Aviosabiedrību ambiciozākais mērķis ir izveidot pilnībā autonomu komerciālo lidmašīnu, kas darbojas līdzīgi kā pašbraucošās automašīnas, taču šādas tehnoloģijas ieviešana varētu prasīt vēl 20 gadus, lēš "Thales".
Taču par optimizācijas plāniem viedokļi dalās. Kritiķi norāda, ka pilotu skaitu - vismaz divi īsajos lidojumos un trīs līdz četri garajos lidojumos - diktē drošības apsvērumi, tāpēc riski ir daudz nozīmīgāki par gaidāmajiem ietaupījumiem.
Garo distanču reisos plānots atstāt vien divus pilotus. Ja gaisā notiks kāds incidents, kamēr pilota kabīnē strādās tikai viens pilots, kamēr otrs atpūšas, vienam cilvēkam būs grūtāk uz to pienācīgi reaģēt, uzsvēra trīs aģentūras "Reuters" uzrunātie piloti. Viņi kā piemēru minēja aviosabiedrības "Air France" pasažieru lidmašīnas katastrofu 2009.gadā. Kā liecina "melnās kastes" ieraksti, "Airbus A330" lidmašīnai lielā augstumā sākās problēmas. Tobrīd lidmašīnā bija trīs piloti - kabīnē bija divi jaunākie piloti, kamēr kapteinis atpūtās. Kad kapteinis aizsteidzās palīgā, bija jau par vēlu un lidmašīna nogāzās. Bojā gāja visi 228 pasažieri un apkalpes locekļi.
Šaubu ēna krīt arī pār optimizācijas ekonomisko izdevīgumu. "Garo distanču lidojumos apkalpes atalgojums ir niecīga izmaksu daļa, salīdzinot ar degvielu un aprīkojuma kapitāla izmaksām," uzsver aviācijas konsultants Džeimss Halsteds.
Arī patērētāji ar piesardzību uzņem aviokompāniju plānus. UBS aptaujā atklājās, ka tikai 13% respondentu būtu gatavi sēsties lidmašīnā ar vienu pilotu.