Toreiz un tagad: kā ir izmainījušies avioceļojumi kopš 50. gadiem

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

2017. gadā aviokompānijas pārvadāja gandrīz četrus miljardus pasažieru. Ja kāds šo faktu būtu minējis tālajos pagājušā gadsimta 50. gados, neviens tam neticētu. 20. gadsimta vidus tiek dēvēts par aviācijas ceļojumu zelta laikiem, tādēļ piedāvājam ielūkoties, kā pagājušā gadsimta zelta laiki atšķiras no situācijas mūsdienās.

Pirms iedziļināmies pašos lidojumos, salīdzināsim aviācijas reklāmas nozari. Mūsdienu reklāmas koncentrējas uz pieejamību, vienlīdzību un atbildību, savukārt reklāmās 50. un 60. gados viss bija par dārgu dzīvesstilu, komfortu un piedzīvojumiem.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Pēc tam, kad reklāmām bija izdevies likt cilvēkiem iemīlēties idejā par lidošanu, zelta laikmeta cilvēkiem bija vien divas iespējas, kā iegādāties aviobiļetes, – zvanīt pa tiešo aviokompānijām vai sazināties ar ceļojumu aģentiem pa pastu vai telefonu. Mūsdienās aviobiļetes ir pieejamākas nekā jebkad – internetā, vien pāris klikšķu attālumā jebkurā diennakts laikā, ar iespēju salīdzināt cenas un izvēlēties izdevīgāko variantu.

Lidojumu cenas kopš zelta laikmeta ir samazinājušās vairāk nekā par 40%, un zemo cenu lidojumu kompāniju popularitāte dod iespēju ceļot arī cilvēkiem ar zemākiem ienākumiem. 20. gadsimta 50. gados avioceļojumi bija pieejami tikai turīgiem cilvēkiem.

Iekāpšana lidmašīnās agrāk bija daudz vienkāršāka, jo drošības pārbaudes lidostās ieviesa vien 1973. gadā. Uzrādot trīsdaļīgu biļeti aģentiem un dodoties uz norādīto vietu, pat nebija nepieciešams uzrādīt identifikācijas dokumentu. Mūsdienās drošības pārbaude var aizņemt pat vairākas stundas un ieviestie drošības pasākumi ir svarīgāki nekā jebkad.

Mūsdienās, kad lidmašīna ir sasniegta, pirmie cilvēki, kurus satiekam pie lidmašīnas, ir stjuarti – draudzīgi, pozitīvi un sakopti vīrieši un sievietes. Vairāk nekā pirms 50 gadiem tikai sievietes varēja strādāt par stjuartēm, turklāt viņām bija jābūt jaunām un skaistām. Stjuartes devās pensijā 32 gadu vecumā, un arī laulības tika uzskatītas par došanos pensijā.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Lidojumi tika uzskatīti par greznu piedzīvojumu ar ērtībām, kas mūsdienās būtu pat neiedomājamas. Bāri, galdi un pat klavieres, lai sniegtu visaugstvērtīgāko pieredzi. Lidmašīnu pasažieriem bija pietiekami daudz vietas, lai varētu ne tikai ērti izstiept kājas, bet pat dejot!

Pārtika lidmašīnās ļoti atšķīrās no šā brīža situācijas. Mūsdienās var saņemt bezmaksas uzkodas, bet zelta laikmetā maltītes lidmašīnā bija greznība. Maltītes servēja Ķīnas porcelānā ar sudraba galda piederumiem. Ēdienkartē bija viss – no salātiem līdz pat omāram un, protams, glāze gardākā brendija vai šampanieša. Alkohola lietošana lidojumu laikā bija ļoti populāra, jo lidmašīnā nebija plašu izklaides iespēju. Daži lasīja grāmatas, rakstīja pastkartes vai spēlēja šahu, bet citi izvēlējās lietot alkoholu. Mūsdienās savukārt ir pieejami daudzi un dažādi elektroniskie rīki – telefoni, planšetes, kas izklaidē ceļotājus visa lidojuma laikā.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Lidmašīnās 50. un 60. gados bija diezgan brīvi noteikumi arī attiecībā uz smēķēšanu. Vienīgais aizliegums bija smēķēt pirms lidmašīnas pacelšanās. Smēķēšanas aizliegums lidmašīnās tika ieviests tikai 90. gadu beigās.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Lai gan ceļojumi 50. un 60. gados izklausās krāšņi un jautri, tie bija daudz bīstamāki nekā mūsdienās - nebija droši piezemēties miglā, notika neskaitāmas avārijas nolaišanās brīdī un pat tehniskas problēmas, atrodoties gaisā. Arī turbulence, kas tagad vairumā gadījumu tikai nedaudz pabiedē pasažierus, bija īpaši bīstama 50. gados, jo lidmašīnas kratīšanās varēja savainot cilvēkus.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Avioceļojumi 50. un 60. gados bija arī diezgan lēni. Saskaņā ar Aer Lingus lidojumu grafiku 1952. gadā lidojums no Dublinas uz Londonu aizņēma trīs stundas un no Dublinas uz Parīzi četras stundas un 25 minūtes. Tagad tie paši lidojumi ilgst stundu un 35 minūtes un stundu un 45 minūtes. Daudz ir mainījies kopš 1950. gada, taču nenoliedzami, ka šobrīd aviācijas nozare ir savas attīstības augstākajā punktā un varam tikai minēt, kāda būs avioceļošana nākotnē.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

*Materiāls tapis sadarbībā ar "Skycop".

Par „Skycop”:

Lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmums “Skycop” – uzņēmums, kas visā pasaulē cīnās par pasažieru tiesībām ar aviolīnijām, kas izvairās no kompensāciju izmaksāšanas par kavētiem vai atceltiem lidojumiem. Uzņēmums piedāvā ceļotājiem, kas vīlušies aviolīnijās, viegli atgūt naudu par kavētu, atceltu vai pārpildītu lidojumu, izmantojot starptautisko platformu www.skycop.com. “Skycop” profesionāļi ar vairāk nekā 10 gadu pieredzi aviācijā, tiesā un parādu pārvaldībā ir gatavi palīdzēt pasažieriem cīņā par savām tiesībām, atgūstot maksimālu kompensāciju par ciestajām neērtībām. “Skycop” pārvalda kompensāciju portfeli vairāk nekā trīs miljonu eiro vērtībā.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu