Aukstā kara laikā tikai retajam uz rietumiem no dzelzs priekškara pievilcīgi un iekārojami likās Padomju Savienībā ražotie auto. Tomēr franču autosportists Fransuā Žensonss nolēma dot iespēju vienam šādam braucamajam sevi pierādīt un 1981.gada Dakāras rallijreidā startēja ar sarežģītajiem apstākļiem pielāgotu Lada Ņiva.
Dakāras Ņiva novērtēta kā jauns Range Rover
Ja salīdzina ar standarta ielas Ņiva, Parīzes-Dakāras rallijreidam sagatavotajam auto bija gan daudz kopīga, gan daudz atšķirīga. Pretstatā mūsdienām, kad sacīkšu mašīnas bieži vien tikai attālināti atgādina sērijveida modeļus, uz kuru bāzes tās it kā būvētas, Dakāras Ņiva ir atpazīstama uzreiz. Taču atšķirībā no standarta modeļa rallijreida mašīnai bija plastikāta motora pārsegs, durvis un bagāžnieka vāks, lielāka degvielas tvertne, pastiprināta bamperu zona, papildu lukturi, izturīgāka balstiekārta un drošības karkass salonā.
Automašīna ar starta numuru 167 bija tikai viena no vairāk nekā desmit Parīzes-Dakāras rallijreidam pieteiktajām Ņivām. Tā startēja no Parīzes līdz ar 170 citiem auto, 15 kravas mašīnām un 106 motocikliem. Finišu sasniedza tikai 59 no 170 vieglajiem auto. Diemžēl Ņivas #167 starp finišētājiem nebija. Iespējams gan tas būtu, jo viena no Ņivām sacensības noslēdza trešajā vietā.
Žensonsa īpašumā auto bija līdz pat 2009.gadam, kad to iegādājās kāds auto kolekcionārs un pašreizējais pārdevējs, kurš mašīnu saglabājis tās oriģinālajā formā. Potenciālajam pircējam bez auto tiks piedāvāti arī dokumenti, kas apliecina startu Parīzes-Dakāras rallijreidā, kā arī ar to saistītie priekšmeti un fotogrāfijas.
Kā automobiļa aprakstā norāda izsoļu nams RM Sotheby's, kas pārdošanu Londonā organizēs 5.septembrī, - ja Parīzes-Dakāras rallijreids bija Goliāts, tad Ņiva bija Dāvids, tādēļ mazais varonis būtu labs papildinājums ikvienā kolekcijā. Par auto plānots iegūt 50 līdz 75 tūkstošus mārciņu.