Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Slepenībā top plāns par maksas ieviešanu iebraukšanai Rīgas centrā (31)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Transporta sastrēgums uz Vanšu tilta centra virzienā.
Transporta sastrēgums uz Vanšu tilta centra virzienā. Foto: Evija Trifanova/LETA

Rīgas pašvaldība jau gadiem nespēj  novērst sastrēgumus pilsētas centrā, taču situācija kļūs krietni nopietnāka 2020.gadā, kad sāksies starptautiskā dzelzceļa „Rail Baltica” būvēšana. Tad būs jāslēdz satiksmei svarīgas ielas. Rīgas domē stāsta, ka risinājumu meklēšanai piesaistīts slavens dāņu pilsētu projektētājs, kura ieteikumus tad ņems vērā.

Tomēr TV3 raidījuma „Nekā personīga” rīcībā ir informācija, ka domē jau ir izlemts par iebraukšanas maksu Rīgas centrā. Nodeva būs pieci eiro.  Maksāt vajadzēs visiem, kas šķērsos Vanšu vai Akmens tiltu pār Daugavu, vai Brasas, Zemitāna un citus pārvadus pār pilsētu ieskaujošo dzelzceļa loku.

Rīgas centrā ik dienu iebrauc un izbrauc simtiem tūkstoši automašīnu. No rītiem un pēcpusdienās uz tiltiem  un centra ielās veidojas sastrēgumi. Automašīnu rindas kavē sabiedrisko transportu, izplūdes gāzes maitā gaisu.

Pašvaldības centieni atslogot ielas, pārsēdinot auto braucējus autobusos un trolejbusos, līdz šim ir cietuši neveiksmi. Sabiedriskais transports nav bijis tik ērts, lai pilsētnieki izkāptu no personīgajām automašīnām.

2020.gadā  Rīgas centrā sāksies „Rail Baltica” būvniecība. Paredzēts norakt sliežu uzbērumu, pārbūvēt centrālo dzelzceļa staciju. Celtniecība ilgs divus, trīs gadus un pamatīgi apgrūtinās satiksmi.

Domei steigšus jārīkojas, lai pilsēta būtu izbraucama. Problēmas risināšanai piesaistīts slavens skandināvu pilsētu projektētājs Jans Gēls ar komandu. Viņa uzdevums ir izpētīt pilsētu un sagatavot risinājumus, kā Rīgas centru atslogot no transporta un padarīt ērtāku cilvēkiem.

Rīgas mērs Nils Ušakovs norāda, ka parasti ir četras vai piecas metodes, lai to varētu mainīt. Samazināt sastrēgumus, samazinot mašīnu skaitu. To var izdarīt ar ceļa zīmēm vai arī samazinot automašīnām atvēlēto joslu skaitu, kā arī paaugstinot maksu par autostāvvietām un visbeidzot arī ieviešot iebraukšanas maksu.

Tomēr „Nekā personīga” rīcībā ir informācija, ka pilsētas vadība jau ir izlēmusi, ka par iebraukšanu Rīgas centrā būs jāmaksā. Darba grupās un ierēdņu lokā spriež, ka nodeva, kas atturētu autovadītājus no tuvošanās Rīgas centram, ir pieci eiro.

Pagaidām plāns tiek turēts slepenībā, jo pilsētā valdošā partija „Saskaņa” baidās, ka lēmums par maksas ieviešanu sakaitinās vēlētājus. Tomēr laika līdz Eiropas dzelzceļa „Rail Baltica” būvniecībai vairs nav daudz, tāpēc priekšdarbi jau notiek.

Rīgas domes Satiksmes departaments ir izsludinājis konkursu par satiksmes uzraudzības punktu ierīkošanu 16 vietās. Konkursa nolikumam pievienotajā plānā redzams, ka ierobežota teritorija no Daugavas līdz dzelzceļa lokam ap Rīgas centru. Teritorijā iekļauts  gandrīz viss vēsturiskais centrs, Andrejosta, Skanstes ielas rajons,  Brasa un Grīziņkalns.

2013.gada saistošajos noteikumos jau ir noteiktas iespējamās transporta iebraukšanas īpašā režīma zonas. Šajos dokumentos jau bija rakstīts, ka ir iespējams ieviest maksas iebraukšanu pilsētā. Par to sarunas jau norisinās kopš 2006.gada.

Lai gan domes vadība un vadošie ierēdņi slēpj savu nodomu, par to liecina plāni būvēt satiksmes uzraudzības punktus ielās, pa kurām var nokļūt centrā.

Uzraudzības punktus būvēs pie katra no tiltiem vai dzelzceļa pārvadiem, pa kuriem ir iespējams nokļūt Rīgā.  Uz statīviem varēs uzstādīt arī automašīnu reģistrācijas sistēmu, lai var iekasēt maksu par iebraukšanu centrā, līdzīgi kā tas ir pie iebraukšanas Jūrmalā.

Par to, ka lēmums ieviest maksu jau ir pieņemts, liecina arī tas, ka advokātu birojam „Šķiņķis Pētersons” ir pasūtīts izstrādāt saistošos noteikumus, kas regulēs maksas iekasēšanas kārtību.

Maksas ieviešanas dokumentiem ir jābūt precīzi sagatavotiem, lai tos nevarētu izbrāķēt Vides un reģionālās attīstības ministrija.  Šobrīd projektā ir daudz trūkumu. Lai gan iecere paredz maksu ieviest vēsturiskajā centrā,  pēc plāna redzams, ka ārpusē paliek Spīķeru kvartāli. Turpretim Andrejosta, kur maksu iecerēts piemērot, nav vēsturiskajā centrā. Iecerēts, ka kravas automašīnām uz  ostu būs liegts braukt pa Krasta ielu. Tas radīs sastrēgumus visapkārt vēsturiskajam centram, kur ar saviem auto jau būs sapulcējušies gan rīdzinieki, kas gribēs nokļūt no Bolderājas Mangaļos, gan ļaudis no Pierīgas, kas centīsies nokļūt tuvāk saviem ceļamērķiem pilsētas centrā. Pēc kartes var noprast, ka, nobraucot no prāmja  pasažieru ostā,  auto nonāks maksas zonā. 

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu