pašlidojošas lidmašīnas: aviācijas industrijas nākotne (1)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Reuters/ScanPix

Lidmašīnu ražotāji veic pārkārtojumus pilota kabīnēs - jau 2023.gadā apritē varētu nonākt lidaparāti, kuros ir vieta tikai vienam pilotam, vēsta aģentūra "Reuters". Šādas izmaiņas plānotas, lai cīnītos ar pilotu trūkumu visā pasaulē un samazinātu aviokompāniju izmaksas. Taču vai tas ir droši?

Parasti pilota kabīnē atrodas divi piloti - kapteinis un otrais pilots, kuri divatā vada lidmašīnu. Garo distanču lidojumos ir trīs līdz četri piloti. Taču jau drīz tas varētu mainīties.

Uz spēles miljardiem dolāru

Aviobūves uzņēmumi "Airbus" un "Thales" izstrādā jaunas tehnoloģijas, lai vidēja izmēra lidmašīnās varētu samazināt pilota kabīnes izmēru un nodarbināt tajā mazāku skaitu cilvēku. "Lidmašīnas automātiskā vadība ir ģeniāla tehnoloģija," norāda Krenfīlda universitātes Transporta sistēmu programmas direktors Greiems Breitvaits. "Otrs apsvērums ir tāds, ka mums ļoti trūkst pilotu. Tas ir ļoti dārgs resurss."

Idejas atbalstītāji uzskata, ka šādas izmaiņas, kas vispirms varētu skart kravas pārvadājumus, ir neizbēgamas. 80. gados jau notika līdzīgs pavērsiens - tirgū ienākot tādiem jaunajiem lidmašīnu modeļiem kā "Boeing 757", tika likvidēts lidojumu inženiera amats. Pilota kabīnē vietu vairs nevajadzēja trim apkalpes locekļiem, bet tikai diviem - kapteinim un otrajam pilotam.

Ja lidmašīnu varētu vadīt tikai viens pilots, aviokompānijas visā pasaulē ik gadu ietaupītu apmēram 15 miljardus ASV dolāru, aplēsuši finanšu kompānijas UBS analītiķi. Aviosabiedrības visā pasaulē pieredz pilotu trūkumu, un optimizācija varētu atrisināt šo problēmu. Sviru un pogu aizstāšana ar vieglāk saprotamu digitālo vadības sistēmu arī varētu samazināt pilotu apmācības laiku.

Aviosabiedrību ambiciozākais mērķis ir izveidot pilnībā autonomu komerciālo lidmašīnu, kas darbojas līdzīgi kā pašbraucošās automašīnas, taču šādas tehnoloģijas ieviešana varētu prasīt vēl 20 gadus, lēš "Thales".

Drošības cena

Taču par optimizācijas plāniem viedokļi dalās. Kritiķi norāda, ka pilotu skaitu - vismaz divi īsajos lidojumos un trīs līdz četri garajos lidojumos - diktē drošības apsvērumi, tāpēc riski ir daudz nozīmīgāki par gaidāmajiem ietaupījumiem.

Garo distanču reisos plānots atstāt vien divus pilotus. Ja gaisā notiks kāds incidents, kamēr pilota kabīnē strādās tikai viens pilots, kamēr otrs atpūšas, vienam cilvēkam būs grūtāk uz to pienācīgi reaģēt, uzsvēra trīs aģentūras "Reuters" uzrunātie piloti. Viņi kā piemēru minēja aviosabiedrības "Air France" pasažieru lidmašīnas katastrofu 2009.gadā. Kā liecina "melnās kastes" ieraksti, "Airbus A330" lidmašīnai lielā augstumā sākās problēmas. Tobrīd lidmašīnā bija trīs piloti - kabīnē bija divi jaunākie piloti, kamēr kapteinis atpūtās. Kad kapteinis aizsteidzās palīgā, bija jau par vēlu un lidmašīna nogāzās. Bojā gāja visi 228 pasažieri un apkalpes locekļi.

Šaubu ēna krīt arī pār optimizācijas ekonomisko izdevīgumu. "Garo distanču lidojumos apkalpes atalgojums ir niecīga izmaksu daļa, salīdzinot ar degvielu un aprīkojuma kapitāla izmaksām," uzsver aviācijas konsultants Džeimss Halsteds.

Arī patērētāji ar piesardzību uzņem aviokompāniju plānus. UBS aptaujā atklājās, ka tikai 13% respondentu būtu gatavi sēsties lidmašīnā ar vienu pilotu.

Svarīgākais
Uz augšu