Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba

H&M veikali drīz varētu mainīties. Ieskats H&M pilotprojektā Zviedrijā (2)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Reuters/ScanPix

Ieejot jebkurā no 4800 H&M veikaliem visā pasaulē, paveras viena un tā pati aina - T-kreklu, bikšu un aksesuāru pilni plaukti un pakaramie, starp kuriem "budžeta klases" apģērbu pilnām rokām mēģina izlavierēt pircēji. Taču, sarūkot pārdošanas apjomiem, H&M vadība apsver mainīt līdz šim ierasto veikalu iekārtojumu un iepirkšanās tempu. Stokholmā testa režīmā darbojas jaunas koncepcijas veikals, kas drīzumā varētu sarīkot "revolūciju" pārējos zviedru milža veikalos, vēsta aģentūra "Reuters".

H&M akcijas kopš 2015.gada zaudējušas teju divas trešdaļas no savas vērtības, un apķērīgākajiem konkurentiem izdevies ātrāk piemēroties jaunām vēsmām iepirkšanās lauciņā. 

H&M veikals Stokholmas lepnajā Karlaplanas rajonā kļuvis par "izmēģinājuma trusīti". Neliels, rūpīgāk atlasīts modeļu klāsts, kas pēc krāsas izkārtots uz dažiem pakaramajiem un plauktiem - tas viss minimālisma stila interjerā ar plašām ejām, kur pircējiem nav jāspiežas garām vienam otram. Tur tiek piedāvāts espreso un rīkoti pasākumi, kuros ielaiž tikai ar ielūgumiem.

Raksta foto
Foto: REUTERS/SCANPIX

Veikala dizains veidots, domājot par to, kas varētu patikt turīgajiem vietējiem pircējiem - atšķirībā no pārējiem H&M veikaliem, kuru iekārtojums ir teju vienāds jebkurā pasaules malā. 

"Tas ir pievilcīgs veikals - gan vizuāli, gan arī preču klāsts man tāds šķiet. Es šeit gribētu iegriezties pirms došanās uz visiem pārējiem veikaliem," saka 38 gadus vecā Jozefīne Klegarda, malkojot dzirkstošo vīnu lojālu klientu pasākumā, kurā izveidots pagaidu skaistuma salons un H&M dizaineri stāsta par jaunākajām tendencēm.

Karlaplanas veikalā īpašs uzsvars likts uz H&M dārgākajām līnijām, piemēram, "Trend" un "Premium Quality", kas parasti pieejamas tikai internetā. H&M mājaslapas Zviedrijas versija "Premium Quality" ādas mēteļus tirgo par 3499 kronām (339 eiro), kamēr H&M pamata līnijas mēteļi maksā krietni zem 100 eiro.

"Mums jāceļ viss kvalitātes līmenis: veikalā ir mazāk preču, tās skaistāk pasniegtas," norāda H&M prezidents Karls Johans Perssons, kura vectēvs Erlings Perssons 20.gadsimta 40.gados nodibināja uzņēmumu.

"Tas ir mūsu uzdevums - ar vienkāršāku pieeju pārdot vairāk un darīt to rentablā veidā."

Raksta foto
Foto: REUTERS/SCANPIX

Pēc vairākiem straujas izplešanās gadiem H&M atvēris 4801 veikalu 69 valstīs (saskaņā ar datiem par šā gada maija beigām) un kļuvis par pasaules otro lielāko mazumtirgotāju pēc spāņu "Inditex" grupas, kurai pieder "Zara" veikalu tīkls. Taču pēdējos divos gados pārdošanas apjomi palēninājušies, atstājot H&M ar nepārdotām precēm 4,1 miljarda dolāru (3,5 miljardu eiro) apmērā. 

Šī gada trešajā ceturksnī pārdošanas apjomi nedaudz atguvās, taču analītiķi uzskata, ka par to visdrīzāk jāpateicas cenu samazināšanai, lai veicinātu pirkšanos, kaut arī tas samazina uzņēmuma peļņu.

Janvārī Personu ģimenes kontrolē esošais uzņēmums atzina, ka H&M veikalos jau kādu laiku esot problēmas. Uzņēmuma vadība atzīst, ka pameta H&M veikalus novārtā, kamēr centās veicināt iepirkšanos interneta veikalā un strādāja pie astoņiem jauniem augstākas klases zīmoliem, tai skaitā COS, kaut arī H&M produkcija sastāda 90% no visa uzņēmuma pārdošanas apjoma.

Raksta foto
Foto: REUTERS/SCANPIX

Konkurenti nesnauda. Kamēr H&M klienti sūdzējās par garām rindām uz ģērbtuvēm, šaurību un zālē izmētātām precēm, citi zīmoli acij tīkamāk iekārtoja veikalu telpas un padomāja par lietām, ar ko pircējiem nodarboties bez iepirkšanās.

"Inditex" aizvēra mazākos "Zara" veikalus, lai koncentrētos uz lielākiem, modernākiem veikaliem labākajos iepirkšanās rajonos. ASV universālveikalu ķēde "Nordstrom" Losandželosā atvēra veikalus, kuros bez iepirkšanās pircēji var darīt lērumu citu lietu - salabot saplīsušu somiņu, iedzert veselīgu sulu kokteili vai veikt manikīru. Zīmols "Abercrombie & Fitch" slēdza mazāk pelnošos veikalus un atlikušajos ierīkoja plašākas uzlaikošanas kabīnes, kurās var uzlādēt telefonu un mainīt apgaismojumu.

Pilotveikals Stokholmā ir pierādījums, ka beidzot attapies arī H&M. "Pēc sarunām ar klientiem vēlējāmies radīt siltāku un personiskāku sajūtu," norāda H&M pārstāve Anan Tillberga.

H&M aicina lojālos klientus uz jogas nodarbībām un citiem pasākumiem Karlaplanas veikalā ar koka grīdām, augiem, platām ejām, kafijas dzeršanai paredzētu stūrīti un plašākām uzlaikošanas kabīnēm.

"Tas ir pilnīgas pārmaiņas. Tas izskatās kā konceptveikals. Tagad ir daudz labāk. Nemētājas nekādi atkritumi, plastmasa vai iepakojumi," vienā no nesenākajiem pasākumiem norāda 27 gadus vecā Matilda Mončeti. "Interjers ir tāds kā luksusa zīmoliem."

Uzņēmums plāno, ka 2019.gadā vismaz gadu strādājošajos veikalos atkal būs redzams pārdošanas apjoma pieaugums. Bez jaunās veikalu koncepcijas gaidāmas vēl citas pārmaiņas, piemēram, pārdošanā esošā produktu klāsta adaptēšana vietējai gaumei.

H&M straujākā tempā nekā līdz šim slēdz veikalus, kas uzrāda neapmierinošus rezultātus. 

Svarīgākais
Uz augšu