Mūsdienās darba ņēmēji darbavietas maina diezgan bieži. Piemēram, ASV šā gada maijā no savām darbavietām aizgāja aptuveni trīs miljoni cilvēku. Lai arī darba ņēmējs šādā situācijā ir salīdzinoši izdevīgākā situācijā nekā darba devējs, ir svarīgi atcerēties, ka apstākļi, kādos cilvēks aiziet no darba, lai pieņemtu jaunus karjeras izaicinājumus, var ietekmēt viņa reputāciju un tādējādi arī karjeras iespējas nākotnē. ASV medijs “CNN Money” apkopojis vairākus ekspertu ierosinājumus, kā pareizi pārtraukt attiecības ar pašreizējo darba devēju, neietekmējot savas karjeras izredzes nākotnē.
Kā pareizi aiziet no darba?
“Darba ņēmējiem ir jāsaprot, ka uz spēles ir viņu reputācija. Pasaule kļūst arvien “mazāka”, un mēs visi esam arvien vairāk saistīti,” stāsta darba meklēšanas pakalpojumu sniedzēja “Monster.com” karjeras eksperte Vikija Salemi.
Ziniet savu statusu
Daudzi uzņēmumi ar saviem darbiniekiem slēdz tādus darba līgumus, kas ierobežo darbinieku pāriešanu darbā pie tiešajiem konkurentiem vai ietver liegumu noteiktu laiku pēc pašreizējo darba attiecību pārtraukšanas strādāt attiecīgajā nozarē.
Tāpēc pirms aiziešanas no darba nepieciešams noskaidrot, vai neesat parakstījis šādu līgumu.
“Daudzi cilvēki pirmajās nodarbinātības dienās ir gatavi parakstīt gandrīz jebkādu līgumu. Šiem cilvēkiem nav ne jausmas, ko tieši viņi ir parakstījuši, tāpēc viņi ir ļoti izbrīnīti, kad, iesniedzot atlūgumu, darba devējs viņus informē par ierobežojumiem strādāt pie konkurentiem,” norāda darba tiesību juriste Donna Balmena.
Ja cilvēks ir parakstījis “nekonkurences” līgumu, viņam esošajam darba devējam nāksies atklāt izvēlētās nākamās darba vietas nosaukumu.
Pat ja darba līgumā nav ietverti nekādi ierobežojumi, eksperti iesaka būt atklātiem.
Vispirms paziņojiet priekšniekam personīgi
Mēdz būt gadījumi, kad cilvēks par savu lēmumu aiziet no darba paziņo ar skaļu brēcienu, ienākot pa biroja durvīm.
Eksperti gan uzsver, ka vislabāk par savu lēmumu ir informēt tiešo vadītāju un vēlams to darīt, tiekoties aci pret aci.
“Ziņas izplatās ātri. Pasakiet priekšniekam vispirms. Tas ļaus vadībai radušos situāciju pārvaldīt labāk un nodrošināt, ka gaidāmo izmaiņu paziņošana citiem darbiniekiem nerada nevajadzīgu saspīlējumu birojā,” norāda darbinieku atlases uzņēmuma “Core Recruitment” eksperte Jasmīna Vora.
Neiebrāzieties ar jaunumiem vadītāja kabinetā pēkšņi vai nepaziņojiet to kādā nepiemērotā vietā, piemēram, gaitenī vai liftā. Norunājiet tikšanos, lai varētu kārtīgi izrunāties.
Ja jūs un jūsu vadītājs ikdienā neesat vienā birojā, tad, ekspertuprāt, vislabākā alternatīva ir šo jaunumu paziņošana telefona sarunā.
Kolēģiem par lēmumu aiziet no darba vajadzētu paziņot tikai pēc tam, kad par to esat informējis vadītāju.
Brīdiniet laicīgi
Paziņojot par lēmumu aiziet no darba, nepieciešams to darīt pēc iespējas ātrāk, lai nodrošinātu darba devējam laiku atrast piemērotu aizstājēju.
“Jo augstāks amats, jo laicīgāk nepieciešams paziņot par aiziešanu,” uzsver Salemi.
Biznesa etiķetes grāmatas “Business Etiquette For Dummies” autore Sjū Foksa arī brīdina, ka cilvēkam, kas paziņo par savu nodomu aiziet no darba, ir jābūt gatavam, ka darbs viņam būs jāpamet nekavējoties.
Tā ir izplatīta prakse gadījumos, ja darbinieks gatavojas pāriet darbā pie konkurentiem.
Savaldiet emocijas
Pat ja jums savs darbs ir kritis uz nerviem, ir nepieciešams saglabāt vēsu prātu darba attiecību noslēguma posmā.
“Nozares mēdz būt mazas, tāpēc jūs nevēlēsieties nodedzināt aiz sevis visus tiltus. Galu galā no tā [no ļaušanās emocijām] beigās nāksies ciest tikai jums,” uzsver karjeras konsultante Debora Brauna-Volkmena.
Neslinkojiet!
Jā, pēc atlūguma iesniegšanas jūs jau ar vienu kāju esat citā darbā, tomēr jums joprojām ir jānāk uz darbu laikā un jāpilda savi pienākumi pēc labākās sirdsapziņas.
“Neslinkojiet. Jūs negribēsiet, lai pēc jūsu aiziešanas jūsu nepadarītie darbi tiek uzkrauti jūsu bijušajiem kolēģiem. Jūs taču negribēsiet apdraudēt savu reputāciju,” uzsver Foksa.