Viņi lieto tehnoloģijas, lai gan vēl nav sasnieguši divu gadu vecumu. Digitālie mazuļi ir fenomens, ar ko līdz šim neviens vēl nav saskāries. Vecākiem nav padoma, kā rīkoties, jo pieredzi viņi nevar aizgūt no iepriekšējām paaudzēm, bet zinātniski ieteikumi vēl nav izstrādāti. Viens ir skaidrs: tie, kas no agras mazotnes sāk izmantot tehnoloģijas, būtisi atšķirsies no mums. Par to kā digitālizācijas laikmets maina cilvēci, stāsta Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore Zanda Rubene.
Paaudžu teorija, ko mūsdienās plaši izmanto, lai pētītu dažāda vecuma posmu cilvēku vērtības, vēlmes, uztveri, motivāciju, finanšu uzvedību un tā tālāk, 20.gadsimta 90. gados radīja divi vēsturnieki - Viljams Strauss un Neils Hovs. Tomēr tā ir tikai populārzinātniska teorija, ko nevajadzētu uzlūkot nekritiski, iesāk Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore Zanda Rubene. “Klusā”,“Baby boomers”, “X”, “Y” jeb milenāļi, “Z” ir tikai sociālas konstrukcijas, kas nosauktas par paaudzēm.
Laikmeta spēle
Ja 20.gadsimta sākumā – starpkaru periodā cilvēku vidējais mūža garums bija 50 -60 gadi, mūsdienu eiropieša vidējais dzīves ilgums sasniedz 80 , bet, piemēram, Itālijā – 90 gadu vecumu. Līdz ar to sadzīvot un saprasties nākas dažādu paaudžu cilvēkiem ar atšķirīgiem ideāliem, komunikācijas ieradumiem, interesēm, attieksmi pret notikumiem. Strauss un Hovs uzskatīja, ka paaudžu sociāli kulturālā uzvedība veidojas vēsturiskā ciklā ietvaros, kura sākumā un beigās ir krīze.
Nākamo lielo krīzi pēc Otrā pasaules kara iezīmēja 2001. gada 11. septembris, kas noteica izmaiņas sociālajā uzvedībā .
Ja pirms tam pasaule baidījās no kodolkara, pēc 9/11 kļuva skaidrs, ka mūs apdraud ne tikai karš klasiskā izpratnē.