Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Lidmašīnu avārijas bez bojā gājušajiem kļūst par normālu parādību (1)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Caro/Ponizak/Scanpix

Otrdien neilgi pēc pacelšanās nogāzās Meksikas lidsabiedrības "Aeromexico" lidmašīna, kurā bija 103 cilvēki. Šajā aviokatastrofā negāja bojā neviens cilvēks. Aviācijas eksperti norāda, ka pēdējo gadu tendences aviācijas drošības pasākumu ieviešanā lidmašīnu avārijas bez upuriem padara par arvien izplatītāku parādību, vēsta ASV medijs CNN.

Kā ziņots, Meksikā otrdienas vakarā pacelšanās laikā nogāzās lidmašīna ar 103 pasažieriem un apkalpes locekļiem. "Aeromexico" pasažieru lidmašīna "Embraer 190" nogāzās un aizdegās klajā laukā pie Durango lidostas Meksikas ziemeļos. Šai negadījumā nebija upuru, tomēr 97 cilvēki guva ievainojumus.

Lidmašīnas avārija tika piedzīvota spēcīga negaisa laikā.

Lai arī ziņas, ka Meksikas katastrofa iztika bez upuriem, bija pārsteigums daudziem, CNN aviācijas analītiķe Mērija Skjavo norāda, ka šāds pavērsiens atbilst pēdējo gadu drošības attīstības tendencēm civilās aviācijas nozarē.

“Tas [lidmašīnu avārijas bez upuriem] kļūst izplatītākas – pēdējos gados vairāk ir fakts, nevis izņēmums,” norāda Skjavo.

Saskaņā ar Starptautiskās Gaisa satiksmes asociācijas (IATA) datiem, bojā gājušo nav 87% no visām lidmašīnu avārijām.

“Pēdējo 20 gadu laikā ir ievērojami uzlabojusies lidmašīnu triecienizturība, kas palīdz cilvēkiem izdzīvot. Pirms tam, vārdi “lidmašīnas avārija” parasti lika domāt, ka visi ies bojā. Tās tā vairs nav,” komentē Skjavo.

Tikmēr CNN aviācijas analītiķis un bijušais lidmašīnas pilots Less Eibends, komentējot "Aeromexico" avāriju, pauž viedokli, ka tas neesot pārsteigums, ka visi lidmašīnā esošie cilvēki izdzīvoja, jo lidmašīna nogāzās uzreiz pēc pacelšanās – aptuveni 100 metru attālumā no skrejceļa beigām.

Eksperts norāda, ka lidmašīnas ātrums šajā brīdī varēja būt aptuveni 250 kilometri stundā, kas pēc aviācijas standartiem ir mazs ātrums.

Mūsdienu lidmašīnas ir izstrādātas tā, lai pasargātu pasažierus avārijās, kas notiek šādā ātrumā.

Lidmašīnu drošības standarti nosaka, ka tām jābūt aprīkotām ar izturīgām drošības jostām, savukārt lidmašīnu krēslu rāmjiem ir jābūt spējīgiem izturēt triecienus.

Tajā pašā laikā lidmašīnas struktūra ir veidota tā, lai trieciena gadījumā atdalās lidmašīnas spārni un dzinēji, tādējādi absorbējot daļu trieciena.

Jāņem vērā arī apstāklis, ka pie lielākās daļas mūsdienu lidostu skrejceļu tiek izveidota tā dēvētā drošības zona, kurā neatrodas nekādi lieli objekti, kuros lidmašīna avārijas gadījumā varētu ietriekties.

Tajā pašā laikā mūsdienās ražotās lidmašīnas izstrādātas tā, lai pasažieru evakuāciju no tām būtu iespējams paveikt ne ilgāk kā 90 sekundēs.

Pagājušais gads civilās aviācijas nozarei bijis drošākais kopš 1946.gada, kad tika sākta lidmašīnu katastrofu datu apkopšana.

Saskaņā ar aviācijas negadījumu datubāzes "Aviation Safety Network" (ASN) datiem, pērn avarējušas desmit civilās pasažieru un kravas lidmašīnas, kopumā laupot 44 cilvēku dzīvības, iepriekš ziņoja LETA.

Salīdzinājumam, 2016.gadā ASN reģistrēja 16 negadījumus un 303 cilvēku bojāeju.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu