Teju pusei automašīnu jeb 45% no visiem pārbaudītajiem spēkratiem konstatētas problēmas ar logu tīrīšanas slotiņām, kuras nekavējoties vai tuvākajā laikā būtu nepieciešams nomainīt, secināts tikko notikušajās Servisa dienās, kad bez maksas varēja pārbaudīt sava auto tehnisko stāvokli.
Auto bezmaksas pārbaudēs teju pusei mašīnu ir problēmas ar logu slotiņām (1)
Akciju jau septīto gadu no 8. līdz 21.oktobrim 10 Latvijas pilsētās organizēja Drošas Braukšanas Skola (DBS) sadarbībā ar uzņēmumu Circle K Latvia, Ceļu Satiksmes drošības direkciju, riepu ražotāju Bridgestone un uzņēmumu Getz Nordic.
Izvērtējot novērojumus, uzņēmuma Getz Nordic tehniskais konsultants Valdis Veinbergs sacīja: ”Vējstikla slotiņas ir viens no šķietami vienkāršākajiem, bet nozīmīgākajiem auto drošības elementiem. Prakse rāda, ka Latvijas klimatiskajos apstākļos logu slotiņas vēlams mainīt divas un vairāk reizes gadā. Ziemas apstākļos uz vējstikla rodas apledojums, nonāk smilšu un sāls maisījums – tie ir faktori, kas ievērojami paātrina slotiņu nolietošanos.”
Jāatzīst, ka salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem šoreiz autovadītāju interese bija mazliet mazāka, kas, iespējams, skaidrojams ar siltajiem laika apstākļiem un to, ka autovadītāji vēl nejūt nepieciešamību sagatavot savus spēkratus ziemai, norāda DBS vadītājs Jānis Vanks.
No gandrīz 500 akciju apmeklējušajiem spēkratiem jaunākais auto bija ražots šajā gadā, savukārt vecākajam bija 34 gadi – 1984.gadā ražots BMW 524 bija atbraucis pārbaudīt ģeneratora un akumulatora darbību. Pēc pārbaudes speciālisti atzina, ka arī vecākā spēkrata ģenerators vēl ir pilnā darba kārtībā un ziemai sagatavots.
Atskatoties uz akcijas laikā pārbaudītajām riepām, jāatzīst, ka siltais rudens ieviesis korekcijas – iepriekšējos gadus teju visi šoferi jau bija uzlikuši ziemas riepas, savukārt šogad tādu bija ļoti maz. Tomēr uzmanības vērts ir apstāklis, ka aptuveni 3% akcijas dalībnieku riepu protektors bija zem 1 mm, kas ir gandrīz divas reizes zem atļautā, salīdzinot ar vasaras riepām. Akcijas laikā vecākās riepas izrādījās ražotas 2005.gadā ar atlikumu 2,5 mm, savukārt 10% no visiem spēkratiem bija aprīkoti ar riepām, kuras vecākas par 7 gadiem, kas pēc ražotāju ieteikuma ir maksimālais riepas ekspluatācijas laiks.
Jānis Vanks stāsta: “Ventspilī tika uzstādīts akcijas antirekords, jo kāds autovadītājs ar 30 gadus vecu automašīnu atbrauca uz pārbaudi ar desmit gadus vecām riepām, kurām protektora atlikums bija zem 0,5 mm, kas praktiski ir pilnīgi plika riepa! Lieki piebilst, ka rudens lapkritī vai rīta salnās šī automašīna ir teju nevadāma.”
Iedziļinoties vairāk savāktajos datos, jāsecina, ka Latvijā populārākas ir tā saucamās vissezonu riepas, kurām pašlaik, pirms ziemas, protektora atlikums ir ap 5 mm (ar vidējo vecumu 4 gadi). Speciālisti norāda: lai arī braukt ar šādām riepām no likuma viedokļa ir atļauts, no drošības viedokļa tas kļūst bīstami un būtu jāizskata iespēja ziemas laikā riepas nomainīt.
Servisa dienas notika Liepājā, Ventspilī, Talsos, Saldū, Jelgavā, Valmierā, Jēkabpilī, Daugavpilī, Rēzeknē un Rīgā.