Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Eiropas lidsabiedrību izmaksas pieaug. Vājākās neizdzīvos

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Lidmašīna nolaižas Londonas Hītrovas lidostā. Ilustratīvs attēls
Lidmašīna nolaižas Londonas Hītrovas lidostā. Ilustratīvs attēls Foto: PA Wire/PA Image/Scanpix

Eiropas lielākā aviokompānija - Īrijas zemo cenu lidsabiedrība “Ryanair” - uzskata, ka neesot novēršams, ka vēl vairākas vājākās zemo cenu aviokompānijas Eiropā tuvāko mēnešu laikā būs spiestas pārtraukt savu darbību pieaugošo izmaksu dēļ, vēsta “CNN Business”.

“Mēs uzskatām, ka tas ir nenovēršami. Šoziem gaidāmas jaunas un lielākas [lidsabiedrību] neveiksmes,” norāda “Ryanair” vadītājs Maikls O’Līrijs. 

“Ryanair” ir nopietnas domstarpības ar lidsabiedrības darbiniekiem, kas ar streikiem cenšas panākt atalgojuma palielināšanu un darba apstākļu uzlabošanu. 

Aviokompānijai pilotu un stjuartu streiku dēļ Eiropā šovasar un septembra nogalē nācās atcelt simtiem avioreisu. 

Cīņa ar arodbiedrībām negatīvi ietekmē “Ryanair” peļņu. Kā ziņoja LETA, “Ryanair” tīrā peļņa šā biznesa gada pirmajos sešos mēnešos, kas noslēdzās septembrī,  bija par 7% mazāka nekā attiecīgajā periodā pirms gada. 

Mazākiem un ne tik spēcīgiem “Ryanair” konkurentiem klājas vēl smagāk - vairākas lidsabiedrības šogad jau paziņojušas par darbības pārtraukšanu, nespējot izturēt pieaugošo degvielas cenu, pilotu atalgojuma palielināšanas un aizņemšanās izmaksu kāpuma spiedienu. 

“Ryanair” pārstāvji uzskata, ka lidsabiedrība gūs labumu no šobrīd notiekošajām izmaiņām aviācijas tirgū. 

“[Tirgus] konsolidācija radīs “Ryanair” jaunas iespējas izaugsmei,” teikts lidsabiedrības paziņojumā. 

Pārmaiņu vēji Eiropā 

Pēdējo mēnešu laikā par darbības pārtraukšanu ir paziņojušas vairākas Eiropas aviokompānijas. 

Šveices aviokompānija “SkyWork” pārtrauca savu darbību šā gada augustā. Šajā mēnesī likvidāciju sāka arī Beļģijas lidsabiedrība VLM. 

Oktobrī sabrukumu piedzīvoja Eiropas lidsabiedrības “Cobalt Air” un “Primera Air”. Tikmēr aviokompānija “Small planet Airlines” paziņoja par plāniem restrukturizēt savu Polijas struktūrvienību. 

Šīs aviokompānijas ir krietni mazākas par lidsabiedrībām “Monarch Airlines” un “Air Berlin”, kas darbību pārtrauca pagājušajā gadā. 

Visu šo konkurentu neveiksmes uzskatāmas par labām ziņām Eiropas vadošajai zemo cenu lidsabiedrībai “Ryanair”. 

“”Ryanair” ir liels bāzes lidostu skaits, kas padara lidsabiedrības maršrutu tīklu ļoti elastīgu. Viņi var ātri reaģēt  uz izmaiņām tirgū, it īpaši gadījumos, kad mazie pārvadātāji nonāk grūtībās,” norāda konsultāciju uzņēmuma “Bernstein” analītiķis Daniels Roeska. 

Pilotu trūkums 

Viens no galvenajiem faktoriem, kas negatīvi ietekmē civilās aviācijas nozares peļņu, ir intensīvā globālā konkurence par pieredzējušu pilotu pakalpojumiem. 

ASV aviobūves uzņēmums “Boeing” prognozē, ka nākamo 20 gadu laikā visā pasaulē būs nepieciešami 635 000 jaunu komerciālās aviācijas pilotu. Pieprasījums pēc jauniem pilotiem vislielākais būs Āzijā, tomēr tas nebūs mazs arī Eiropā, kur būs nepieciešami 118 000 jaunu pilotu. 

Aviokompānijas ir spiestas piedāvāt pilotiem arvien lielākas algas, lai tos noturētu. 

“Lai pieredzējušu pilotu piedāvājums atbilstu pieprasījumam, ir nepieciešams laiks. Viņi nerodas tāpat vien, viņiem vispirms ir daudz jālido. Tā nav problēma, ko tirgus var atrisināt īsā laikā,” uzsver Roeska. 

Šī problēma ļoti nopietnas raizes sagādā arī “Ryanair”. Lidsabiedrības personāla izmaksas biznesa gada pirmajā pusē palielinājās par 33%, aviokompānijai slēdzot vienošanās ar strādājošo arodbiedrībām, lai izvairītos no plašajiem streikiem. 

“Ryanair” kopumā nodarbina 13 000 cilvēku. 

Degvielas cenas 

Papildu spiedienu uz lidsabiedrībām visā pasaulē rada arī pieaugošas degvielas izmaksas. 

ASV vieglās jēlnaftas WTI cenas pēdējā gada laikā ir palielinājusies par aptuveni trešdaļu, pietuvojoties 70 dolāru par barelu atzīmei. 

Naftas cenu kāpums pasaules tirgū ir izraisījis ar aviācijas degvielas cenu pieaugumu. 

Starptautiskā Gaisa satiksmes asociācija (IATA) uzsver, ka degvielas cenu kāpums šā gada otrajā ceturksnī ir samazinājis globālās aviācijas nozares ienesīgumu zem 8% robežas. 

Kas notiks tālāk? 

Investori un konkurenti, it īpaši “Ryanair”, turpinās rūpīgi sekot līdzi tam, kas ar mazākajām Eiropas aviokompānijām notiks ziemas mēnešos. 

“Mēs rūpīgi sekosim līdzi divām galvenajām Skandināvijas lidsabiedrībām. Mēs uzskatām, ka viena no tām šoziem varētu piedzīvot sabrukumu,” pirmdien izteicās O’Līrijs. 

Šo “Ryanair” vadītāja izteikumu mediji interpretēja kā “spriedumu” Norvēģijas zemo cenu lidsabiedrībai “Norwegian”, kas pēdējo gadu laikā ir strauji paplašinājusi savu darbību. 

“Norwegian” jau ir noraidījusi vairākus pārņemšanas piedāvājums no Lielbritānijas nacionālās aviokompānijas "British Airways" un Spānijas nacionālās lidsabiedrības "Iberia" holdingkompānijas "International Airlines Group" (IAG). 

Tomēr analītiķi uzsver, ka pieaugošās izmaksas un parādsaistības var negatīvi ietekmēt “Norwegian” darbību. 

“Norwegian” gan visas drūmās prognozēs noraida, uzsverot, ka tās uzņēmējdarbības modelis ir ilgtspējīgs. 

“Šie komentāri ir kā veca plate, kas atkārtojas, un tiem nav nekādas saistības ar realitāti. Mēs koncentrējamies uz savu biznesu, un šoreiz O’Līrija kungam vajadzētu vairāk koncentrēties uz “Ryanair”,” teikts “Norwegian” paziņojumā.

Svarīgākais
Uz augšu